Με κέντρο την αρχαία Δωδώνη για δεύτερη χρονιά συναντιούνται αυτές τις μέρες στα Γιάννενα νέοι ηθοποιοί και καταξιωμένοι δημιουργοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό στο πλαίσιο του Θερινού
Μαντείου, του πολυήμερου εργαστηρίου καλλιτεχνικής έρευνας για το αρχαίο δράμα το οποίο συνδιοργανώνουν το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ιωαννίνων και ο Δήμος Ιωαννιτών με την αρωγή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων...
Το εργαστήριο επικεντρώνεται και φέτος στο θέμα «Ο τόπος των ήχων» πραγματοποιώντας τις εργασίες του έως 18 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης και σε διάφορα σημεία στην πόλη των Ιωαννίνων.
Ο πρώτος κύκλος του Θερινού Μαντείου, το οποίο εντάσσεται ήδη από πέρυσι στο Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος που συντονίζει και ενισχύει το ΥΠΠΟ, αποτέλεσε μια εξαιρετική εμπειρία για τους σπουδαστές και τους διδάσκοντες, όπως μας περιγράφει η θεατρολόγος Δηώ Καγγελάρη, επιμελήτρια και επιστημονική υπεύθυνη του εργαστηρίου.
«Από τη στιγμή που το Θερινό Μαντείο συνδέεται με τη Δωδώνη και στόχος μας είναι να συνδεθούμε με τον τόπο, θελήσαμε εξαρχής να ρίξουμε το βάρος του εργαστηρίου στον ήχο, να εξειδικευτούμε πάνω στη φωνή: φωνή και σώμα, τραγικός λόγος και μουσικότητα, χορικότητα, προσωπείο και φωνή, φωνή και αφήγηση, τραγικός χορός και πολυφωνικό τραγούδι της Ηπείρου.
Μας ενθάρρυνε το γεγονός ότι πήγε πολύ καλά πέρυσι και έτσι συνεχίζουμε φέτος εμβαθύνοντας στο θέμα που θέσαμε ξεκινώντας. Ο “Τόπος των ήχων” είναι ένα θέμα το οποίο συνδέει έμμεσα τη σπουδή του αρχαίου δράματος με την αρχαία Δωδώνη.
Είναι εμπνευσμένο από το Μαντείο της Δωδώνης, το αρχαιότερο της Ελλάδας σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, το επονομαζόμενο “μαντείο των ήχων”, όπου οι μάντεις ερμήνευαν τους χρησμούς από το θρόισμα των φύλλων της ιερής βελανιδιάς ή το πέταγμα των πουλιών ή το κελάρυσμα των νερών ή τον ήχο που έκαναν οι χάλκινοι λέβητες».
Για τη Δηώ Καγγελάρη είναι πολύ σημαντική η εξειδικευμένη γνώση, όπως μας εξηγεί. «Στις μέρες μας υπάρχουν πολλές δραματικές σχολές από τις οποίες αποφοιτούν πολλοί νέοι ηθοποιοί.
Το να εξειδικευτούν σε ένα αντικείμενο είναι πολύ σημαντικό για την τέχνη τους. Ο κοινωνιολόγος Ρίτσαρντ Σένετ λέει ότι το να καταπιάνεται κάποιος με τη μαστορική σήμερα είναι μια αξία που έχει με την ευρύτερη έννοια πολιτική διάσταση καθώς αντισταθμίζει την κουλτούρα του νέου καπιταλισμού».
Το Θερινό Μαντείο συμβάλλει στη σπουδή του αρχαίου δράματος, σύμφωνα με την Ελένη Δημοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και υπεύθυνη της διοργάνωσης.
«Εχουμε στόχο να διασφαλίσουμε ένα πολύ υψηλό επίπεδο παρεχόμενων γνώσεων σε νέους καλλιτέχνες του θεάτρου με κοινό ενδιαφέρον το αρχαίο δράμα και δίνουμε μεγάλη έμφαση στη βιωματική συνεύρεση, τη συνάντηση, την ώσμωση».
Οι εργασίες του εργαστηρίου πραγματοποιούνται στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης και σε διάφορα σημεία στα Γιάννενα, ενώ είναι προγραμματισμένες περιηγήσεις στην ευρύτερη περιοχή από τα Ζαγοροχώρια έως τις πηγές του Αχέροντα.
«Σημαντικό κομμάτι για μας είναι ο τόπος που θέλουμε να αναδείξουμε και έχουμε επενδύσει πολύ στη σχέση του ηθοποιού με τον μεγάλο ανοιχτό χώρο. Θέλουμε να ακούει τη φωνή του να αντανακλά στο απέναντι βουνό και να γυρίζει πίσω.
Να ’ναι μπροστά σε ένα κοπάδι από πρόβατα και να συνεχίζει να κάνει τις ασκήσεις του. Να ακούει ηπειρώτικα μοιρολόγια. Να ζήσει ένα ζαγορίσιο πανηγύρι με 500 ανθρώπους σε έναν κυκλωτικό χορό.
Η σύνδεση με το φυσικό τοπίο και με την παράδοση της Ηπείρου είναι βασικά στοιχεία αυτού του εργαστηρίου τα οποία θεωρούμε πολύ σημαντικά» τονίζει η κ. Δημοπούλου.
Φέτος το Θερινό Μαντείο συμπεριλαμβάνει στο πρόγραμμά του δύο νέα στοιχεία. Το πρώτο είναι ένα εργαστήριο για τους περσινούς σπουδαστές.
«Το εργαστήριο θα διερευνήσει την έννοια του ίχνους, τι σημαίνει ίχνος στον χώρο, τι σημαίνει ίχνος ενός θεατρικού έργου και πώς μέσα από σπαράγματα μπορείς να ανακαλύψεις τα ίχνη και να αφηγηθείς κάτι στο σήμερα.
Φιλοδοξία μας και η δημιουργία μιας παράστασης μέσα από αυτό. Οι σπουδαστές θα δουλέψουν με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στους “Ιχνευτές” του Σοφοκλή» αναφέρει η κ. Καγγελάρη.
Το δεύτερο νέο στοιχείο είναι ότι εκτός από τους Ελληνες διδάσκοντες (Mιχαήλ Μαρμαρινός, Σίμος Κακάλας, Ρηνιώ Κυριαζή, Κωνσταντίνος Θωμαΐδης, Κορνήλιος Σελαμσής, Ιριδα Νικολάου, Βίκτωρ Αρδίττης και Γιάννης Παρασκευόπουλος), έχουν προσκληθεί δύο σημαντικοί ξένοι καλλιτέχνες: η Κιάρα Γκουίντι, ιδρυτικό μέλος του θιάσου Socìetas Raffaello Sanzio και πρωτοπόρος στο θέατρο για παιδιά, και ο Γερμανός σκηνοθέτης Πέτερ Στάιν.
Η πρώτη θα παρουσιάσει ένα σεμινάριο πάνω στην τραγωδία του Ευριπίδη «Αλκηστη» και την παράσταση (ανοιχτή στο ευρύτερο κοινό) «Η γη των Γεωσκούληκων – Η γη των Λόμπρικων», μια τραγωδία για παιδιά βασισμένη στην «Αλκηστη», στην οποία θα πάρουν μέρος και πολίτες των Ιωαννίνων με τα παιδιά τους.
«Η παράσταση αυτή έχει τύχει θερμής υποδοχής στο εξωτερικό, ενώ είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιαστεί σε ανοιχτό χώρο» σημειώνει η κ. Δημόπουλου. Ο Π. Στάιν θα παρουσιάσει στη Δωδώνη masterclass για την «Ορέστεια» και την «Ηλέκτρα». Η συνάντησή του με τους σπουδαστές του εργαστηρίου θα είναι ανοιχτή στο κοινό.
documentonews.gr
Το εργαστήριο επικεντρώνεται και φέτος στο θέμα «Ο τόπος των ήχων» πραγματοποιώντας τις εργασίες του έως 18 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης και σε διάφορα σημεία στην πόλη των Ιωαννίνων.
Ο πρώτος κύκλος του Θερινού Μαντείου, το οποίο εντάσσεται ήδη από πέρυσι στο Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος που συντονίζει και ενισχύει το ΥΠΠΟ, αποτέλεσε μια εξαιρετική εμπειρία για τους σπουδαστές και τους διδάσκοντες, όπως μας περιγράφει η θεατρολόγος Δηώ Καγγελάρη, επιμελήτρια και επιστημονική υπεύθυνη του εργαστηρίου.
«Από τη στιγμή που το Θερινό Μαντείο συνδέεται με τη Δωδώνη και στόχος μας είναι να συνδεθούμε με τον τόπο, θελήσαμε εξαρχής να ρίξουμε το βάρος του εργαστηρίου στον ήχο, να εξειδικευτούμε πάνω στη φωνή: φωνή και σώμα, τραγικός λόγος και μουσικότητα, χορικότητα, προσωπείο και φωνή, φωνή και αφήγηση, τραγικός χορός και πολυφωνικό τραγούδι της Ηπείρου.
Μας ενθάρρυνε το γεγονός ότι πήγε πολύ καλά πέρυσι και έτσι συνεχίζουμε φέτος εμβαθύνοντας στο θέμα που θέσαμε ξεκινώντας. Ο “Τόπος των ήχων” είναι ένα θέμα το οποίο συνδέει έμμεσα τη σπουδή του αρχαίου δράματος με την αρχαία Δωδώνη.
Είναι εμπνευσμένο από το Μαντείο της Δωδώνης, το αρχαιότερο της Ελλάδας σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, το επονομαζόμενο “μαντείο των ήχων”, όπου οι μάντεις ερμήνευαν τους χρησμούς από το θρόισμα των φύλλων της ιερής βελανιδιάς ή το πέταγμα των πουλιών ή το κελάρυσμα των νερών ή τον ήχο που έκαναν οι χάλκινοι λέβητες».
Για τη Δηώ Καγγελάρη είναι πολύ σημαντική η εξειδικευμένη γνώση, όπως μας εξηγεί. «Στις μέρες μας υπάρχουν πολλές δραματικές σχολές από τις οποίες αποφοιτούν πολλοί νέοι ηθοποιοί.
Το να εξειδικευτούν σε ένα αντικείμενο είναι πολύ σημαντικό για την τέχνη τους. Ο κοινωνιολόγος Ρίτσαρντ Σένετ λέει ότι το να καταπιάνεται κάποιος με τη μαστορική σήμερα είναι μια αξία που έχει με την ευρύτερη έννοια πολιτική διάσταση καθώς αντισταθμίζει την κουλτούρα του νέου καπιταλισμού».
Το Θερινό Μαντείο συμβάλλει στη σπουδή του αρχαίου δράματος, σύμφωνα με την Ελένη Δημοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και υπεύθυνη της διοργάνωσης.
«Εχουμε στόχο να διασφαλίσουμε ένα πολύ υψηλό επίπεδο παρεχόμενων γνώσεων σε νέους καλλιτέχνες του θεάτρου με κοινό ενδιαφέρον το αρχαίο δράμα και δίνουμε μεγάλη έμφαση στη βιωματική συνεύρεση, τη συνάντηση, την ώσμωση».
Οι εργασίες του εργαστηρίου πραγματοποιούνται στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης και σε διάφορα σημεία στα Γιάννενα, ενώ είναι προγραμματισμένες περιηγήσεις στην ευρύτερη περιοχή από τα Ζαγοροχώρια έως τις πηγές του Αχέροντα.
«Σημαντικό κομμάτι για μας είναι ο τόπος που θέλουμε να αναδείξουμε και έχουμε επενδύσει πολύ στη σχέση του ηθοποιού με τον μεγάλο ανοιχτό χώρο. Θέλουμε να ακούει τη φωνή του να αντανακλά στο απέναντι βουνό και να γυρίζει πίσω.
Να ’ναι μπροστά σε ένα κοπάδι από πρόβατα και να συνεχίζει να κάνει τις ασκήσεις του. Να ακούει ηπειρώτικα μοιρολόγια. Να ζήσει ένα ζαγορίσιο πανηγύρι με 500 ανθρώπους σε έναν κυκλωτικό χορό.
Η σύνδεση με το φυσικό τοπίο και με την παράδοση της Ηπείρου είναι βασικά στοιχεία αυτού του εργαστηρίου τα οποία θεωρούμε πολύ σημαντικά» τονίζει η κ. Δημοπούλου.
Φέτος το Θερινό Μαντείο συμπεριλαμβάνει στο πρόγραμμά του δύο νέα στοιχεία. Το πρώτο είναι ένα εργαστήριο για τους περσινούς σπουδαστές.
«Το εργαστήριο θα διερευνήσει την έννοια του ίχνους, τι σημαίνει ίχνος στον χώρο, τι σημαίνει ίχνος ενός θεατρικού έργου και πώς μέσα από σπαράγματα μπορείς να ανακαλύψεις τα ίχνη και να αφηγηθείς κάτι στο σήμερα.
Φιλοδοξία μας και η δημιουργία μιας παράστασης μέσα από αυτό. Οι σπουδαστές θα δουλέψουν με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στους “Ιχνευτές” του Σοφοκλή» αναφέρει η κ. Καγγελάρη.
Το δεύτερο νέο στοιχείο είναι ότι εκτός από τους Ελληνες διδάσκοντες (Mιχαήλ Μαρμαρινός, Σίμος Κακάλας, Ρηνιώ Κυριαζή, Κωνσταντίνος Θωμαΐδης, Κορνήλιος Σελαμσής, Ιριδα Νικολάου, Βίκτωρ Αρδίττης και Γιάννης Παρασκευόπουλος), έχουν προσκληθεί δύο σημαντικοί ξένοι καλλιτέχνες: η Κιάρα Γκουίντι, ιδρυτικό μέλος του θιάσου Socìetas Raffaello Sanzio και πρωτοπόρος στο θέατρο για παιδιά, και ο Γερμανός σκηνοθέτης Πέτερ Στάιν.
Η πρώτη θα παρουσιάσει ένα σεμινάριο πάνω στην τραγωδία του Ευριπίδη «Αλκηστη» και την παράσταση (ανοιχτή στο ευρύτερο κοινό) «Η γη των Γεωσκούληκων – Η γη των Λόμπρικων», μια τραγωδία για παιδιά βασισμένη στην «Αλκηστη», στην οποία θα πάρουν μέρος και πολίτες των Ιωαννίνων με τα παιδιά τους.
«Η παράσταση αυτή έχει τύχει θερμής υποδοχής στο εξωτερικό, ενώ είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιαστεί σε ανοιχτό χώρο» σημειώνει η κ. Δημόπουλου. Ο Π. Στάιν θα παρουσιάσει στη Δωδώνη masterclass για την «Ορέστεια» και την «Ηλέκτρα». Η συνάντησή του με τους σπουδαστές του εργαστηρίου θα είναι ανοιχτή στο κοινό.
documentonews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου