Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023

Μετά τα MARDER η Ελλάδα χάνει λόγω Ουκρανίας και τα ναρκοθηρευτικά ALKMAAR




Μετά την ψυχρολουσία με τα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης Marder της Γερμανίας τα οποία ακόμη «αναμένονται» αλλά η πλειονότητά τους οδεύει προς την Ουκρανία φαίνεται ότι ήρθε ακόμη μια, η οποία αφορά τα ολλανδικά ναρκοθηρευτικά.. Alkmaar των οποίων την απόκτηση θεωρούσε τελειωμένη υπόθεση το Πολεμικό Ναυτικό και στον στόλο περίμεναν να κυλήσει ο χρόνος.

Όμως δυο από τα πέντε συνολικά λειτουργικά ναρκοθηρευτικά, που στο Πολεμικό Ναυτικό περίμεναν ότι ίσως και στα τέλη του 2023 θα τους έλυναν τα χέρια, δωρίζονται στο ουκρανικό πολεμικό ναυτικό από την κυβέρνηση της Ολλανδίας. «Ο πόλεμος αλλάζει τις προτεραιότητες της Συμμαχίας», λένε με νόημα ανώτατες πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό, «κι αυτό πρέπει να το λάβουμε υπόψιν ώστε να καταφέρουμε να τις προλάβουμε, γεγονός που μεταφράζεται σε άμεσες αποφάσεις».

Η δωρέα, πάντως, φαίνεται πως ανακοινώθηκε το πρωί της Τρίτης από την Ολλανδή υπουργό Άμυνας κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της στην Ουκρανία. Η κυρία Kajsa Ollangren που βρέθηκε σε βομβαρδισμένες περιοχές, όπως στο Μικολάιβ και το λιμάνι της Οδησσού, δήλωσε ότι «Η Ολλανδία έχει μεγάλη ναυτιλιακή εμπειρία, συμπεριλαμβανομένης της εξουδετέρωσης θαλασσίων ναρκών.

Τα ναρκοθηρευτικά και η εκπαίδευση των ουκρανικών πληρωμάτων συμβάλλουν στην ασφάλεια της Μαύρης Θάλασσας, στην ασφάλεια της Ευρώπης και στην παγκόσμια επισιτιστική κρίση». Η υπουργός, σύμφωνα με τον ολλανδικό ιστότοπο Defensie.nl, συμπλήρωσε πως «αυτή η υποστήριξη συμβάλλει στη μετάβαση των Ουκρανών στα δυτικά όπλα και συστήματα και τα πρότυπα του ΝΑΤΟ»

Τα τελευταία πέντε από τα έξι ναρκοθηρευτικά κλάσης Alkmaar (σ.σ. το 6ο είχε συμφωνηθεί να είναι τμήμα των ανταλλακτικών για τα υπόλοιπα) ήταν υποτίθεται σχεδόν συμφωνημένα για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Το κλιμάκιο του Ναυτικού είχε μεταβεί στην Ολλανδία, τα είχε επιθεωρήσει και η αναφορά του έλεγε πως βρίσκονται σε ιδιαίτερα καλή κατάσταση. Και παρά το γεγονός ότι ο ναρκοπόλεμος ήδη έχει περάσει σε άλλα επίπεδα κυρίως με Μη Επανδρωμένα, το ναυτικό με τα Alkmaar, λένε οι προαναφερόμενες πηγές, ότι θα μπορούσε να περάσει τουλάχιστον μια αξιοπρεπή δεκαετία.

Μετά από εκείνο το βήμα η αναμονή είχε να κάνει με το λεγόμενο «πλάνο παροπλισμού» που περίμεναν στο Ναυτικό να τους γνωστοποιηθεί από την ολλανδική πλευρά, ώστε ν’ ακολουθήσει η επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος. Βεβαίως τον Οκτώβριο του 2021 Αθήνα και Χάγη είχαν υπογράψει επιστολή προθέσεων για την πώληση πλοίων, η οποία αφορούσε στις φρεγάτες «Μ», ενώ στην ίδια συνάντηση είχε συζητηθεί και το θέμα των Alkmaar. Μετά από αυτή την εξέλιξη, στρατιωτικές πηγές σχολίαζαν ότι το Πολεμικό Ναυτικό που χρειάζεται πραγματική ενίσχυση και έχει κάνει αρκετές σημαντικές προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση, αντί για λύσεις συναντά και διαρκώς νέα εμπόδια τα οποία δεν θα μπορούσε να υπολογίσει.

Το déjà vu των Marder

Η απόφαση της Ολλανδίας έφερε μούδιασμα στην Αθήνα υπάρχει καθώς πρόκειται για το δεύτερο «χτύπημα» λόγω Ουκρανίας. Το πρώτο πλήγμα είχε έρθει λίγους μήνες νωρίτερα με τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης Marder. Ανταλλαγή ένα προς ένα είχαν πει Αθήνα και Βερολίνο, 40 BMP-1 για 40 Marder 1A3.

Τα πρώτα είκοσι ελληνικά ΒΜΡ-1 ταξίδεψαν ήδη για την Γερμανία και στη συνέχεια προς την Ουκρανία, ενώ ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η παράδοση της πρώτης παρτίδας των είκοσι Marder. Βεβαίως κύκλοι του υπουργείου Εθνικής άμυνας επιμένουν ότι μέχρι τον Ιούνιο θα εκκινήσει ο επόμενος κύκλος της συμφωνίας με τη Γερμανία γι’ άλλα 20 σοβιετικής κατασκευής ΒΜΡ-1 και την προσθήκη στο μηχανοκίνητο πεζικό Marder.

Το καταστραμμένο «Καλλιστώ» και η αναζήτηση των Alkmaar

Η 27η Οκτωβρίου του 2020, με την καταστροφή του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ», μετά τη σύγκρουση με το φορτηγό πλοίο «Maersk Launceston», είχε φέρει στην επιφάνεια την ανάγκη εκσυγχρονισμού και του στολίσκου για το ναρκοπόλεμο, εκτός από τις κύριες μονάδες επιφανείας που έχουν λάβει πλέον διαστάσεις θρίλερ έως σήμερα.

Αν και στην παρούσα φάση εντός της Συμμαχίας και σε όλα τα σύγχρονα ναυτικά ανά τον κόσμο στον ναρκοπόλεμο επικρατούν τα Μη Επανδρωμένα είτε υποβρύχια είτε σκάφη, είτε ρομπότ, κ.ο.κ., τα Alkmaar της Ολλανδίας είναι πλοία ικανά και για τα επόμενα χρόνια ώστε το πολεμικό ναυτικό να διαθέτει αυτό τον σημαντικό τύπο πλοίου για έναν πόλεμο διαφορετικό στο θαλάσσιο πεδίο.

Και η συζήτηση με τους Ολλανδούς είχε ξεπεράσει ακόμη και το Letter of Interest. Το κόστος για την αγορά μιας μονάδας είχε υπολογιστεί περίπου στα 3 εκ. ευρώ, ενώ το πακέτο στις συζητήσεις έκανε λόγο για ανταλλακτικά περίπου 20 εκ. ευρώ. Άλλωστε τα ολλανδικά ναρκοθηρευτικά είχαν περάσει και την διαδικασία αναβάθμισης πριν περίπου μια 20ετία, άρα στην ώρα τους για εκσυγχρονισμό μέσης ζωής κι όχι όπως επιχειρείται σε άλλες, ελληνικές περιπτώσεις…



TOY ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ
ΠΗΓΗ HELLAS JOURNAL

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου