Το πρόγραμμα της παράταξης Γκόντα για Αναπτυξη και Εξεύρεση πόρων
Τον πρώτο απο τους 5 πυλώνες του προγράμματός της ανακοίνωσε η "Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία". Το πρόγραμμα αφορά την ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΕΞΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ για την επόμενη 5ετία.
"Σε αυτή την κρίσιμη οικονομική συγκυρία, ένα μοντέλο διαχείρισης πόρων που διατίθενται από το Κράτος δεν μπορεί να είναι βιώσιμο για τις τοπικές κοινωνίες. Η επόμενη 5ετία θα κριθεί από την ικανότητα και τη δημιουργικότητα που θα επιδείξουν οι Δημοτικές αρχές στην εξεύρεση νέων πόρων που δεν θα προέρχονται μόνον από το Κράτος. Εμείς πιστεύουμε σε ένα σύγχρονο μοντέλο διοίκησης και όχι διαχείρισης, όπου ο Δήμος σχεδιάζει, δρα και υλοποιεί σαν μια οργανωμένη εταιρεία που φροντίζει να αντιμετωπίσει την κρίση όπως κάποιοι άλλοι Δήμοι που μάλιστα οι καλές ιδέες τους δείχνουν στην χώρα πώς να σωθεί. στο πλαίσιο της άσκησης μιας ευρύτερης πολύ-επίπεδης, ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής" αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Το πρόγραμμα...
1. ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΕΞΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ
Σε αυτή την κρίσιμη οικονομική συγκυρία, ένα μοντέλο διαχείρισης πόρων που διατίθενται από το Κράτος δεν μπορεί να είναι βιώσιμο για τις τοπικές κοινωνίες. Η επόμενη 5ετία θα κριθεί από την ικανότητα και τη δημιουργικότητα που θα επιδείξουν οι Δημοτικές αρχές στην εξεύρεση νέων πόρων που δεν θα προέρχονται μόνον από το Κράτος.
Εμείς πιστεύουμε σε ένα σύγχρονο μοντέλο διοίκησης και όχι διαχείρισης, όπου ο Δήμος σχεδιάζει, δρα και υλοποιεί σαν μια οργανωμένη εταιρεία που φροντίζει να αντιμετωπίσει την κρίση όπως κάποιοι άλλοι Δήμοι που μάλιστα οι καλές ιδέες τους δείχνουν στην χώρα πώς να σωθεί. στο πλαίσιο της άσκησης μιας ευρύτερης πολύ-επίπεδης, ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής.
1.1. ΕΡΓΑ – ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ανάπτυξη χωρίς έργα και υποδομές, δεν μπορεί να αποτελεί ορθολογικό σχέδιο δράσης. Τα μεγάλα έργα και οι σοβαρές υποδομές αποτελούν την εγγύηση επιτυχίας κάθε αναπτυξιακού σχεδίου.
Πρωταρχικός στόχος είναι η συντήρηση και η βελτίωση των υποδομών που υπάρχουν. Δεν επιτρέπεται και δεν μας αξίζει η πόλη στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα. Με σκεπτικό ένα πολυεπίπεδο και ισόρροπο σχέδιο ο Δήμος προχωρά στην κατασκευή έργων και υποδομών χωρίς ψηφοθηρικά χαρακτηριστικά.
* Διεκδίκηση της στρατηγικής επιλογής κατασκευής οδικού άξονα Ιωάννινα – Τίρανα. Ένα έργο που από μόνο του είναι ικανό να αλλάξει την οικονομική και αναπτυξιακή πορεία της πόλης.
* Ολοκλήρωση οδού Γεννηματά
* Ενοποίηση Κεντρικής Πλατείας με Παραλίμνια Περιοχή.
* Κατασκευή οδού Νιάρχου
* Μελέτη σύνδεσης της Κενάν Μεσαρέ με την Παράκαμψη της Πόλης των Ιωαννίνων που προβλέπεται από το παλαιό Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο.
* Κατασκευή του έργου της ενοποίησης της Άνω πλατείας (Διοικητήριο) με την κάτω πλατεία (Ρολόι), το πάρκο στα Λιθαρίτσια και την επικοινωνία της μέσω των οδών Μητροπόλεως και Μετσόβου με το Πάρκο Κατσάρη και τον ευρύτερο χώρο της παραλιμνίου περιοχής.
* Κάστρο (οικισμός – τείχη- ιστορικό κέντρο).Συνέχιση του διακοπέντος έργου για την συνολική ανάπλαση του οικισμού του κάστρου και της περιβάλλουσας εξωτερικής περιοχής όπως επίσης στις παρεμβάσεις στην αναστήλωση και συντήρηση των τειχών με την αρμόδια Υπηρεσία των Νεωτέρων Μνημείων.
* Μόνιμος εκθεσιακός χώρος. Προτείνεται η ανεύρεση ικανής έκτασης εντός των ορίων του Δήμου για την κατασκευή εκθετηρίου ΜΟΝΙΜΗΣ προβολής των τοπικών προϊόντων της πόλης και του Νομού γενικότερα. Για την υλοποίηση της πρότασης θα ζητηθεί η συνδρομή του Επιμελητηρίου όπως επίσης και των μεγάλων τοπικών επιχειρήσεων για την εξασφάλιση του κόστους λειτουργίας του. Στον ίδιο χώρο θα μελετηθούν και θα κατασκευασθούν οι υποδομές για τη λειτουργία περιοδικών και κλαδικών εκθέσεων με απώτερο στόχο τη μελλοντική κατασκευή σύγχρονου μόνιμου εκθεσιακού κέντρου.
* Κατασκευή Κόμβων σε κεντρικά σημεία της πόλης (Πολυκλαδικό – Παπανδρέου – Εφύρας – Άλσους – Γεννηματά – Μακαρίου)
* Διάνοιξη δρόμων του παλαιού Σχεδίου Πόλεως που δεν έχουν ανοιχθεί εδώ και χρόνια και με αυτό τον τρόπο θα λυθούν διάφορα προβλήματα, κυκλοφοριακά και μη, όπως η Δοσιθέου Φιλίττου, Σιωμοπούλου, υπόλοιπο Ρώμα, κλπ.
1.2. ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ – ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ
Η ορθολογική και ισόρροπη ανάπτυξη κάθε πόλης απαιτεί ένα ενιαίο σχεδιασμό σε ότι αφορά την πολεοδόμηση και την χωροταξία. Ο καθορισμός χρήσεων γης και η ισόρροπη και αλληλένδετη ανάπτυξη της πόλης με τα δημοτικά διαμερίσματα, είναι για την επόμενη πενταετία, προτεραιότητες καθοριστικής σημασίας.
* Συνέχιση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων
* Συνέχιση του Γενικού Πολεοδομικού σε συνάρτηση με τα γενικά πολεοδομικά των δήμων που συνενώθηκαν με το σχέδιο Καλλικράτης.
* Έγκριση του Πολεοδομικού σχεδίου των Κάτω Μαρμάρων, της Β’ επέκτασης Σταυρακίου και του σχεδίου Ολυμπιάδος Μαρμάρων.
* Συνέχιση της διαδικασίας παραχώρησης του Στρατοπέδου Βελισσαρίου προς όφελος των Δημοτών και των οικογενειών των Αξιωματικών.
* Εκτέλεση της Πράξης Εφαρμογής του σχεδίου Δροσιά-Πεντέλη-Τσιφλικόπουλο-Ζευγάρια.
* Εκτέλεση της Πράξης Εφαρμογής στο Σχέδιο των Σεισμοπλήκτων (υπόλοιπα Σεισμοπλήκτων).
* Μεμονωμένη πολεοδόμηση περιοχής Μάτσικα.
* Διόρθωση ΣΧΟΑΠ Μπιζανίου.
1.3. ΛΙΜΝΗ ΠΑΜΒΩΤΙΔΑ
Η λίμνη Παμβώτιδα αποτελεί για την παράταξή μας την κορυφαία στρατηγική επιλογή για την ανάπτυξη της πόλης και για την ευημερία των κατοίκων της. Μέχρι σήμερα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι ίσως υπήρχε η «δικαιολογία» ότι κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με ένα ενιαίο σχέδιο λόγω της ύπαρξης πολλών Δήμων περιμετρικά της λίμνης. Σήμερα κάτι τέτοιο δεν υπάρχει.
Στόχος μας η λίμνη και κυρίως το νησί να αποτελέσουν εκτός από την καρδιά της πόλης, την καρδιά της οικονομικής της ζωής και ανάπτυξης. Ο σεβασμός στο περιβάλλον δεν μπορεί να είναι ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη, αλλά κίνητρο για την ανάπτυξη , απέναντι στην υποβάθμιση.
Με κινητήριο μοχλό τη λίμνη, αλλάζουμε το μέλλον της πόλης.
* Εκπόνηση και άμεση εφαρμογή ενιαίας μελέτης ανάπλασης και ανάδειξης του μώλου της λίμνης και του νησιού στο κυρίαρχο αναπτυξιακό εργαλείο, στα πρότυπα όλων των άλλων πόλεων στον κόσμο με λίμνη εντός πολεοδομικού ιστού.
* Δημιουργία περιμετρικά της λίμνης σύγχρονου δρόμου χαμηλής όχλησης με συγκεκριμένους κανόνες, που θα τηρούνται συγκεκριμένα αρχιτεκτονικά πρότυπα και θα αφορούν κτίρια, φωτισμό, πινακίδες, πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους κλπ. Ολοκλήρωση παραλιμνίου οδού από Μάτσικα έως Πέραμα
* Ανάπλαση Ακτής Μιαούλη
* Οριοθέτηση της λίμνης όπου αυτή δεν έχει γίνει και εντατικοποίηση υλοποίησης των διαδικασιών για την ανταλλαγή εκτάσεων σε Λογγάδες, Βασιλική, Καστρίτσα, Πέραμα, Αμφιθέα κλπ.
* Δημιουργία θεματικών πάρκων σε δημοτικές εκτάσεις περιμετρικά της λίμνης, όπως λιμναίο αλιευτικό πάρκο, πάρκο γλυπτών, πάρκο υδραυλικής μηχανικής, με σύγχρονη λογική και διαδραστικά μέσα, που θα αποτελούν πόλο έλξης σχολείων, Πανεπιστημίων και γενικότερα επισκεπτών. Έτσι αναπτύσσονται και οι δημοτικές ενότητες που σήμερα υπολείπονται του κέντρου.
* Δημιουργία χώρων στάθμευσης στην περίμετρο, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες να χρησιμοποιούν τα πλωτά μέσα μεταφοράς για την πρόσβαση στο κέντρο της πόλης.
* Σύνδεση του νησιού με την πόλη 24 ώρες την ημέρα.
* Δημιουργία διαφορετικών τουριστικών διαδρομών με πολλαπλές αφετηρίες ώστε να υπάρχει εναλλαγή και ο επισκέπτης να επιλέγει.
* Αξιοποίηση της ερασιτεχνικής αλιείας στη λίμνη, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να βιώσουν όλη τη διαδικασία της αλιείας στη λίμνη. Είναι συνεχώς αυξητική η τάση σε τέτοιες μορφές τουρισμού.
* Περαιτέρω ανάπτυξη των ναυταθλητικών δραστηριοτήτων στη λίμνη με διάθεση πόρων από το Δήμο για το σκοπό αυτό, αλλά και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη λήψη των αποφάσεων για το βέλτιστο αποτέλεσμα. Δημιουργία μόνιμης επιτροπής αυτών των φορέων για την συνεχή διεκδίκηση αθλητικών διοργανώσεων στη λίμνη.
* Κίνητρα για την αξιοποίηση τουριστικών και άλλων υποδομών σε όλη την περίμετρο της λίμνης με θέσπιση αυστηρών κριτηρίων και όρων από το Δήμο και ειδική μελέτη χρήσεων γής.
1.4. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Με κεντρικό άξονα την ανάπτυξη της λίμνης Παμβώτιδας και του νησιού και στόχο την ανάδειξή τους σε τουριστικό προϊόν Παγκόσμιας εμβέλειας, η πόλη θα πρέπει να συνεχίσει ένα έργο που την είχε φέρει να φιγουράρει στους 5 καλύτερους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα.
Η πόλη μας έχει πολύ περισσότερα χαρακτηριστικά από όσα θα χρειαζόταν για να αναδειχθεί κορυφαίος τουριστικός προορισμός και μάλιστα 12 μήνες το χρόνο.
* Εκπόνηση διεθνούς διαγωνισμού μελέτης διευρυμένης διαφημιστικής προβολής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για την λίμνη, το νησί, την πόλη και τις γειτονικές περιοχές που διαθέτουν αξιοθέατα και ομορφιές.
* Στόχος η πόλη να λειτουργήσει ως Μητροπολιτική πρωτεύουσα για τον τουρισμό όλης της Ηπείρου, αλλά και κέντρο παραμονής τουριστών που θα επισκέπτονται όλες αυτές τις περιοχές.
* Αεροδρόμιο Ιωαννίνων. Επιτάχυνση διαδικασιών ολοκλήρωσης του έργου και ανάληψη πρωτοβουλιών ώστε να γίνει διεθνές.
* Σχεδιασμός και υλοποίηση ξεχωριστών προγραμμάτων ενίσχυσης του αθλητικού, ιστορικού, κλαδικού, μοναστηριακού, ιατρικού, συνεδριακού τουρισμού.
* Ανάδειξη της πόλης ως πρότυπου διαμονής – διαβίωσης στο πρότυπο της Θες/νίκης.
* Δημιουργείται γραφείο τουρισμού του Δήμου στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας που έχει περισσότερες από 300.000 αφίξεις, για την προσέλκυση τουριστών αλλά και επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη.
* Δημιουργία εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα, που κάθε κάτοικος και επισκέπτης θα μπορεί εύκολα να λαμβάνει πληροφορίες, όπως για τον κυκλοφοριακό φόρτο στους δρόμους της πόλης, τα τουριστικά αξιοθέατα που μπορεί να επισκεφτεί και τη διαδρομή που θα ακολουθήσει, τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης σε parking της πόλης, τις εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα στην πόλη και άλλες χρήσιμες πληροφορίες.
* Προτεραιότητα στον τουρισμό που αναδεικνύεται με τον καθορισμό ξεχωριστής αντιδημαρχίας τουρισμού.
1.5. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – ΕΞΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ
Ανάπτυξη σημαίνει υποδομές, μεγάλα έργα και μέγιστη αξιοποίηση των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων. Όλα αυτά δεν μπορούν όμως να πραγματοποιηθούν χωρίς πόρους, τους οποίους σε αυτή την οικονομική συγκυρία καλείται να βρει και να αξιοποιήσει η τοπική αυτοδιοίκηση και όχι το Κράτος.
Η στρατηγική μας βασίζεται σε δύο άξονες. Κατ’ αρχήν στην εξοικονόμηση πόρων από την περιστολή δαπανών και στη ορθολογική οικονομική διαχείριση. Στη συνέχεια από την εξεύρεση και αξιοποίηση νέων πόρων.
Περιστολή δαπανών
* Εγκατάσταση συστήματος ERP (ENTERPRISE RESOURSE PLANNING). Πρόκειται για ολοκληρωμένο λογισμικό σύστημα αυτοματισμού, σχεδιασμού και διοίκησης - προγραμματισμού που θα ενοποιήσει όλες τις διαδικασίες όλων των υπηρεσιών και οργανισμών – επιχειρήσεων. Διασύνδεση όλων σε μια ενιαία βάση δεδομένων.
* Εφαρμογή Διεθνών λογιστικών προτύπων στην οικονομική διαχείριση του Δήμου.
* Αξιολόγηση προσωπικού, λειτουργίας και υπηρεσιών του Δήμου με επιλογή διεθνούς οίκου αξιολόγησης μετά από διαγωνισμό. Η αξιολόγηση, αναδιάρθρωση και τελικά αναδιοργάνωση που θα προκύψει, όπως δείχνει το παράδειγμα άλλων Δήμων όπου εφαρμόστηκε αυτό το μέτρο, οδηγεί σε εξοικονόμηση πόρων πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
* Εκτεταμένο πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών ιδιωτών και επιχειρήσεων, με τη λογική της εξυπηρέτησης των οφειλετών που αδυνατούν να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους. Η εξοικονόμηση πόρων μπορεί να είναι τεράστια μιας και υπάρχουν εκατομμύρια ευρώ σε οφειλές οι οποίες λιμνάζουν επί χρόνια και συσσωρεύονται με τους οφειλέτες να μην μπορούν να πληρώσουν και το Δήμο να μην μπορεί να εισπράξει και να καταφεύγει σε μέσα όπως το μπλοκάρισμα της φορολογικής ενημερότητας που εντείνουν περισσότερο το φαινόμενο. Αυτό το μέτρο θα εξασφαλίσει ένα πολύ μεγάλο και μάλιστα μηνιαίο εισόδημα για το Δήμο.
* Εφαρμογή μοντέλου ελέγχου και εξορθολογισμού κάθε είδους δαπάνης με εφαρμογή πλαφόν δαπανών ανά τομέα ή δράση, με σκοπό την επιπλέον εξοικονόμηση πόρων. Αφορά διαχείριση και ρύθμιση οφειλών του Δήμου, απαλλαγή της διοίκησης από περιττές δαπάνες, μείωση κονδυλίων για τις δημόσιες σχέσεις, επανεξέταση δομών του Δήμου με μεγάλο κόστος και ελάχιστα ανταποδοτικά οφέλη και εξυγίανση δομών ώστε να υπάρχει η σχέση κόστος – όφελος για τους δημότες.
* Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου. Όλα τα ακίνητα που είναι στην ιδιοκτησία του Δήμου αξιοποιούνται πρώτα για τη στέγαση των υπηρεσιών του και τα υπόλοιπα για κοινωνικές δομές.
Μετά την καταγραφή όλων των ακινήτων του συνόλου του Καλλικρατικού Δήμου ακολουθεί εκπόνηση μελέτης εμπειρογνωμόνων, για τα οικόπεδα και τις εκτάσεις του Δήμου με σκοπό τη βέλτιστη αξιοποίηση τους, ανάλογα με τα ειδικά επί μέρους χαρακτηριστικά τους. για τη καλύτερη χρήση και απόδοση καθενός ξεχωριστά ανάλογα με την παλαιότητα, την αξία, τα χαρακτηριστικά, το κόστος προσαρμογής σε άλλη χρήση, την τοποθεσία κλπ.
* Στόχος είναι ο Δήμος Ιωαννιτών να μην πληρώνει πλέον ούτε 1 ευρώ για ενοίκια και μέσα στα 4 πρώτα χρόνια κανένα ακίνητο του Δήμου οπουδήποτε στην Ελλάδα να μην παραμένει αναξιοποίητο και να μην προσφέρει οικονομικά ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο στον Δήμο και τους δημότες Ιωαννίνων.
* Εξορθολογισμός, επαναλειτουργία και επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης. Αυξάνει σημαντικά τα έσοδα και συνεισφέρει στο μέτρο αποθάρρυνσης
κυκλοφορίας στο κέντρο. Μπλε και λευκές θέσεις στάθμευσης και ηλεκτρονική ενημέρωση με ειδική εφαρμογή και αισθητήρες. Μηδενικό το κόστος εγκατάστασης.
* Αλλαγή στον τρόπο προμήθειας οχημάτων του Δήμου που πλέον θα γίνεται με χρονομίσθωση, ώστε να υπάρχει σταθερό υπολογισμένο κόστος για το Δήμο, χωρίς απρόβλεπτα κόστη από βλάβες, συνεργεία, κακή χρήση κοκ. Ταυτόχρονα με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η ανανέωση του στόλου κάθε 5 χρόνια.
* Αναβαθμίζονται ενεργειακά τα σχολεία και τα δημοτικά κτίρια μέσω των διαθέσιμων προγραμμάτων. Έτσι επιτυγχάνεται η μειωμένη κατανάλωση ενέργειας και δεν υπάρχει κανένα σχολείο χωρίς επαρκή θέρμανση.
* Δημιουργία μεγάλου πάρκου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολικό – φωτοβολταϊκό) με χρηματοδοτικό πρόγραμμα ή ΣΔΙΤ.
Εξεύρεση πόρων
* Προσέλκυση νέων επενδύσεων. Δημιουργία σημαντικών κινήτρων και ανταποδοτικών οφελών σε νέες μεγάλες επενδύσεις που δεσμεύονται για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τέτοιες επενδύσεις θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με διαδικασίες fast track και σε ότι αφορά αδειοδοτήσεις, εγκρίσεις αλλά και σε ότι αφορά καθυστερήσεις και γραφειοκρατία.
* Πλήρης αξιοποίηση κάθε χρηματοδοτικού εργαλείου Ευρωπαϊκού ή άλλου με δημιουργία ξεχωριστού γραφείου με μοναδική αρμοδιότητα αυτές τις χρηματοδοτήσεις.
* Αξιοποίηση του πολλαπλού οικονομικού οφέλους από τα σκουπίδια και την ανακύκλωση. Πρόκειται για μια από τις κύριες μορφές νέων πόρων για τους Δήμους, μέσα στα επόμενα χρόνια. Τα οφέλη επιστρέφουν αποκλειστικά στους πολίτες, αφού τα σκουπίδια αποτελούν δικό τους περιουσιακό στοιχείο.
* Δημοτικά parking. Εξεύρεση νέων χώρων parking σε οικόπεδα ιδιοκτησίας του Δήμου. Μέτρο που μπορεί να αυξήσει θεαματικά τα έσοδα του Δήμου.
* Μελέτη για εξεύρεση νέων θέσεων για διαφημιστική προβολή σε ολόκληρο τον Καλλικρατικό Δήμο. Θα ισχύουν αυστηροί όροι και προϋποθέσεις και εκτός από τα οικονομικά οφέλη θα προκρίνονται και τα ανταποδοτικά. Σήμερα τα οικονομικά οφέλη από διαφήμιση είναι μηδενικά.
* Στήριξη της επιχειρηματικότητας. Αυτό το μέτρο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την αύξηση των εσόδων του Δήμου και την καταπολέμηση της ανεργίας. Έτσι, ιδρύεται γραφείο, με σκοπό την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην πόλη, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις. Η επιχείρηση δεν είναι πλέον «εχθρός» αλλά συνεργάτης του Δήμου. Η πάταξη του παραεμπορίου είναι πρώτιστη προτεραιότητα.
* Χωρισμός της αντιδημαρχίας οικονομικών σε 2 με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες.
Η εξοικονόμηση πόρων και η εξεύρεση νέων αποτελούν κυρίαρχες παραμέτρους και στα υπόλοιπα σημεία του προγράμματος που ακολουθούν, αυτό τον συγκεκριμένο προσανατολισμό.
"Σε αυτή την κρίσιμη οικονομική συγκυρία, ένα μοντέλο διαχείρισης πόρων που διατίθενται από το Κράτος δεν μπορεί να είναι βιώσιμο για τις τοπικές κοινωνίες. Η επόμενη 5ετία θα κριθεί από την ικανότητα και τη δημιουργικότητα που θα επιδείξουν οι Δημοτικές αρχές στην εξεύρεση νέων πόρων που δεν θα προέρχονται μόνον από το Κράτος. Εμείς πιστεύουμε σε ένα σύγχρονο μοντέλο διοίκησης και όχι διαχείρισης, όπου ο Δήμος σχεδιάζει, δρα και υλοποιεί σαν μια οργανωμένη εταιρεία που φροντίζει να αντιμετωπίσει την κρίση όπως κάποιοι άλλοι Δήμοι που μάλιστα οι καλές ιδέες τους δείχνουν στην χώρα πώς να σωθεί. στο πλαίσιο της άσκησης μιας ευρύτερης πολύ-επίπεδης, ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής" αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Το πρόγραμμα...
1. ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΕΞΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ
Σε αυτή την κρίσιμη οικονομική συγκυρία, ένα μοντέλο διαχείρισης πόρων που διατίθενται από το Κράτος δεν μπορεί να είναι βιώσιμο για τις τοπικές κοινωνίες. Η επόμενη 5ετία θα κριθεί από την ικανότητα και τη δημιουργικότητα που θα επιδείξουν οι Δημοτικές αρχές στην εξεύρεση νέων πόρων που δεν θα προέρχονται μόνον από το Κράτος.
Εμείς πιστεύουμε σε ένα σύγχρονο μοντέλο διοίκησης και όχι διαχείρισης, όπου ο Δήμος σχεδιάζει, δρα και υλοποιεί σαν μια οργανωμένη εταιρεία που φροντίζει να αντιμετωπίσει την κρίση όπως κάποιοι άλλοι Δήμοι που μάλιστα οι καλές ιδέες τους δείχνουν στην χώρα πώς να σωθεί. στο πλαίσιο της άσκησης μιας ευρύτερης πολύ-επίπεδης, ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής.
1.1. ΕΡΓΑ – ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ανάπτυξη χωρίς έργα και υποδομές, δεν μπορεί να αποτελεί ορθολογικό σχέδιο δράσης. Τα μεγάλα έργα και οι σοβαρές υποδομές αποτελούν την εγγύηση επιτυχίας κάθε αναπτυξιακού σχεδίου.
Πρωταρχικός στόχος είναι η συντήρηση και η βελτίωση των υποδομών που υπάρχουν. Δεν επιτρέπεται και δεν μας αξίζει η πόλη στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα. Με σκεπτικό ένα πολυεπίπεδο και ισόρροπο σχέδιο ο Δήμος προχωρά στην κατασκευή έργων και υποδομών χωρίς ψηφοθηρικά χαρακτηριστικά.
* Διεκδίκηση της στρατηγικής επιλογής κατασκευής οδικού άξονα Ιωάννινα – Τίρανα. Ένα έργο που από μόνο του είναι ικανό να αλλάξει την οικονομική και αναπτυξιακή πορεία της πόλης.
* Ολοκλήρωση οδού Γεννηματά
* Ενοποίηση Κεντρικής Πλατείας με Παραλίμνια Περιοχή.
* Κατασκευή οδού Νιάρχου
* Μελέτη σύνδεσης της Κενάν Μεσαρέ με την Παράκαμψη της Πόλης των Ιωαννίνων που προβλέπεται από το παλαιό Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο.
* Κατασκευή του έργου της ενοποίησης της Άνω πλατείας (Διοικητήριο) με την κάτω πλατεία (Ρολόι), το πάρκο στα Λιθαρίτσια και την επικοινωνία της μέσω των οδών Μητροπόλεως και Μετσόβου με το Πάρκο Κατσάρη και τον ευρύτερο χώρο της παραλιμνίου περιοχής.
* Κάστρο (οικισμός – τείχη- ιστορικό κέντρο).Συνέχιση του διακοπέντος έργου για την συνολική ανάπλαση του οικισμού του κάστρου και της περιβάλλουσας εξωτερικής περιοχής όπως επίσης στις παρεμβάσεις στην αναστήλωση και συντήρηση των τειχών με την αρμόδια Υπηρεσία των Νεωτέρων Μνημείων.
* Μόνιμος εκθεσιακός χώρος. Προτείνεται η ανεύρεση ικανής έκτασης εντός των ορίων του Δήμου για την κατασκευή εκθετηρίου ΜΟΝΙΜΗΣ προβολής των τοπικών προϊόντων της πόλης και του Νομού γενικότερα. Για την υλοποίηση της πρότασης θα ζητηθεί η συνδρομή του Επιμελητηρίου όπως επίσης και των μεγάλων τοπικών επιχειρήσεων για την εξασφάλιση του κόστους λειτουργίας του. Στον ίδιο χώρο θα μελετηθούν και θα κατασκευασθούν οι υποδομές για τη λειτουργία περιοδικών και κλαδικών εκθέσεων με απώτερο στόχο τη μελλοντική κατασκευή σύγχρονου μόνιμου εκθεσιακού κέντρου.
* Κατασκευή Κόμβων σε κεντρικά σημεία της πόλης (Πολυκλαδικό – Παπανδρέου – Εφύρας – Άλσους – Γεννηματά – Μακαρίου)
* Διάνοιξη δρόμων του παλαιού Σχεδίου Πόλεως που δεν έχουν ανοιχθεί εδώ και χρόνια και με αυτό τον τρόπο θα λυθούν διάφορα προβλήματα, κυκλοφοριακά και μη, όπως η Δοσιθέου Φιλίττου, Σιωμοπούλου, υπόλοιπο Ρώμα, κλπ.
1.2. ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ – ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ
Η ορθολογική και ισόρροπη ανάπτυξη κάθε πόλης απαιτεί ένα ενιαίο σχεδιασμό σε ότι αφορά την πολεοδόμηση και την χωροταξία. Ο καθορισμός χρήσεων γης και η ισόρροπη και αλληλένδετη ανάπτυξη της πόλης με τα δημοτικά διαμερίσματα, είναι για την επόμενη πενταετία, προτεραιότητες καθοριστικής σημασίας.
* Συνέχιση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων
* Συνέχιση του Γενικού Πολεοδομικού σε συνάρτηση με τα γενικά πολεοδομικά των δήμων που συνενώθηκαν με το σχέδιο Καλλικράτης.
* Έγκριση του Πολεοδομικού σχεδίου των Κάτω Μαρμάρων, της Β’ επέκτασης Σταυρακίου και του σχεδίου Ολυμπιάδος Μαρμάρων.
* Συνέχιση της διαδικασίας παραχώρησης του Στρατοπέδου Βελισσαρίου προς όφελος των Δημοτών και των οικογενειών των Αξιωματικών.
* Εκτέλεση της Πράξης Εφαρμογής του σχεδίου Δροσιά-Πεντέλη-Τσιφλικόπουλο-Ζευγάρια.
* Εκτέλεση της Πράξης Εφαρμογής στο Σχέδιο των Σεισμοπλήκτων (υπόλοιπα Σεισμοπλήκτων).
* Μεμονωμένη πολεοδόμηση περιοχής Μάτσικα.
* Διόρθωση ΣΧΟΑΠ Μπιζανίου.
1.3. ΛΙΜΝΗ ΠΑΜΒΩΤΙΔΑ
Η λίμνη Παμβώτιδα αποτελεί για την παράταξή μας την κορυφαία στρατηγική επιλογή για την ανάπτυξη της πόλης και για την ευημερία των κατοίκων της. Μέχρι σήμερα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι ίσως υπήρχε η «δικαιολογία» ότι κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με ένα ενιαίο σχέδιο λόγω της ύπαρξης πολλών Δήμων περιμετρικά της λίμνης. Σήμερα κάτι τέτοιο δεν υπάρχει.
Στόχος μας η λίμνη και κυρίως το νησί να αποτελέσουν εκτός από την καρδιά της πόλης, την καρδιά της οικονομικής της ζωής και ανάπτυξης. Ο σεβασμός στο περιβάλλον δεν μπορεί να είναι ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη, αλλά κίνητρο για την ανάπτυξη , απέναντι στην υποβάθμιση.
Με κινητήριο μοχλό τη λίμνη, αλλάζουμε το μέλλον της πόλης.
* Εκπόνηση και άμεση εφαρμογή ενιαίας μελέτης ανάπλασης και ανάδειξης του μώλου της λίμνης και του νησιού στο κυρίαρχο αναπτυξιακό εργαλείο, στα πρότυπα όλων των άλλων πόλεων στον κόσμο με λίμνη εντός πολεοδομικού ιστού.
* Δημιουργία περιμετρικά της λίμνης σύγχρονου δρόμου χαμηλής όχλησης με συγκεκριμένους κανόνες, που θα τηρούνται συγκεκριμένα αρχιτεκτονικά πρότυπα και θα αφορούν κτίρια, φωτισμό, πινακίδες, πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους κλπ. Ολοκλήρωση παραλιμνίου οδού από Μάτσικα έως Πέραμα
* Ανάπλαση Ακτής Μιαούλη
* Οριοθέτηση της λίμνης όπου αυτή δεν έχει γίνει και εντατικοποίηση υλοποίησης των διαδικασιών για την ανταλλαγή εκτάσεων σε Λογγάδες, Βασιλική, Καστρίτσα, Πέραμα, Αμφιθέα κλπ.
* Δημιουργία θεματικών πάρκων σε δημοτικές εκτάσεις περιμετρικά της λίμνης, όπως λιμναίο αλιευτικό πάρκο, πάρκο γλυπτών, πάρκο υδραυλικής μηχανικής, με σύγχρονη λογική και διαδραστικά μέσα, που θα αποτελούν πόλο έλξης σχολείων, Πανεπιστημίων και γενικότερα επισκεπτών. Έτσι αναπτύσσονται και οι δημοτικές ενότητες που σήμερα υπολείπονται του κέντρου.
* Δημιουργία χώρων στάθμευσης στην περίμετρο, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες να χρησιμοποιούν τα πλωτά μέσα μεταφοράς για την πρόσβαση στο κέντρο της πόλης.
* Σύνδεση του νησιού με την πόλη 24 ώρες την ημέρα.
* Δημιουργία διαφορετικών τουριστικών διαδρομών με πολλαπλές αφετηρίες ώστε να υπάρχει εναλλαγή και ο επισκέπτης να επιλέγει.
* Αξιοποίηση της ερασιτεχνικής αλιείας στη λίμνη, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να βιώσουν όλη τη διαδικασία της αλιείας στη λίμνη. Είναι συνεχώς αυξητική η τάση σε τέτοιες μορφές τουρισμού.
* Περαιτέρω ανάπτυξη των ναυταθλητικών δραστηριοτήτων στη λίμνη με διάθεση πόρων από το Δήμο για το σκοπό αυτό, αλλά και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη λήψη των αποφάσεων για το βέλτιστο αποτέλεσμα. Δημιουργία μόνιμης επιτροπής αυτών των φορέων για την συνεχή διεκδίκηση αθλητικών διοργανώσεων στη λίμνη.
* Κίνητρα για την αξιοποίηση τουριστικών και άλλων υποδομών σε όλη την περίμετρο της λίμνης με θέσπιση αυστηρών κριτηρίων και όρων από το Δήμο και ειδική μελέτη χρήσεων γής.
1.4. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Με κεντρικό άξονα την ανάπτυξη της λίμνης Παμβώτιδας και του νησιού και στόχο την ανάδειξή τους σε τουριστικό προϊόν Παγκόσμιας εμβέλειας, η πόλη θα πρέπει να συνεχίσει ένα έργο που την είχε φέρει να φιγουράρει στους 5 καλύτερους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα.
Η πόλη μας έχει πολύ περισσότερα χαρακτηριστικά από όσα θα χρειαζόταν για να αναδειχθεί κορυφαίος τουριστικός προορισμός και μάλιστα 12 μήνες το χρόνο.
* Εκπόνηση διεθνούς διαγωνισμού μελέτης διευρυμένης διαφημιστικής προβολής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για την λίμνη, το νησί, την πόλη και τις γειτονικές περιοχές που διαθέτουν αξιοθέατα και ομορφιές.
* Στόχος η πόλη να λειτουργήσει ως Μητροπολιτική πρωτεύουσα για τον τουρισμό όλης της Ηπείρου, αλλά και κέντρο παραμονής τουριστών που θα επισκέπτονται όλες αυτές τις περιοχές.
* Αεροδρόμιο Ιωαννίνων. Επιτάχυνση διαδικασιών ολοκλήρωσης του έργου και ανάληψη πρωτοβουλιών ώστε να γίνει διεθνές.
* Σχεδιασμός και υλοποίηση ξεχωριστών προγραμμάτων ενίσχυσης του αθλητικού, ιστορικού, κλαδικού, μοναστηριακού, ιατρικού, συνεδριακού τουρισμού.
* Ανάδειξη της πόλης ως πρότυπου διαμονής – διαβίωσης στο πρότυπο της Θες/νίκης.
* Δημιουργείται γραφείο τουρισμού του Δήμου στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας που έχει περισσότερες από 300.000 αφίξεις, για την προσέλκυση τουριστών αλλά και επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη.
* Δημιουργία εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα, που κάθε κάτοικος και επισκέπτης θα μπορεί εύκολα να λαμβάνει πληροφορίες, όπως για τον κυκλοφοριακό φόρτο στους δρόμους της πόλης, τα τουριστικά αξιοθέατα που μπορεί να επισκεφτεί και τη διαδρομή που θα ακολουθήσει, τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης σε parking της πόλης, τις εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα στην πόλη και άλλες χρήσιμες πληροφορίες.
* Προτεραιότητα στον τουρισμό που αναδεικνύεται με τον καθορισμό ξεχωριστής αντιδημαρχίας τουρισμού.
1.5. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – ΕΞΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ
Ανάπτυξη σημαίνει υποδομές, μεγάλα έργα και μέγιστη αξιοποίηση των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων. Όλα αυτά δεν μπορούν όμως να πραγματοποιηθούν χωρίς πόρους, τους οποίους σε αυτή την οικονομική συγκυρία καλείται να βρει και να αξιοποιήσει η τοπική αυτοδιοίκηση και όχι το Κράτος.
Η στρατηγική μας βασίζεται σε δύο άξονες. Κατ’ αρχήν στην εξοικονόμηση πόρων από την περιστολή δαπανών και στη ορθολογική οικονομική διαχείριση. Στη συνέχεια από την εξεύρεση και αξιοποίηση νέων πόρων.
Περιστολή δαπανών
* Εγκατάσταση συστήματος ERP (ENTERPRISE RESOURSE PLANNING). Πρόκειται για ολοκληρωμένο λογισμικό σύστημα αυτοματισμού, σχεδιασμού και διοίκησης - προγραμματισμού που θα ενοποιήσει όλες τις διαδικασίες όλων των υπηρεσιών και οργανισμών – επιχειρήσεων. Διασύνδεση όλων σε μια ενιαία βάση δεδομένων.
* Εφαρμογή Διεθνών λογιστικών προτύπων στην οικονομική διαχείριση του Δήμου.
* Αξιολόγηση προσωπικού, λειτουργίας και υπηρεσιών του Δήμου με επιλογή διεθνούς οίκου αξιολόγησης μετά από διαγωνισμό. Η αξιολόγηση, αναδιάρθρωση και τελικά αναδιοργάνωση που θα προκύψει, όπως δείχνει το παράδειγμα άλλων Δήμων όπου εφαρμόστηκε αυτό το μέτρο, οδηγεί σε εξοικονόμηση πόρων πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
* Εκτεταμένο πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών ιδιωτών και επιχειρήσεων, με τη λογική της εξυπηρέτησης των οφειλετών που αδυνατούν να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους. Η εξοικονόμηση πόρων μπορεί να είναι τεράστια μιας και υπάρχουν εκατομμύρια ευρώ σε οφειλές οι οποίες λιμνάζουν επί χρόνια και συσσωρεύονται με τους οφειλέτες να μην μπορούν να πληρώσουν και το Δήμο να μην μπορεί να εισπράξει και να καταφεύγει σε μέσα όπως το μπλοκάρισμα της φορολογικής ενημερότητας που εντείνουν περισσότερο το φαινόμενο. Αυτό το μέτρο θα εξασφαλίσει ένα πολύ μεγάλο και μάλιστα μηνιαίο εισόδημα για το Δήμο.
* Εφαρμογή μοντέλου ελέγχου και εξορθολογισμού κάθε είδους δαπάνης με εφαρμογή πλαφόν δαπανών ανά τομέα ή δράση, με σκοπό την επιπλέον εξοικονόμηση πόρων. Αφορά διαχείριση και ρύθμιση οφειλών του Δήμου, απαλλαγή της διοίκησης από περιττές δαπάνες, μείωση κονδυλίων για τις δημόσιες σχέσεις, επανεξέταση δομών του Δήμου με μεγάλο κόστος και ελάχιστα ανταποδοτικά οφέλη και εξυγίανση δομών ώστε να υπάρχει η σχέση κόστος – όφελος για τους δημότες.
* Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου. Όλα τα ακίνητα που είναι στην ιδιοκτησία του Δήμου αξιοποιούνται πρώτα για τη στέγαση των υπηρεσιών του και τα υπόλοιπα για κοινωνικές δομές.
Μετά την καταγραφή όλων των ακινήτων του συνόλου του Καλλικρατικού Δήμου ακολουθεί εκπόνηση μελέτης εμπειρογνωμόνων, για τα οικόπεδα και τις εκτάσεις του Δήμου με σκοπό τη βέλτιστη αξιοποίηση τους, ανάλογα με τα ειδικά επί μέρους χαρακτηριστικά τους. για τη καλύτερη χρήση και απόδοση καθενός ξεχωριστά ανάλογα με την παλαιότητα, την αξία, τα χαρακτηριστικά, το κόστος προσαρμογής σε άλλη χρήση, την τοποθεσία κλπ.
* Στόχος είναι ο Δήμος Ιωαννιτών να μην πληρώνει πλέον ούτε 1 ευρώ για ενοίκια και μέσα στα 4 πρώτα χρόνια κανένα ακίνητο του Δήμου οπουδήποτε στην Ελλάδα να μην παραμένει αναξιοποίητο και να μην προσφέρει οικονομικά ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο στον Δήμο και τους δημότες Ιωαννίνων.
* Εξορθολογισμός, επαναλειτουργία και επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης. Αυξάνει σημαντικά τα έσοδα και συνεισφέρει στο μέτρο αποθάρρυνσης
κυκλοφορίας στο κέντρο. Μπλε και λευκές θέσεις στάθμευσης και ηλεκτρονική ενημέρωση με ειδική εφαρμογή και αισθητήρες. Μηδενικό το κόστος εγκατάστασης.
* Αλλαγή στον τρόπο προμήθειας οχημάτων του Δήμου που πλέον θα γίνεται με χρονομίσθωση, ώστε να υπάρχει σταθερό υπολογισμένο κόστος για το Δήμο, χωρίς απρόβλεπτα κόστη από βλάβες, συνεργεία, κακή χρήση κοκ. Ταυτόχρονα με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η ανανέωση του στόλου κάθε 5 χρόνια.
* Αναβαθμίζονται ενεργειακά τα σχολεία και τα δημοτικά κτίρια μέσω των διαθέσιμων προγραμμάτων. Έτσι επιτυγχάνεται η μειωμένη κατανάλωση ενέργειας και δεν υπάρχει κανένα σχολείο χωρίς επαρκή θέρμανση.
* Δημιουργία μεγάλου πάρκου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολικό – φωτοβολταϊκό) με χρηματοδοτικό πρόγραμμα ή ΣΔΙΤ.
Εξεύρεση πόρων
* Προσέλκυση νέων επενδύσεων. Δημιουργία σημαντικών κινήτρων και ανταποδοτικών οφελών σε νέες μεγάλες επενδύσεις που δεσμεύονται για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τέτοιες επενδύσεις θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με διαδικασίες fast track και σε ότι αφορά αδειοδοτήσεις, εγκρίσεις αλλά και σε ότι αφορά καθυστερήσεις και γραφειοκρατία.
* Πλήρης αξιοποίηση κάθε χρηματοδοτικού εργαλείου Ευρωπαϊκού ή άλλου με δημιουργία ξεχωριστού γραφείου με μοναδική αρμοδιότητα αυτές τις χρηματοδοτήσεις.
* Αξιοποίηση του πολλαπλού οικονομικού οφέλους από τα σκουπίδια και την ανακύκλωση. Πρόκειται για μια από τις κύριες μορφές νέων πόρων για τους Δήμους, μέσα στα επόμενα χρόνια. Τα οφέλη επιστρέφουν αποκλειστικά στους πολίτες, αφού τα σκουπίδια αποτελούν δικό τους περιουσιακό στοιχείο.
* Δημοτικά parking. Εξεύρεση νέων χώρων parking σε οικόπεδα ιδιοκτησίας του Δήμου. Μέτρο που μπορεί να αυξήσει θεαματικά τα έσοδα του Δήμου.
* Μελέτη για εξεύρεση νέων θέσεων για διαφημιστική προβολή σε ολόκληρο τον Καλλικρατικό Δήμο. Θα ισχύουν αυστηροί όροι και προϋποθέσεις και εκτός από τα οικονομικά οφέλη θα προκρίνονται και τα ανταποδοτικά. Σήμερα τα οικονομικά οφέλη από διαφήμιση είναι μηδενικά.
* Στήριξη της επιχειρηματικότητας. Αυτό το μέτρο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την αύξηση των εσόδων του Δήμου και την καταπολέμηση της ανεργίας. Έτσι, ιδρύεται γραφείο, με σκοπό την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην πόλη, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις. Η επιχείρηση δεν είναι πλέον «εχθρός» αλλά συνεργάτης του Δήμου. Η πάταξη του παραεμπορίου είναι πρώτιστη προτεραιότητα.
* Χωρισμός της αντιδημαρχίας οικονομικών σε 2 με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες.
Η εξοικονόμηση πόρων και η εξεύρεση νέων αποτελούν κυρίαρχες παραμέτρους και στα υπόλοιπα σημεία του προγράμματος που ακολουθούν, αυτό τον συγκεκριμένο προσανατολισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου