Κυριακή 10 Απριλίου 2016

Με επιτυχία στέφθηκε η Διημερίδα του Κέντρου Πρόληψης Ν. Άρτας, με τίτλο: «Παραμύθια για της ζωής μας… την αλήθεια»




Η εισήγηση του Παιδοψυχίατρου κ. Οικονομίδη Θεόδωρου, Επιστημονικού Υπευθύνου του Κ.Π.Ν.Α.

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η διημερίδα του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας με θέμα: «Παραμύθια για της ζωής μας… την αλήθεια».

Η συγκεκριμένη διημερίδα συνδιοργανώθηκε με την Ιερά Μητρόπολη Άρτας, την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας και τον Δήμο Αρταίων.

Την Τετάρτη 6 Απριλίου 2016 έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Κέντρου Πρόληψης βιωματικό εργαστήρι για εκπαιδευτικούς παιδιών προσχολικής ηλικίας με θέμα:«Λαϊκά Παραμύθια ενάντια στην Εξάρτηση» με αφηγητή τον Δρ. Πελασγό Στέλιο και συμμετοχή είκοσι εκπαιδευτικών της Α΄/ θμιας Εκπαίδευσης...

Την Πέμπτη 7 Απριλίου 2016 πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου Άρτας ¨Ο Μακρυγιάννης¨ ημερίδα & βιωματικό εργαστήρι με θέμα:«Παραμύθια για της ζωής μας.. την αλήθεια».

Εισηγητής ήταν ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του Κ.Π. κ. Οικονομίδης Θεόδωρος- Παιδοψυχίατρος με θέμα: «Το παραμύθι… μια αληθινή εμπειρία» και αφηγητής ο Δρ. Πελασγός Στέλιος.

Παρευρέθησαν ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Άρτης & Πρόεδρος του Δ.Σ. της Αστικής Εταιρείας κ.κ. Ιγνάτιος, ο Αντιδήμαρχος Αρταίων & Οικονομικά & Διοικητικά Υπεύθυνος του Κέντρου κ. Πατήλας Κωνσταντίνος, η Εκπρόσωπος της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας κ. Βόιδαρου Χρυσούλα, ο Εκπρόσωπος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Άρτας κ. Ματσούκας Χρήστος, ο Δ/ ντής Α΄/ θμιας Εκπαίδευσης κ. Γκόρος Λεωνίδας, η Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών κ. Παπαγεωργίου Αικατερίνη καθώς επίσης και η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Β΄/ θμιας Εκπαίδευσης κ. Θεοδώρου Κυριακή.

Η συμμετοχή γονέων & εκπαιδευτικών υπήρξε αθρόα.

Ακολουθεί η εισήγηση του Επιστημονικού Υπευθύνου του Κ.Π.Ν.Α.- Παιδοψυχίατρου κ. Οικονομίδη Θεόδωρου



Το παραμύθι… μια αληθινή εμπειρία
Το Κέντρο Πρόληψης Νομού Άρτας διοργανώνει μαζί με την Ιερά Μητρόπολη Άρτας, την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας & τον Δήμο Αρταίων την σημερινή ημερίδα με θέμα: «Παραμύθια για της ζωής μας… την αλήθεια».
Από την εποχή του Ιπποκράτη γνωρίζουμε ότι είναι καλύτερα να προλαμβάνεις παρά να θεραπεύεις.

Ο τίτλος του Κ.Π.Ν.Α από ένα σημείο και μετά άλλαξε σε Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας.

Το Κέντρο Πρόληψης με τις δράσεις του λοιπόν προάγει, ευοδώνει & διευκολύνει την ψυχική & κοινωνική υγεία.

Η ψυχική υγεία βεβαίως εξ’ ορισμού δεν είναι απλώς η απουσία ψυχοπαθολογίας αλλά επιπλέον ο ψυχικά υγιής θα πρέπει να διακρίνεται και από ψυχική ευεξία & να παρουσιάζει μια κοινωνική προσαρμογή χωρίς παρεκτροπές ή ακραίες συμπεριφορές.

Πρόληψη λοιπόν…

Τι θα μπορούσαμε να ορίσουμε σαν πρόληψη άραγε;
Κατά τη γνώμη μου πρόληψη είναι μια δημιουργική απασχόληση σ’ ένα οριοθετημένο πλαίσιο όπου ισχύουν κανόνες & προσαρμόζονται συμπεριφορές προκειμένου να αναπτύξει κανείς δεξιότητες ένταξης με ευελιξία & την μέγιστη δυνατή προσαρμοστικότητα σε μια ομάδα συνομηλίκων, δηλ. να αποκτήσει την δυνατότητα να ανήκει σε μια διευρυμένη οικογένεια με κοινά αποδεκτό ¨τρόπο¨ ύπαρξης & κυρίως συνύπαρξης.

Πού στοχεύει η πρόληψη;
Ο κόσμος στον οποίο ζει και μεγαλώνει ένα παιδί σήμερα δεν παρέχει πάντα τις εγγυήσεις για την ασφαλή και ομαλή μετάβασή του από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή.
Εξάλλου, το ίδιο το άτομο θέτει συχνά τον εαυτό του σε κίνδυνο.

Πρωταρχικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και στήριξη των παιδιών παίζει η οικογένεια και το σχολείο, εφόσον αποδεχτούν ότι ο κύριος στόχος τους είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου.

Οι θεσμοί αυτοί μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη στάσεων και συμπεριφορών που θα επιτρέψουν στο παιδί να αποκτήσει αυτονομία, να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις επιρροές που δέχεται και να αποφασίζει συνειδητά και υπεύθυνα για τη ζωή του.

Ειδικότερα το σχολείο είναι ένας χώρος που προσφέρεται για τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών που θα διευκολύνουν την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Τελική ομάδα στόχος είναι το παιδί & ο έφηβος σε οποιαδήποτε σχολική βαθμίδα κι αν ανήκει ακόμη κι από την προσχολική ηλικία.

Ενδιάμεσες ομάδες είναι οι γονείς & οι εκπαιδευτικοί.

Με την σημερινή ημερίδα ευελπιστούμε να απευθυνθούμε και στις τρεις ομάδες ταυτόχρονα προσφέροντας ένα επιπλέον εργαλείο δημιουργικής απασχόλησης την αφήγηση του παραμυθιού.

Το παραμύθι είναι ενδεχομένως η απεικόνιση του ποιοι είμασθε & ποιοι θα μπορούσαμε να είμασθε.

Είναι ακόμη μία συμπυκνωμένη εμπειρία που αξιοποιείται με στόχευση και καταλήγει σε κάποιο μήνυμα.

Το παραμύθι κινείται στα όρια μεταξύ λογοτεχνίας & ζωής, αφήγησης & βιώματος, μυθοπλασίας & πραγματικότητας, είναι ένα έργο το οποίο αντανακλά την πραγματικότητα, διεισδύει και την εκτοπίζει και με τον τρόπο του μας εισάγει σ’ ένα χώρο φανταστικό απ’ όπου σκοπεύει να μας επαναφέρει ¨χορτάτους¨ με βιώματα & συγκινήσεις.

Μέσα από το παραμύθι ο νέος και κατά τη διάρκεια της αφήγησης πολύ συχνά ταυτίζεται με τον ήρωα & ενδεχομένως μέσα από αυτή την βιωματική εμπειρία καταλήγει σε κάποιο ηθικό δίλημμα όπου πρέπει να πάρει μία απόφαση. Μπαίνει στη διαδικασία να μαθαίνει να παίρνει αποφάσεις.

Όλη αυτή την διαδικασία την μοιράζεται με τους συνομηλίκους, κινητοποιείται & οφείλει να πάρει θέση για όσα διαδραματίσθηκαν.

Μαθαίνει τα όρια και τους κανόνες που πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπ’ όψιν στις διαπροσωπικές του σχέσεις, προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό τις προσωπικές του επιλογές & προτεραιότητες και αποφασίζει να βάλει στόχους και να παλέψει να τους επιτύχει.

Μαθαίνει να μοιράζεται εμπειρίες, να δείχνει αλληλεγγύη όπου χρειάζεται, να αποδέχεται την διαφορετικότητα, να σέβεται τον διπλανό του, να μπαίνει στη θέση του άλλου, να ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ με τελικό στόχο την ένταξή του στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Τέλος, το παραμύθι της λαϊκής παράδοσης συνιστά πολιτισμικό στοιχείο της κοινότητας στην οποία ανήκουμε & είναι αναπόσπαστο κομμάτι της συλλογικής ταυτότητας ενός συνόλου.

Μέσα από αυτό ο καθένας βρίσκει ρίζες προκειμένου να συγκροτήσει την ατομική του ταυτότητα.

Δεν χρειάζεται εδώ να τονίσουμε, νομίζω, πόσο σημαντικό είναι να νοιώθει κάποιος ότι ανήκει σε μία ομάδα με κοινά χαρακτηριστικά, ομάδα από την οποία προέρχεται & της οποίας αποτελεί συνέχεια ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της εφηβείας αλλά και μετέπειτα.

tilevoasartas.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου