Εντατικούς ελέγχους θα αρχίσει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας από την 1η Οκτωβρίου για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στις τράπεζες και στα σούπερ μάρκετ. Στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν γίνεται χρήση της κάρτας θα επιβάλλονται πρόστιμα ύψους 10.500 ευρώ.
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Χατζηδάκη, εάν κατά τον επιτόπιο έλεγχο της Επιθεώρησης Εργασίας σε επιχείρηση διαπιστωθεί ότι η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, θα επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο ο οποίος δεν έχει ενεργοποιημένη ψηφιακή κάρτα.
Σε περίπτωση που σε τρεις ελέγχους, εντός χρονικού διαστήματος 12 μηνών, διαπιστωθεί η παράβαση της παρούσας, επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα 15 ημερών.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Όπως δείχνουν τα απολογιστικά στοιχεία της περιόδου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, το ποσοστό εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας (δηλαδή το ποσοστό των εργαζομένων στους κλάδους των τραπεζών και των σούπερ μάρκετ που χρησιμοποιούν την Κάρτα) είναι 94,74%.
Ειδικότερα:
Την ψηφιακή κάρτα χρησιμοποιούν 111.220 εργαζόμενοι στους δύο κλάδους, αριθμός που αντιστοιχεί στο 94,74% του συνόλου των υπόχρεων εργαζόμενων οι οποίοι είναι 117.390 (121.313 απασχολούμενοι μείον 3.923 που κατέχουν θέσεις ευθύνης και οι οποίοι εξαιρούνται από την ψηφιακή κάρτα).
Το ποσοστό εφαρμογής στα σούπερ μάρκετ είναι 95,93%, καθώς την κάρτα χρησιμοποιούν 84.622 εργαζόμενοι σε σύνολο 88.209 (89.107 μείον 898 εργαζόμενοι σε θέσεις ευθύνης). Σε πέντε αλυσίδες το ποσοστό φθάνει στο 100%.
Στις τράπεζες την ψηφιακή κάρτα εργασίας χρησιμοποιούν 26.598 εργαζόμενοι σε σύνολο 29.181 (32.206 μείον 3.025 που κατέχουν θέσεις ευθύνης), δηλαδή ποσοστό 91,15%. Σε 14 πιστωτικά ιδρύματα το ποσοστό εφαρμογής είναι 100%.
Το γεγονός ότι το ποσοστό εφαρμογής δεν έχει φθάσει ακόμη στο 100 % οφείλεται κυρίως στην εφαρμογή, ιδιαίτερα στις τράπεζες, συστήματος εξ αποστάσεως εργασίας/τηλεργασίας, στην εφαρμογή σχημάτων εθελουσίας εξόδου (για τα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία ενημέρωσης του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ως προς τις λύσεις των αντίστοιχων συμβάσεων εργασίας), σε περιπτώσεις μακροχρόνιων αδειών, καθώς και στο γεγονός ότι ελάχιστες επιχειρήσεις δεν έχουν προχωρήσει ακόμη στην εφαρμογή του μέτρου.
Δεύτερη φάση εφαρμογής στο σύνολο των μισθωτών
Το Σάββατο 1η Οκτωβρίου θα ξεκινήσει η προεργασία για την εφαρμογή της κάρτας στο σύνολο των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα. Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις; Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις και κατά την πάγια διαδικασία, οι επιχειρήσεις υποβάλλουν τον ετήσιο πίνακα προσωπικού (έντυπο Ε4) στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, όπου καταχωρούν όλα τα στοιχεία, που νομίμως προβλέπονται, για τους εργαζόμενους που απασχολούν, με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Η προθεσμία υποβολής του ετήσιου πίνακα προσωπικού λήγει στις 31 Οκτωβρίου.
Από την 1η Νοεμβρίου μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2022 θα πραγματοποιηθεί η απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας, από όλες τις επιχειρήσεις-εργοδότες της χώρας (που εντάσσονται στη δεύτερη φάση εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας) και για το σύνολο των εργαζομένων τους, με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του δανειζόμενου προσωπικού.
Μετά την ολοκλήρωση της απογραφικής διαδικασίας του ωραρίου απασχόλησης, στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ θα εμφανίζεται το προγραμματισμένο ωράριο απασχόλησης ανά εργαζόμενο, παράρτημα ή επιχείρηση σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Ο μηχανισμός οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ παρακολουθεί τον προγραμματισμό του ωραρίου, τις δηλωθείσες υπερωρίες και τη χορήγηση αδειών, σε ενιαία, δομημένη μορφή με δυνατότητα επεξεργασίας και προβολής του προγραμματισμένου ωραρίου απασχόλησης ανά ημέρα, σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Στην πράξη, οι εργοδότες θα πρέπει παράλληλα με την ψηφιακή καταγραφή εισόδου – εξόδου του εργαζόμενου, να υποβάλλουν δηλώσεις με τις οποίες θα ενημερώνουν το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ για την κάθε μεταβολή τόσο της εργασιακής σχέσης όσο και της οργάνωσης του χρόνου εργασίας. Οι δηλώσεις αυτές, για παράδειγμα, θα δείχνουν αν ο εργαζόμενος απασχολείται 40 ώρες την εβδομάδα ή όχι, αν η εργασία είναι 5ήμερη ή 6ήμερη, ή ακόμη κι αν ο εργαζόμενος δικαιούται διαλείμματος, εντός του ωραρίου ή όχι. Θα δηλώνεται, επίσης, εάν το εβδομαδιαίο ωράριο είναι σταθερό ή τροποποιείται ανά ημέρα (υποβάλλονται πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τους εργαζόμενους).
Το ψηφιακό ημερολόγιο θα είναι άμεσα διαθέσιμο και στον εργαζόμενο μέσα από την εφαρμογή myErgani mobileapp, καθώς και μέσα από το myErgani web portal για την ενημέρωση των εργαζομένων (https://myErgani.gov.gr).
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Χατζηδάκη, εάν κατά τον επιτόπιο έλεγχο της Επιθεώρησης Εργασίας σε επιχείρηση διαπιστωθεί ότι η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, θα επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο ο οποίος δεν έχει ενεργοποιημένη ψηφιακή κάρτα.
Σε περίπτωση που σε τρεις ελέγχους, εντός χρονικού διαστήματος 12 μηνών, διαπιστωθεί η παράβαση της παρούσας, επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα 15 ημερών.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Όπως δείχνουν τα απολογιστικά στοιχεία της περιόδου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, το ποσοστό εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας (δηλαδή το ποσοστό των εργαζομένων στους κλάδους των τραπεζών και των σούπερ μάρκετ που χρησιμοποιούν την Κάρτα) είναι 94,74%.
Ειδικότερα:
Την ψηφιακή κάρτα χρησιμοποιούν 111.220 εργαζόμενοι στους δύο κλάδους, αριθμός που αντιστοιχεί στο 94,74% του συνόλου των υπόχρεων εργαζόμενων οι οποίοι είναι 117.390 (121.313 απασχολούμενοι μείον 3.923 που κατέχουν θέσεις ευθύνης και οι οποίοι εξαιρούνται από την ψηφιακή κάρτα).
Το ποσοστό εφαρμογής στα σούπερ μάρκετ είναι 95,93%, καθώς την κάρτα χρησιμοποιούν 84.622 εργαζόμενοι σε σύνολο 88.209 (89.107 μείον 898 εργαζόμενοι σε θέσεις ευθύνης). Σε πέντε αλυσίδες το ποσοστό φθάνει στο 100%.
Στις τράπεζες την ψηφιακή κάρτα εργασίας χρησιμοποιούν 26.598 εργαζόμενοι σε σύνολο 29.181 (32.206 μείον 3.025 που κατέχουν θέσεις ευθύνης), δηλαδή ποσοστό 91,15%. Σε 14 πιστωτικά ιδρύματα το ποσοστό εφαρμογής είναι 100%.
Το γεγονός ότι το ποσοστό εφαρμογής δεν έχει φθάσει ακόμη στο 100 % οφείλεται κυρίως στην εφαρμογή, ιδιαίτερα στις τράπεζες, συστήματος εξ αποστάσεως εργασίας/τηλεργασίας, στην εφαρμογή σχημάτων εθελουσίας εξόδου (για τα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία ενημέρωσης του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ως προς τις λύσεις των αντίστοιχων συμβάσεων εργασίας), σε περιπτώσεις μακροχρόνιων αδειών, καθώς και στο γεγονός ότι ελάχιστες επιχειρήσεις δεν έχουν προχωρήσει ακόμη στην εφαρμογή του μέτρου.
Δεύτερη φάση εφαρμογής στο σύνολο των μισθωτών
Το Σάββατο 1η Οκτωβρίου θα ξεκινήσει η προεργασία για την εφαρμογή της κάρτας στο σύνολο των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα. Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις; Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις και κατά την πάγια διαδικασία, οι επιχειρήσεις υποβάλλουν τον ετήσιο πίνακα προσωπικού (έντυπο Ε4) στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, όπου καταχωρούν όλα τα στοιχεία, που νομίμως προβλέπονται, για τους εργαζόμενους που απασχολούν, με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Η προθεσμία υποβολής του ετήσιου πίνακα προσωπικού λήγει στις 31 Οκτωβρίου.
Από την 1η Νοεμβρίου μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2022 θα πραγματοποιηθεί η απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας, από όλες τις επιχειρήσεις-εργοδότες της χώρας (που εντάσσονται στη δεύτερη φάση εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας) και για το σύνολο των εργαζομένων τους, με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του δανειζόμενου προσωπικού.
Μετά την ολοκλήρωση της απογραφικής διαδικασίας του ωραρίου απασχόλησης, στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ θα εμφανίζεται το προγραμματισμένο ωράριο απασχόλησης ανά εργαζόμενο, παράρτημα ή επιχείρηση σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Ο μηχανισμός οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ παρακολουθεί τον προγραμματισμό του ωραρίου, τις δηλωθείσες υπερωρίες και τη χορήγηση αδειών, σε ενιαία, δομημένη μορφή με δυνατότητα επεξεργασίας και προβολής του προγραμματισμένου ωραρίου απασχόλησης ανά ημέρα, σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Στην πράξη, οι εργοδότες θα πρέπει παράλληλα με την ψηφιακή καταγραφή εισόδου – εξόδου του εργαζόμενου, να υποβάλλουν δηλώσεις με τις οποίες θα ενημερώνουν το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ για την κάθε μεταβολή τόσο της εργασιακής σχέσης όσο και της οργάνωσης του χρόνου εργασίας. Οι δηλώσεις αυτές, για παράδειγμα, θα δείχνουν αν ο εργαζόμενος απασχολείται 40 ώρες την εβδομάδα ή όχι, αν η εργασία είναι 5ήμερη ή 6ήμερη, ή ακόμη κι αν ο εργαζόμενος δικαιούται διαλείμματος, εντός του ωραρίου ή όχι. Θα δηλώνεται, επίσης, εάν το εβδομαδιαίο ωράριο είναι σταθερό ή τροποποιείται ανά ημέρα (υποβάλλονται πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τους εργαζόμενους).
Το ψηφιακό ημερολόγιο θα είναι άμεσα διαθέσιμο και στον εργαζόμενο μέσα από την εφαρμογή myErgani mobileapp, καθώς και μέσα από το myErgani web portal για την ενημέρωση των εργαζομένων (https://myErgani.gov.gr).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου