Σάββατο 28 Ιουλίου 2018

Έργα με κοινωνικό και εκπαιδευτικό προσανατολισμό




Ως ένας τρόπος να καλυφθεί και ένα μέρος των αναγκών των δημοτικών ενοτήτων, που στερούνται 


μεν βασικές υποδομές, αλλά πολύ περισσότερο οργανωμένους κοινόχρηστους χώρους, εσωτερικούς ή υπαίθριους, φαίνεται λειτούργησε ο συμμετοχικός προϋπολογισμός, η πρωτοβουλία του δήμου Ιωαννιτών που αγκαλιάστηκε από τους πολίτες, παρότι έγινε για πρώτη φορά.

Οι προτάσεις που εγκρίθηκαν, τουλάχιστον οι έξι, έχουν χαρακτηριστικά γεωγραφικής κατανομής, πέρα από τις δύο πρώτες που αφορούν την κινητικότητα και τον αθλητισμό για άτομα με αναπηρίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι προκρίθηκαν προτάσεις πολιτών και φορέων σε Κοσμηρά, Πεδινή, Μέλανδρα, Αμπελόκηπους, Πέραμα και Σταυράκι. Δεν ξέρουμε αν ή κατά πόσο η γεωγραφική κατανομή έπαιξε όντως ρόλο στην βαθμολόγηση των προτάσεων, ή αυτές ήταν οι πιο «ώριμες» και πρακτικές ως προς την υλοποίησή τους.

Σε κάθε περίπτωση, είναι και αυτό ένας ρόλος που πρέπει να επιτελέσει μια συμμετοχική διαδικασία, δηλαδή να καλύψει τα κενά των αποφάσεων που λαμβάνονται κεντρικά.

Εξίσου ενδιαφέρον είναι το γεγονός της συμμετοχής σχολικών μονάδων στη διαδικασία. Έτσι, θα δούμε τη δημιουργία μιας ανοιχτής δημόσιας βιβλιοθήκης στη Δημοτική Κοινότητα Σταυρακίου μια πρόταση που κατέθεσε η διασχολική εθελοντική ομάδα, που προέκυψε από τη συνεργασία και τη σύμπραξη του νηπιαγωγείου, δημοτικού και γυμνασίου του Σταυρακίου και έχει ως σύνθημα «Θέλουμε και διεκδικούμε, ένα πάρκο για να ζούμε».

Στόχος είναι να αποτελέσει χώρο συνάντησης, πρόσβασης στη γνώση, ανταλλαγής ιδεών, ένα βασικό πλαίσιο αυτομόρφωσης και δια βίου μάθησης και κέντρο προώθησης της δημιουργικής έκφρασης και της καινοτομίας στη δημοτική κοινότητα Σταυρακίου, καθώς και στην ευρύτερη κοινότητα του δήμου Ιωαννιτών, που θα είναι οργανικά και λειτουργικά ενταγμένη στον περιβάλλοντα χώρο του πάρκου που βρίσκεται στο κέντρο του Σταυρακίου, απέναντι από το Δημοτικό Σχολείο, και θα καταστεί ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού.

Η πρώτη ελεύθερη, ανοιχτή βιβλιοθήκη στην Ήπειρο προτείνεται να δημιουργηθεί σε εγκαταλειμμένο, πέτρινο περίπτερο που βρίσκεται σε κεντρικό πάρκο του Σταυρακίου και ταυτόχρονα ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τον περιβάλλοντα χώρο του πάρκου ο οποίος θα μετατραπεί σε ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού και σημείο υλοποίησης εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων ποικίλου περιεχομένου.

«Με τη δημιουργία της βιβλιοθήκης το συγκεκριμένο κτίριο θα αξιοποιηθεί και θα προστατευτεί ενώ το πάρκο, που βρίσκεται στο κέντρο του Σταυρακίου, θα καταστεί πλήρως λειτουργικό και θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την περιοχή και χώρος πραγματοποίησης πολιτιστικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων», σημειώνουν στην πρόταση.

Ενεργειακό πάρκο στην Πεδινή

Από το Γενικό Λύκειο πεδινής έρχεται μια άλλη πρόταση. υλοποίηση ενός μικρού ενεργειακού πάρκου στον προαύλιο χώρο του Γενικού Λυκείου Πεδινής Ιωαννίνων, στο οποίο και θα λαμβάνουν χώρα οι βιωματικές δράσεις ενεργειακής ευαισθητοποίησης. Σκοπός είναι το πάρκο, αυτό, να αποτελέσει έναν εκπαιδευτικό πόλο και ένα σημείο επίσκεψης για όλα τα σχολεία της πόλης των Ιωαννίνων αλλά και για σχολεία που επισκέπτονται την πόλη, όπως και για άλλες ομάδες ενδιαφερόντων.

Αυτό θα γίνει με την εγκατάσταση και κατασκευή συστήματος αξιοποίησης της ηλιακής ενέργειας, όπως ένα φωτοβολταικό πάνελ, που θα παράγει ενέργεια για τον φωτισμό του ίδιου του ενεργειακού πάρκου και, πιθανώς σημείων ή μικρών αναγκών του χώρου του σχολείου. Προτείνεται ακόμη η κατασκευή ηλιακού ρολογιού, ανεμοδούρα, διαδραστικές οθόνες, κομποστοποιητής και στέγαστρο.

Το Γενικό Λύκειο Πεδινής Ιωαννίνων (ΓΕΛ Πεδινής) προτείνεται ως χώρος εγκατάστασης του μικρού ενεργειακού πάρκου, λόγω των διευρυμένου εξωτερικού χώρου αλλά και της γειτνίασης με την κεντρική πλατεία της κοινότητας της Πεδινής, η οποία θα μπορούσε να παράσχει τη δυνατότητα προσωρινών επεκτάσεων ή φιλοξενίας δράσεων του πάρκου σε αυτήν. Παρά την εγκατάσταση της πρότασης στο ΓΕΛ Πεδινής, η πρόταση αποσκοπεί και προβλέπει στον ανοιχτό και δημόσιο χαρακτήρα του ενεργειακού πάρκου και στη διάδραση μεταξύ των διαφορετικών σχολικών μονάδων μέσω εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ή εκδηλώσεων σε αυτό. Ο σχολικός χώρος του ΓΕΛ Πεδινής είναι εξοπλισμένος με μια μεγάλης χωρητικότητας αίθουσα τελετών και εκδηλώσεων, η οποία μπορεί παράλληλα στις εκπαιδευτικές βιωματικές επισκέψεις και ξεναγήσεις στο πάρκο να λειτουργεί ως χώρος συζήτησης και ανάπτυξης περεταίρω εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για τις ομάδες άλλων σχολείων.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου