Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Θα καταστρέψουν όλα τα βαρέα μηχανήματα εξόρυξης λιγνίτη


Θα συνεχιστεί η καταστροφή και απόσυρση των μεγάλων μηχανημάτων εξόρυξης στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας, αναφέρουν ΜΜΕ μετά την καταστροφή γιγαντιων κάδων στην Κοζάνη.
Τα συγκεκριμένα μηχανήματα χαρακτηρίστηκαν ως παλαιός εξοπλισμός που δεν χρησιμοποιείται πλέον και η ανατίναξη κρίθηκε ως η πιο ασφαλής μέθοδος αποσυναρμολόγησης.

Πολλοί κάτοικοι, εργαζόμενοι και τοπικοί φορείς εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους, όπως αναδεικνύεται σε τοπικά μέσα όπως το Χρόνος Κοζάνης. Χαρακτηρίζουν την εικόνα αυτή ως την οριστική «ταφόπλακα» στην οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας. Επιπλέον, εκφράζονται παράπονα για την καταστροφή εξοπλισμού που αγοράστηκε με υψηλό κόστος, αντί της αξιοποίησής του ως βιομηχανική κληρονομιά ή για ανταλλακτικά.

Η διαδικασία απολιγνιτοποίησης και το κλείσιμο των εργοστασίων της ΔΕΗ, συνοδεύεται από τη διάλυση και κατεδάφιση του εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των εκσκαφέων (καδοφόρων εκσκαφέων) στα λιγνιτωρυχεία της Δυτικής Μακεδονίας.Οι ενέργειες αυτές έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, τόσο σε τοπικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο, πυροδοτώντας παράλληλα συζητήσεις για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Η πρόσφατη ελεγχόμενη ανατίναξη από τη ΔΕΗ τριών παροπλισμένων, γιγαντιαίων καδοφόρων εκσκαφέων στο ορυχείο Μαυροπηγής της Κοζάνης, προκαλεί πολλά ερωτηματικά και εντάσσεται στον σχεδιασμό της απολιγνιτοποίησης.

Έχουν ξεκινήσει έργα αποξήλωσης και κατεδάφισης σε βασικά πεδία ορυχείων, όπως η απομάκρυνση σιλό λιγνίτη, αλλά και η αποσυναρμολόγηση γιγάντιων εκσκαφέων.

Η συγκεκριμένη επιχείρηση αποτελεί την αρχή ενός ευρύτερου σχεδιασμού.

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να ακολουθήσουν αντίστοιχες καταστροφές και σε άλλους καδοφόρους εκσκαφέα που έχουν αποσυρθεί οριστικά από την παραγωγική διαδικασία στα ορυχεία της ΔΕΗ.

Το πλάνο απολιγνιτοποίησης της Δυτικής Μακεδονίας και η διαχείριση των υλικών (scrap) αποτελούν τους δύο κεντρικούς πυλώνες για τη μετάβαση της περιοχής στη μετα-λιγνιτική εποχή.
Πλάνο Απολιγνιτοποίησης & Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ)

Το σχέδιο στοχεύει στην πλήρη απεξάρτηση της περιοχής από τον λιγνίτη, εστιάζοντας στην οικονομική αναδιάρθρωση και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Σταδιακό κλείσιμο των παλαιών λιγνιτικών μονάδων (όπως ο ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου) και στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Κατασκευή γιγαντιαίων φωτοβολταϊκών πάρκων στα εδάφη των πρώην ορυχείων από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες και άλλους επενδυτές.

Μετατροπή των πρώην ορυχείων σε εκτάσεις για γεωργική χρήση, δάση, βιομηχανικά πάρκα και ζώνες αναψυχής.

Αξιοποίηση πόρων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης για τη στήριξη τοπικών επιχειρήσεων και την επανεκπαίδευση εργαζομένων.

Οι επικριτές της απολιγνιτοποίησης, καθώς και συνδικαλιστικοί φορείς, εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους. Υποστηρίζουν ότι η καταστροφή του εξοπλισμού εξόρυξης καθιστά αδύνατη οποιαδήποτε μελλοντική προσπάθεια επιστροφής στην ενεργειακή αυτονομία και στη χρήση του εγχώριου λιγνίτη, σε περιόδους κρίσης.

Το οριστικό κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων (όπως η παύση των τριών τελευταίων μονάδων του Αγίου Δημητρίου) έχει αντίκτυπο στην απασχόληση στη Δυτική Μακεδονία. Πολιτικά πρόσωπα και κινήματα ζητούν να παγώσουν οι κατεδαφίσεις εξοπλισμού που καταστρέφουν μόνιμα το παραγωγικό κεφάλαιο της περιοχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου