H κινεζική COSCO μπήκε στην «μαύρη λίστα» των ΗΠΑ και στην Ελλάδα σήμανε συναγερμός. Ο κινεζικός κολοσσός ελέγχει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά, και στην ελληνική κυβέρνηση αλλά και σε παράγοντες της αγοράς σήμανε συναγερμός για... τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτή η απόφαση των ΗΠΑ.
H COSCO Shipping μπήκε στη «μαύρη λίστα» του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας με την κατηγορία της συνεργασίας με τον κινεζικό στρατό. Η κίνηση αυτή, αν και δεν σχετίζεται με κυρώσεις, στοχεύει στο να αποτρέψει αμερικανικές εταιρείες να έχουν συναλλαγές με την συγκεκριμένη εταιρεία και όσες βρίσκονται στη σχετική λίστα.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με τα στοιχεία της TradeWinds ένα στα πέντε πλοία της COSCO, δηλαδή το 20% του στόλου της, κατευθύνθηκαν σε λιμάνια των ΗΠΑ το περασμένο έτος. Η Cosco Shipping North America διαθέτει τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων κοινής επιχείρησης στα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς, του Λος Άντζελες και του Σιάτλ.
Η απάντηση της Κίνας
Η κινεζική εταιρεία, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, δήλωσε από την πλευρά της πως καμία από τις μονάδες δεν σχετίζεται με τον κινεζικό στρατό, ότι οι παγκόσμιες δραστηριότητές της συνεχίζονται και ότι θα ξεκαθαρίσει το θέμα με τις αρχές των ΗΠΑ. «Θα συνεργαστούμε με τις αρχές των ΗΠΑ για να διευκρινίσουμε αυτό το θέμα», είπε η Cosco, υπογραμμίζοντας πως «αυτός ο χαρακτηρισμός δεν επιβάλλει κυρώσεις ή ελέγχους εξαγωγών».
Κατά τη διάρκεια της καθημερινής συνέντευξης Τύπου, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Guo Jiakun κάλεσε τις ΗΠΑ «να διορθώσουν αμέσως τις εσφαλμένες πρακτικές τους και να άρουν τις παράνομες μονομερείς ενέργειες σε βάρος των κινεζικών εταιρειών». «Η Κίνα θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να διαφυλάξει τα νόμιμα δικαιώματα των κινεζικών εταιρειών και το νόμιμο δικαίωμα της χώρας στην ανάπτυξη», πρόσθεσε.
Σημειώνεται πως η COSCO έχει κομβικό ρόλο στο σχέδιο «one belt, one road» της Κίνας, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου «δρόμου μεταξιού» που στοχεύει στη μεταφορά κινεζικών προϊόντων σε όλο τον κόσμο και στην ενίσχυση της κινεζικής επιρροής διεθνώς.
Ανησυχία στην Ελλάδα - Προμήνυμα (;) της εποχής Τραμπ
Η μαύρη λίστα των ΗΠΑ παρότι δεν έχει το βάρος μιας νομικής κύρωσης για τον εμπορικό τομέα, όπως αναφέρει το Reuters, έχει θορυβήσει τις ελληνικές αρχές και παράγοντες της αγοράς. Το λιμάνι του Πειραιά υπό τον έλεγχο της COSCO έχει αναδειχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου βάσει εμπορευματοκιβωτίων.
Αρκετοί εκφράζουν ανησυχίες πως η απόφαση των ΗΠΑ θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στη διακίνηση, που ήδη έχει υποστεί ένα πλήγμα από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούτι. Υπενθυμίζεται πως τα χτυπήματα των ανταρτών της Υεμένης σε πλοία, ως αντίποινα στον πόλεμο του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας, ανάγκασαν ορισμένες εταιρείες να αλλάξουν πορεία, κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής και αποφεύγοντας τη διώρυγα του Σουέζ που οδηγεί στη Μεσόγειο και το λιμάνι του Πειραιά.
Έλληνας αξιωματούχος με γνώση του θέματος δήλωσε στο Reuters πως σε αυτή τη φάση «δεν βλέπω αντίκτυπο στον Πειραιά αλλά είναι ακόμη νωρίς». Ένας δεύτερος αξιωματούχος ανέφερε πως η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί την κατάσταση και μάλιστα έχει ήδη συζητήσει το θέμα και σε επίπεδο ΕΕ. Σημειώνεται πως θυγατρική της COSCO λειτουργεί και στην Ισπανία και στην Ιταλία.
Το χειρότερο για την Ελλάδα είναι πως η εν λόγω απόφαση θα μπορούσε να είναι ένας προπομπός περαιτέρω ενεργειών σε βάρος της COSCO, καθώς φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας στρατηγικής για την ενίσχυση της αμερικανικής ναυτιλίας κόντρα στην κινεζική κυριαρχία στις θάλασσες.
Αυτή τη στρατηγική ασπάζεται και ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει προαναγγείλει μια εμπορική σύγκρουση με την Κίνα και με την επιβολή δασμών. Είναι ενδεικτικό πως η κίνηση προκάλεσε ικανοποίηση στο χώρο της αμερικανικής ναυτιλίας. Σύμφωνα με το Trade Winds, ο Μπρεντ Σάντλερ, ανώτερος ερευνητής του Heritage Foundation που ευθυγραμμίζεται με τον Ντόναλντ Τραμπ, σχολιάζοντας τις εξελίξεις, έγραψε στο LinkedIn: «Επιτέλους!».
Και πρόσθεσε: «Ήταν γνωστό εδώ και καιρό ότι η COSCO είναι μια κυβερνητική οντότητα του KKK που εργάζεται για να υποστηρίξει τον στρατό της Κίνας. Είναι καλό να το βλέπουμε, αλλά οι ΗΠΑ έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν για να ενισχύσουν τη δική τους ναυτιλιακή βιομηχανία που είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της οικονομίας μας και, αν χρειαστεί, και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις εν καιρώ πολέμου».
Υπενθυμίζεται πως το 2019, επί πρώτης θητείας Τραμπ, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε δύο θυγατρικές της COSCO, γεγονός που ώθησε τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν για λίγο τη ναύλωση των πλοίων τους μέχρι αυτές να αρθούν.
Προς το παρόν... ο φόβος των «αυτοκυρώσεων»
Αναλυτής της Jefferies, ο Omar Nokta, δήλωσε πως υπάρχει το ενδεχόμενος παράγοντες της αγοράς να προχωρήσουν σε «αυτοκυρώσεις» υπό το φόβο μην μπλέξουν παραβιάζοντας την πολιτική των ΗΠΑ. Ο Ulf Bergman, ανώτερος οικονομολόγος στην πλατφόρμα εμπορευμάτων Shipfix, δήλωσε ότι ενώ η μαύρη λίστα δεν συνεπάγεται νομικές κυρώσεις, μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για πολλούς εισαγωγείς.
Στην ίδια κατεύθυνση και η Ami Daniel, συνιδρυτής και διευθύνουσα σύμβουλος της Windward, σημείωσε ότι η «μαύρη λίστα» θα επηρεάσει τα «500 περίπου πλοία που ανήκουν στην COSCO». «Ενώ η ένταξη στη μαύρη λίστα δεν επιφέρει συγκεκριμένες κυρώσεις, στοχεύει να αποθαρρύνει τις αμερικανικές εταιρείες και τις δυτικές εταιρείες από το να συναλλάσσονται με την COSCO», σχολίασε.
Έλληνας εφοπλιστής, ο οποίος μίλησε στο Reuters υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε ότι η μαύρη λίστα ήταν μια κίνηση σε ένα παιχνίδι εξουσίας μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ παρά μια «αλλαγή παιχνιδιού». Ο δανικός ναυτιλιακός όμιλος NORDEN ανέφερε επίσης στο διεθνές πρακτορείο ότι η απόφαση δεν έχει επηρεάσει τις δραστηριότητές του μέχρι στιγμής, αφήνοντας ωστόσο ανοιχτό το ενδεχόμενο «προσαρμογής» στο μέλλον. «Παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις και θα προσαρμοστούμε ανάλογα», ανέφερε.
ieidiseis.gr
H COSCO Shipping μπήκε στη «μαύρη λίστα» του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας με την κατηγορία της συνεργασίας με τον κινεζικό στρατό. Η κίνηση αυτή, αν και δεν σχετίζεται με κυρώσεις, στοχεύει στο να αποτρέψει αμερικανικές εταιρείες να έχουν συναλλαγές με την συγκεκριμένη εταιρεία και όσες βρίσκονται στη σχετική λίστα.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με τα στοιχεία της TradeWinds ένα στα πέντε πλοία της COSCO, δηλαδή το 20% του στόλου της, κατευθύνθηκαν σε λιμάνια των ΗΠΑ το περασμένο έτος. Η Cosco Shipping North America διαθέτει τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων κοινής επιχείρησης στα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς, του Λος Άντζελες και του Σιάτλ.
Η απάντηση της Κίνας
Η κινεζική εταιρεία, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, δήλωσε από την πλευρά της πως καμία από τις μονάδες δεν σχετίζεται με τον κινεζικό στρατό, ότι οι παγκόσμιες δραστηριότητές της συνεχίζονται και ότι θα ξεκαθαρίσει το θέμα με τις αρχές των ΗΠΑ. «Θα συνεργαστούμε με τις αρχές των ΗΠΑ για να διευκρινίσουμε αυτό το θέμα», είπε η Cosco, υπογραμμίζοντας πως «αυτός ο χαρακτηρισμός δεν επιβάλλει κυρώσεις ή ελέγχους εξαγωγών».
Κατά τη διάρκεια της καθημερινής συνέντευξης Τύπου, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Guo Jiakun κάλεσε τις ΗΠΑ «να διορθώσουν αμέσως τις εσφαλμένες πρακτικές τους και να άρουν τις παράνομες μονομερείς ενέργειες σε βάρος των κινεζικών εταιρειών». «Η Κίνα θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να διαφυλάξει τα νόμιμα δικαιώματα των κινεζικών εταιρειών και το νόμιμο δικαίωμα της χώρας στην ανάπτυξη», πρόσθεσε.
Σημειώνεται πως η COSCO έχει κομβικό ρόλο στο σχέδιο «one belt, one road» της Κίνας, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου «δρόμου μεταξιού» που στοχεύει στη μεταφορά κινεζικών προϊόντων σε όλο τον κόσμο και στην ενίσχυση της κινεζικής επιρροής διεθνώς.
Ανησυχία στην Ελλάδα - Προμήνυμα (;) της εποχής Τραμπ
Η μαύρη λίστα των ΗΠΑ παρότι δεν έχει το βάρος μιας νομικής κύρωσης για τον εμπορικό τομέα, όπως αναφέρει το Reuters, έχει θορυβήσει τις ελληνικές αρχές και παράγοντες της αγοράς. Το λιμάνι του Πειραιά υπό τον έλεγχο της COSCO έχει αναδειχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου βάσει εμπορευματοκιβωτίων.
Αρκετοί εκφράζουν ανησυχίες πως η απόφαση των ΗΠΑ θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στη διακίνηση, που ήδη έχει υποστεί ένα πλήγμα από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούτι. Υπενθυμίζεται πως τα χτυπήματα των ανταρτών της Υεμένης σε πλοία, ως αντίποινα στον πόλεμο του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας, ανάγκασαν ορισμένες εταιρείες να αλλάξουν πορεία, κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής και αποφεύγοντας τη διώρυγα του Σουέζ που οδηγεί στη Μεσόγειο και το λιμάνι του Πειραιά.
Έλληνας αξιωματούχος με γνώση του θέματος δήλωσε στο Reuters πως σε αυτή τη φάση «δεν βλέπω αντίκτυπο στον Πειραιά αλλά είναι ακόμη νωρίς». Ένας δεύτερος αξιωματούχος ανέφερε πως η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί την κατάσταση και μάλιστα έχει ήδη συζητήσει το θέμα και σε επίπεδο ΕΕ. Σημειώνεται πως θυγατρική της COSCO λειτουργεί και στην Ισπανία και στην Ιταλία.
Το χειρότερο για την Ελλάδα είναι πως η εν λόγω απόφαση θα μπορούσε να είναι ένας προπομπός περαιτέρω ενεργειών σε βάρος της COSCO, καθώς φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας στρατηγικής για την ενίσχυση της αμερικανικής ναυτιλίας κόντρα στην κινεζική κυριαρχία στις θάλασσες.
Αυτή τη στρατηγική ασπάζεται και ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει προαναγγείλει μια εμπορική σύγκρουση με την Κίνα και με την επιβολή δασμών. Είναι ενδεικτικό πως η κίνηση προκάλεσε ικανοποίηση στο χώρο της αμερικανικής ναυτιλίας. Σύμφωνα με το Trade Winds, ο Μπρεντ Σάντλερ, ανώτερος ερευνητής του Heritage Foundation που ευθυγραμμίζεται με τον Ντόναλντ Τραμπ, σχολιάζοντας τις εξελίξεις, έγραψε στο LinkedIn: «Επιτέλους!».
Και πρόσθεσε: «Ήταν γνωστό εδώ και καιρό ότι η COSCO είναι μια κυβερνητική οντότητα του KKK που εργάζεται για να υποστηρίξει τον στρατό της Κίνας. Είναι καλό να το βλέπουμε, αλλά οι ΗΠΑ έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν για να ενισχύσουν τη δική τους ναυτιλιακή βιομηχανία που είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της οικονομίας μας και, αν χρειαστεί, και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις εν καιρώ πολέμου».
Υπενθυμίζεται πως το 2019, επί πρώτης θητείας Τραμπ, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε δύο θυγατρικές της COSCO, γεγονός που ώθησε τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν για λίγο τη ναύλωση των πλοίων τους μέχρι αυτές να αρθούν.
Προς το παρόν... ο φόβος των «αυτοκυρώσεων»
Αναλυτής της Jefferies, ο Omar Nokta, δήλωσε πως υπάρχει το ενδεχόμενος παράγοντες της αγοράς να προχωρήσουν σε «αυτοκυρώσεις» υπό το φόβο μην μπλέξουν παραβιάζοντας την πολιτική των ΗΠΑ. Ο Ulf Bergman, ανώτερος οικονομολόγος στην πλατφόρμα εμπορευμάτων Shipfix, δήλωσε ότι ενώ η μαύρη λίστα δεν συνεπάγεται νομικές κυρώσεις, μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για πολλούς εισαγωγείς.
Στην ίδια κατεύθυνση και η Ami Daniel, συνιδρυτής και διευθύνουσα σύμβουλος της Windward, σημείωσε ότι η «μαύρη λίστα» θα επηρεάσει τα «500 περίπου πλοία που ανήκουν στην COSCO». «Ενώ η ένταξη στη μαύρη λίστα δεν επιφέρει συγκεκριμένες κυρώσεις, στοχεύει να αποθαρρύνει τις αμερικανικές εταιρείες και τις δυτικές εταιρείες από το να συναλλάσσονται με την COSCO», σχολίασε.
Έλληνας εφοπλιστής, ο οποίος μίλησε στο Reuters υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε ότι η μαύρη λίστα ήταν μια κίνηση σε ένα παιχνίδι εξουσίας μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ παρά μια «αλλαγή παιχνιδιού». Ο δανικός ναυτιλιακός όμιλος NORDEN ανέφερε επίσης στο διεθνές πρακτορείο ότι η απόφαση δεν έχει επηρεάσει τις δραστηριότητές του μέχρι στιγμής, αφήνοντας ωστόσο ανοιχτό το ενδεχόμενο «προσαρμογής» στο μέλλον. «Παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις και θα προσαρμοστούμε ανάλογα», ανέφερε.
ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου