Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018

Η Ιστορία… επαναλαμβάνεται;;; «Όπως η κρίση του 1987 έβγαλε Αρχιεπίσκοπο… το ίδιο και αυτή θα αναδείξει τον επόμενο»!





«Όπως η κρίση του 1987 έβγαλε Αρχιεπίσκοπο το ίδιο και αυτή θα αναδείξει τον επόμενο – Τότε, η Εκκλησία έδωσε τον αγώνα της με μία αγαστή συνεργασία όλων των Ιεραρχών της»



«Όταν το 1987 είχε δημιουργηθεί η κρίση στην Εκκλησία, με το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας και με το λεγόμενο “νόμο Τρίτση”, η Εκκλησία έδωσε τον αγώνα της με μία αγαστή συνεργασία όλων των Ιεραρχών της κάτω από την φωτισμένη καθοδήγηση του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ.


Είχαν ξεχωρίσει τότε κάποιοι Μητροπολίτες και μάλιστα εκ των νέων Ιεραρχών. Συγκεκριμένα το κύριο βάρος του αγώνα είχαν σηκώσει ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος (ως Μητροπολίτης Δημητριάδος τότε), ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης (ως Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως τότε), ο Μητροπολίτης πρώην (σήμερα) Τρίκκης και Σταγών Αλέξιος και ο τότε Θηβών Ιερώνυμος (νυν Αρχιεπίσκοπος).



Είχαν επωμιστεί οι τέσσερις αυτοί Ιεράρχες όλο το βάρος της ενημέρωσης της κοινής γνώμης και πρωτοστατούσαν σε όλες τις πρωτοβουλίες που λάμβανε η Εκκλησία δια της Ιεραρχίας.
Καμαρώναμε να βλέπουμε τότε νέα και επίλεκτα στελέχη της Εκκλησίας να απευθύνονται με σύγχρονο λόγο και να ενημερώνουν το λαό μας για τα διαδραματιζόμενα. Εκινούντο με σεβασμό αλλά και με αποφασιστικότητα και υπεραμύνονταν των θέσεων της Εκκλησίας.
Κοντά σε αυτούς τους νέους σχετικά Αρχιερείς, είχαν συνταχθεί και άλλοι σεβαστοί Ιεράρχες, Γέροντες και νέοι, όπως οι τότε Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Κορίνθου Παντελεήμων, Κοζάνης Διονύσιος, Φλωρίνης Αυγουστίνος, Φιλίππων Προκόπιος, Ιωαννίνων Θεόκλητος κ.ά.
Είχαν όλοι τους ένα στόχο: να ανατρέψουν το νόμο Τρίτση και να σταματήσουν τα αντι-εκκλησιαστικά σχέδια της τότε Κυβέρνησης.
Η Εκκλησία τότε ήταν τόσο ενωμένη και αποφασισμένη για όλα.
Είχε φτάσει μάλιστα στο σημείο να ζητήσει την προστασία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και είχε απειλήσει με το λεγόμενο έκκλητον προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για να αρθεί η Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ελλάδος ώστε κάθε εξουσία και αξίωση της Πολιτείας προς την Εκκλησία να καταστεί αδύνατη.
Αυτά τότε. Πριν από 31 ολόκληρα χρόνια. Τα θυμάμαι και ριγώ από συγκίνηση. Ήμουν νέος και παρακολουθούσα με ανύστακτο ενδιαφέρον τα θέματα αυτά.
Πρέπει όμως να πούμε ότι ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ εκινείτο και λειτουργούσε ως Πατέρας όλου του Σώματος της Ιεραρχίας.
Δεν έκανε… “μυστικές” συμφωνίες με τότε Πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου και δεν είχε κρυφή ατζέντα, ή είχε να τακτοποιήσει ανηψιές και ανηψιούς.
Αντιμετώπιζε τα γεγονότα με τον απαιτούμενο σεβασμό προς την Συνοδικότητα, έχοντας στο πλευρό του όλους τους Μητροπολίτες, Γέροντες και νέους, οι οποίοι ακολουθούσαν μία ενιαία γραμμή και είχαν μιά φωνή και ίδιες απόψεις τις οποίες εξέφραζαν στις δημόσιες εμφανίσεις τους στα λιγοστά τότε Μ.Μ.Ε. Προφανώς γι αυτό το ενδιαφέρον του λαού μας ήταν τεράστιο για όσα τεκταίνονταν στην Εκκλησία.
Και με την στάση τους αυτή οι Ιεράρχες μας, έβαλαν την Πολιτεία στη θέση της και εξανάγκασαν τον τότε Πρωθυπουργό, Ανδρέα Παπανδρέου, να αποσύρει το νόμο Τρίτση. Και δεν έμειναν μόνο σε αυτό…
Προσέφυγαν στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια για την Μοναστηριακή κτηματική περιουσία, την οποία είχε προσπαθήσει να περάσει στο κράτος ο αείμνηστος Τρίτσης με το αιτιολογικό ότι θα δοθεί στην τοπική αυτοδιοίκηση για να την εκμεταλλευτεί και σε ακτήμονες.
Και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δικαίωσε την Εκκλησία και απέρριψε όλες τις αξιώσεις της Πολιτείας.
Αξίζει να μελετήσει κανείς το αιτιολογικό με το οποίο οι Ευρωπαίοι δικαστές – προφανώς όχι ορθόδοξοι στο θρήσκευμα – απορρίπτουν τις αξιώσεις και τα επιχειρήματα της Πολιτείας. Είναι μία απόφαση κόλαφος για όλους εκείνους που επιβουλεύονται κατά καιρούς την εκκλησιαστική περιουσία.
Από την προσφυγή αυτή των Ιερών Μονών που διέθεταν κτηματική περιουσία, όλων των Μητροπόλεων, τελευταία στιγμή ζήτησε να εξαιρεθεί ο τότε Μητροπολίτης Θηβών Ιερώνυμος – ο νυν Αρχιεπίσκοπος – και να μη συμμετάσχει στον ολομέτωπο αγώνα όλων των Μονών.
Ναί σωστά καταλάβετε από τότε είχε αυτές τις ενδοτικές προς την Πολιτεία απόψεις ο Ιερώνυμος. Από τότε είχε τα ίδια μυαλά. Δεν είναι σημερινή η στάση του. Αλλά τότε ήταν μόνος του και έμεινε μόνος του. Και όταν δικαιώθηκαν οι προσφυγές των άλλων Μονών των Μητροπόλεων τότε – την ανάγκη φιλοτιμίαν ποιούμενος – ζήτησε να συμπεριληφθεί και εκείνος μέσα σε αυτή την δικαίωση από την οποία προηγουμένως είχε φυγομαχήσει.
Σήμερα είναι ο τότε Θηβών είναι ο Πρώτος της Εκκλησίας και ο,τι δεν κατάφεραν να κάνουν τότε το ολοκληρώνουν σήμερα και μάλιστα χωρίς αντιστάσεις.
Δεν ξέρουμε αν θα τα καταφέρουν.
Το βέβαιο είναι ότι από την κρίση αυτή θα διακριθούν, θα ξεχωρίσουν Αρχιερείς όπως το 1987. Και άλλους θα τους θαυμάσουμε όπως τότε και άλλους θα τους λυπηθούμε για τον ενδοτισμό τους και την υποταγή τους στα κελεύσματα του Καίσαρα.
Ήδη είδαμε και ακούσαμε πολλές φωνές Ιεραρχών. Άλλοι μας έκαναν να αναφωνήσουμε: “μπράβο” και “άξιος“ μέσα από την καρδιά μας! Και άλλοι να εκπλαγούμε και να μείνουμε άφωνοι, από τις απαράδεκτες απόψεις τους.
Και επειδή ο γράφων μιλά πάντα ξεκάθαρα το αυτό θα πράξει και τώρα.
Δεν μπορούμε να μην εξάρουμε και να μην παρουσιάσουμε ενώπιον του λαού, τους Σεβ. Μητροπολίτες εκείνους που πήραν θέση, άλλοι για να χαιρετήσουν τη συμφωνία και άλλοι για να την καυτηριάσουν και να ταχθούν στο πλευρό του ιερού μας κλήρου.
Παρουσιάζοντας ανθρωπογεωγραφικά τις φωνές αυτές ξεκινάμε την ανάλυση των Μητροπόλεων:
Από την Αττική:
Ο Σεβ. Πειραιώς Σεραφείμ γνήσιο τέκνο του αειμνήστου Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, άστραψε και βρόντηξε. Είπε τα πράγματα με το όνομά τους και κατάθεσε συγκεκριμένα θεολογικά και νομικά επιχειρήματα με τα οποία απέρριψε αυτή τη συμφωνία.
Ο Σεβ. Νέας Ιωνίας, έδωσε χείρα βοηθείας προς τον Μέντορά του Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και υπεραμύνθηκε της συμφωνίας. Ζήτησε μάλιστα από όλους αυτοσυγκράτηση μέχρι να καταλάβουμε επακριβώς το περιεχόμενο της συμφωνίας, το οποίο, κατά τη γνώμη του, είναι προς το συμφέρον της Εκκλησίας.
Οι υπόλοιπο εκ του λεκανοπεδίου Μητροπολίτες Νικαίας Αλέξιος, Καισαριανής Δανιήλ, Μεσογαίας Νικόλαος, Νέας Σμύρνης Συμεών, Γλυφάδας Παύλος, Κηφισίας Κύριλλος, Ιλίου Αθηναγόρας και Μεγάρων Κωνσταντίνος, δεν πήραν μέχρι στιγμής θέση.
Ο Γέρων Περιστερίου Χρυσόστομος ως γνωστόν είναι ασθενής. Αλλά θα είχε ενδιαφέρον να ακούγαμε τη γνώμη του για ένα τόσο σοβαρό θέμα.
Εντύπωση ωστόσο προκαλεί στους εκκλησιαστικούς κύκλους η “σιωπή” του Σεβ.Μεσογαίας Νικολάου, δεδομένου ότι είναι Μέλος της ΔΙΣ και μάλιστα Αντιπρόεδρος. Και υποτίθεται ότι όταν έλθει η ώρα λέγεται ότι θα διεκδικήσει τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο.
Εκ της περιφέρειας της Πελοποννήσου:
Ο Σεβ. Καλαβρύτων Αμβρόσιος ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή ανένδοτο αγώνα κατά πάντων – Αρχιεπισκόπου, Συνόδου και Πρωθυπουργού. Δεν μας εξέπληξε γιατί από καιρό βαδίζει στο δρόμο αυτό της αντίστασης προς το εκκλησιαστικό κατεστημένο και μάλιστα ολομόναχος! Άλλοτε υπερβολικός και άλλοτε εύστοχος βάζει τη δική του πινελιά σε όσα γίνονται!


Ξεχώρισε μέχρι τώρα ο Σεβ. Μεσσηνίας Χρυσόστομος ο οποίος θεωρείται και ένας εκ των διεκδικητών του Αρχιεπισκοπικού θρόνου, όποτε προκύψει αυτό. Έχει εκφρασθεί με σωστά και τεκμηριωμένα επιχειρήματα. Χωρίς να δείχνει ότι θέλει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση για την επόμενη μέρα δεν διστάζει να πάρει θέση και να στηλιτεύσει την προχειρότητα και τα λάθη που γίνονται απ´όλες τις πλευρές…
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Σπάρτης Ευστάθιος μπορεί να μην έχει μιλήσει ανοιχτά αλλά οι πληροφορίες τον φέρουν να έχει αποστείλει αυστηρή επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο με την οποία να τον εγκαλεί για τις πρωτοβουλίες αυτές, ερήμην της Ιεραρχίας. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε στην επιστολή αυτή, τόσο το περιεχόμενο όσο και την επιχειρηματολογία που αναπτύσσει ο σοβαρός αυτός Ιεράρχης καθώς και τα σημεία που θα φέρουν τον Αρχιεπίσκοπο σε δύσκολη θέση ενώπιον του Χριστεπωνύμου πληρώματος, κλήρου και λαού.
Ο Σεβ. Μάνης Χρυσόστομος σε μία παρέμβασή του υπεραμύνθηκε με νομικά επιχειρήματα των κληρικών μας και ότι θα πρέπει να διασφαλισθούν όπως και αν εξελιχθεί η συμφωνία αυτή.
Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες της Πελοποννήσου:
Ηλείας Γερμανός, Μαντινείας Αλέξανδρος, Τριφυλλίας Χρυσόστομος, Αργολίδος Νεκτάριος (είναι απασχολημένος με τα εντός και εκτός Ελλάδος ταξίδια του), Πατρών Χρυσόστομος, Γόρτυνος Ιερεμίας και Κορίνθου Παντελεήμων δεν έχουν πάρει θέση δημοσίως. Οι τρεις τελευταίοι μάλιστα είναι Συνοδικοί και ο Πατρών Εκπρόσωπος Τύπου της ΔΙΣ.
Αναμένεται με πολύ ενδιαφέρον η στάση που θα κρατήσουν στην Ιεραρχία την προσεχή Παρασκευή.
Ευρισκόμενοι κοντά στην Πελοπόννησο να πούμε και για τον Σεβ. Κυθήρων Σεραφείμ ο οποίος είναι μέλος της παρούσης Συνόδου. Βέβαια ο Σεβ. Κυθήρων ύψωσε το κέρας και τη φωνή του κατά του Πατριαρχείου για το θέμα της Ουκρανίας και ζήτησε σύγκληση της Ιεραρχίας για να πάρει θέση. Για το θέμα αυτό που αφορά το σπίτι του δεν βρήκε να πεί λέξη. Λες και δεν τον αφορά το θέμα. Άκρα του τάφου σιωπή.
Εκ των Κυκλάδων νήσων και του Αργοσαρωνικού:
Οι Μητροπολίτες Ύδρας Εφραίμ, Παροναξίας Καλλίνικος, Θήρας Επιφάνιος και Σύρου Δωρόθεος -που θεωρείται ο έτερος ισχυρός εκ των δελφίνων για την επόμενη ημέρα- δεν έχουν πάρει θέση μέχρι στιγμής.
Από τη Στερεά Ελλάδα:
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος προέβη από την πρώτη στιγμή σε δηλώσεις με τις οποίες καταδίκασε την συμφωνία. Ο Σεβ. Φθιώτιδος ποιμαίνει μία εκ των πλέον πολυαρίθμων Μητροπόλεων σε κλήρο και λαό. Αναμένεται με ενδιαφέρον το τί θα πεί κατά την προσεχή εβδομάδα στο Μνημόσυνο που θα τελεστεί στη Μητρόπολη Λαμίας για τον Μακαριστό Μεγάλο Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο τον Α’ που έδωσε σκληρές μάχες – κρυφές και φανερές – για τον ιερό κλήρο και την Εκκλησία μας και μάλιστα τα δύσκολα χρόνια της επταετίας. Στο Μνημόσυνο θα προεξάρχει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Οπότε πολλά μπορούν να συμβούν.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος προέβη σε εκτενή ανάλυση του θέματος και έδωσε με εμπεριστατωμένο τρόπο να καταλάβουμε τα υπέρ και τα κατά αυτής της εξέλιξης. Θα περιμένουμε να δούμε τη θέση που θα πάρει στην Ιεραρχία.
Οι Σεβ. Μητροπολίτες Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος, Φωκίδος Θεόκτιστος, Καρπενησίου Γεώργιος, και Αιτωλίας Κοσμάς -είναι μέλος της ΔΙΣ- δεν έχουν πάρει θέση.
Στην όμορφη Εύβοια, οι Σεβ. Μητροπολίτες Καρυστίας Σεραφείμ – ο πρύτανης της Ιεραρχίας – και Χαλκίδος Χρυσόστομος, είναι πάντα φειδωλοί σε δημόσιες δηλώσεις και μάλιστα για τόσο ευαίσθητα θέματα.
Ο Σεβ. Χαλκίδος Χρυσόστομος, πάντως, μιλώντας ανήμερα του Αγίου Νεκταρίου από το ομώνυμο προσκύνημα του Αγίου στην Αίγινα εξέφρασε την ανησυχία του για τη σπουδή εκείνων που θέλουν να κάνουν κακό στην Εκκλησία μας και να υποβαθμίσουν το ρόλο της στη σημερινή κοινωνία.
Από τη Θεσσαλία:
Την σκυτάλη πήρε πρώτος και εξακολουθεί να την φέρει από πέρα έως πέρα ,σε όλη την Ελλάδα ο Σεβ. Δημητριάδος Ιγνάτιος.
Ένας Δημητριάδος ξεχώρισε το 1987, ένας Δημητριάδος ξεχωρίζει και τώρα. Το όνομα αλλάζει. Το έχει φαίνεται η Μητρόπολη να βγάζει ατρόμητους και τολμηρούς Ιεράρχες.
Δεν είναι τυχαίο που οι Ιερείς όλης της χώρας ομιλούν με θαυμαστικό τρόπο για τον Σεβ. Δημητριάδος Ιγνάτιο και για την ηγετική και παλληκαρίσια στάση του στο θέμα.
Όπου βγήκε και μίλησε έδωσε το στίγμα που πρέπει να ακολουθήσει η Εκκλησία για να βγεί από αυτή τη δοκιμασία. Με άριστα το 10 παίρνει 10 με τόνο και “magna cum laude” – “μετά πολλών επαίνων”. Ο Θεός θα με επαληθεύσει ή όχι, αλλά αυτή η δοκιμασία της Εκκλησίας μας θα βγεί στον Δημητριάδος σε καλό αν εξακολουθήσει να αντιμετωπίζει το θέμα με αυτή τη σοβαρότητα.
– Παιδί ιερέως είμαι και αδελφός ιερέως, μας είπε! Θα ήταν ασέβεια εκ μέρους μου στη μνήμη του πατέρα μου και προδοσία του ιερού μας κλήρου μία διαφορετική στάση.
Εκ των υπολοίπων Σεβ. Μητροπολιτών της Θεσσαλίας, οι Μητροπολίτες Τρίκκης και Σταγών Χρυσόστομος, Σταγών και Μετεώρων Θεόκλητος, Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος και Ελασσώνος Χαρίτων μέχρι στιγμής σιωπούν. Ο Ελασσώνος είναι μέλος της ΔΙΣ. Ο νεοκλεγείς Σεβ. Λαρίσης Ιερώνυμος ενθρονίζεται αύριο. Εκ του τρόπου που έχει πολιτευτεί μέχρι τώρα το βέβαιο είναι ότι στην Ιεραρχία θα πάρει σίγουρα το λόγο και θα εκφράσει τη γνώμη του. Οπότε είμαστε εν αναμονή.
Από τις Μητροπόλεις της Ηπείρου:
Ο Σεβ. Ιωαννίνων Μάξιμος, μέλος της ΔΙΣ, και στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου μέχρι πρότινος, υπερθεμάτισε της συμφωνίας αυτής. Οι πληροφορίες μάλιστα τον φέρουν ως εκ των πρώτων συνομιλητών της Κυβέρνησης από πλευράς Αρχιεπισκοπής όταν έμπαιναν οι βάσεις του σχεδίου αυτού.
Οι Σεβ. Μητροπολίτες Πρεβέζης Χρυσόστομος, Άρτης Καλλίνικος και ο Γέροντας Παραμυθίας Τίτος (ο οποίος δεν ξέρουμε αν έχει καταλάβει τί γίνεται στο χώρο της Εκκλησίας αυτή τη στιγμή) δεν έχουν εκφράσει γνώμη μέχρι στιγμής.
Από όλες τις Μητροπόλεις της Μακεδονίας μας:
Ο Σεβ. Γέρων Θεσσαλονίκης Άνθιμος πιστός στις αρχές του και στην ιστορία του βγήκε και μίλησε καθαρά για το θέμα. Μάλιστα είπε ευθέως ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εξέθεσε τον εαυτό του με αυτή την επαίσχυντη συμφωνία.
Δυστυχώς ο βλαστός του, ο Σεβ. Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος δεν πήρε τίποτα από τον Γέροντά του. Με όσα είπε κινήθηκε στην αντίπερα όχθη. Και μάλιστα σε μερικά σημεία της ομιλίας του ήταν εριστικός και ανιστόρητος. Είναι κρίμα που τέτοιο ταλέντο στη γραφή και στο λόγο θυσιάζεται στο βωμό ενός δήθεν προοδευτικισμού και σε λάθος στόχους γενικά.
Ο Σεβ. Λαγκαδά Ιωάννης εξέφρασε άφοβα και με νομική επιχειρηματολογία τη γνώμη του για το όλο εγχείρημα. Επεσήμανε πάντως ότι δεν θα συμφωνήσει ποτέ με την διακοπή της μισθοδοσίας του κλήρου από το δημόσιο.
Ο Σεβ. Σερρών Θεολόγος χωρίς μισόλογα και μάλιστα τοις κείνου ρήμασι πειθόμενος, του Μεγάλου Πατέρα του Χριστοδούλου, βγήκε και είπε με ξεκάθαρο τρόπο ότι θεωρεί μεγάλη αδικία για τον κλήρο μας την εξοστράκισή του από τον χώρο των δημοσίων υπαλλήλων. Οι ιερείς των Σερρών είναι κοντά στον Μητροπολίτη τους Θεολόγο και ο Μητροπολίτης είναι κοντά στον κλήρο του και στο λαό της επαρχίας του.
“Όλοι μαζί θα το περάσουμε κι αυτό και θα τα καταφέρουμε” είπε ο Σεβ. Θεολόγος στους Ιερείς του.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης Ιωήλ, έχει εκφράσει καθαρά τη θέση του υπέρ της παραμονής του κλήρου στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων.
Ο Σεβ. Φλωρίνης Θεόκλητος ευγενής και πράος Αρχιερεύς εξέφρασε δημοσίως τον προβληματισμό του για την εξέλιξη αυτή.
Ο Σεβ. Φιλίππων Στέφανος από την πρώτη ημέρα που ανακοινώθηκε η πρόθεση εκ μέρους του Αρχιεπισκόπου και του Πρωθυπουργού για αυτή τη συμφωνία εξέφρασε θετική γνώμη αλλά επεσήμανε ότι για να μιλήσουμε με σιγουριά για όλα αυτά πρέπει να τα δούμε στην τελική τους ευθεία.
Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες:
Κίτρους Γεώργιος, Γρεβενών Δαυίδ (και οι δύο είναι μέλη της ΔΙΣ), Καστορίας Σεραφείμ, Κοζάνης Παύλος, Βεροίας Παντελεήμων, Δράμας Παύλος, Σιδηροκάστρου Μακάριος, Ζιχνών Ιερόθεος, Νεαπόλεως Βαρνάβας, Νέας Κρήνης Ιουστίνος, Κασσανδρείας Νικόδημος και ο λαλίστατος Σισανίου Παύλος (που συνήθως παίρνει θέση για όλα τα ζητήματα που προκύπτουν στην Εκκλησία) δεν έχουν πάρει θέση μέχρι στιγμής.
Από την ακριτική Θράκη μας με εξαίρεση τον Σεβ. Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμο και αυτά που είπε και τα οποία σχολιάσαμε προηγουμένως οι υπόλοιποι τρεις Σεβ. Μητροπολίτες Διδυμοτείχου Δαμασκηνός, Ξάνθης Παντελεήμων και Μαρωνείας Παντελεήμων, μέλος της ΔΙΣ, δεν εξέφρασαν άποψη.
Από τα νησιά του Ιονίου:
Ο Σεβ. Κερκύρας Νεκτάριος στα κηρύγματά του καυτηρίασε όλους εκείνους που θέλουν να βγάλουν το Χριστό και την Εκκλησία Του από τη ζωή της πατρίδας μας. Δεν θα τα καταφέρουν είπε.
Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες Λευκάδος Θεόφιλος, Ζακύνθου Διονύσιος και Κεφαλλονίας Δημήτριος δεν εξέφρασαν γνώμη.
Τελευταίο αλλά όχι και έσχατο το Αιγαίο μας και οι πέντε Μητροπόλεις του.
Ο Σεβ. Χίου Μάρκος έβαλε τα γυαλιά σε πολλούς Ιεράρχες, τόσον της πρεσβυτέρας Ιεραρχίας όσον και της της δικής του σειράς. Κινήθηκε με άμεσο τρόπο από την πρώτη στιγμή. Συγκάλεσε Ιερατική Σύναξη και τάχθηκε αναφανδόν στο πλευρό του ιερού κλήρου. Είναι η πρώτη φορά που αν άφηνε κανείς τους ιερείς της Χίου ελεύθερους θα σήκωναν τον Μάρκο στα χέρια από τη χαρά τους. Τόσο είναι ευχαριστημένοι από τη στάση του Ποιμενάρχη τους στο θέμα αυτό.
Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες Μυτιλήνης Ιάκωβος, Μηθύμνης Χρυσόστομος, Λήμνου Ιερόθεος και Σάμου Ευσέβιος δεν έχουν εκφράσει γνώμη.
Αυτή είναι η ανθρωπογεωγραφία της Ιεραρχίας. Την προσεχή Παρασκευή που θα συνέλθει η ΙΣΙ για να εξετάσει το θέμα που προέκυψε μπορεί να μη τελειώσει η διαδικασία αλλά το βέβαιο είναι ότι θα καταλάβουμε προς τα πού γέρνει η πλάστιγγα και αν ο παντοδύναμος έως τώρα Ιερώνυμος θα συνεχίσει απρόσκοπτα να κάνει ο,τι θέλει ή θα έλθει αντιμέτωπος με το Σώμα της Ιεραρχίας που θα έχει αποφασίσει αυτή τη φορά να βάλει ένα τέλος στα ανίερα σχέδια του Τσίπρα και της άθεης παρέας που μας κυβερνά.
Το είπαμε στην αρχή του κειμένου μας και θα το επαναλάβουμε.
Αν η κρίση που πέρασε η Εκκλησία το 1987 ανέδειξε πολλές προσωπικότητες Ιεραρχών εκ των οποίων ο Χριστόδουλος ξεχώρισε και εξελέγη Αρχιεπίσκοπος το 1998, η κρίση η σημερινή θα αναδείξει την προσωπικότητα εκείνη που χρειάζεται η εποχή μας για να ηγηθεί της Εκκλησίας μας και με ατρόμητο τρόπο να αντιμετωπίσει όλες τις δυσκολίες που θα κληρονομήσει από τους άστοχους χειρισμούς που γίνονται σήμερα εν ονόματι μιας υπολανθάνουσας αντίληψης που επικρατεί για τον δήθεν πλούτο της Εκκλησίας.»
Συντριπτικά… κατά της συμφωνίας Τσίπρα – Ιερώνυμου !
Στο άρθρο του Σωτήρη Τζούμα, όπου εκφράζεται η άποψή του ξεκάθαρα και αμερόληπτα – όπως πάντα άλλωστε – ως προς τα εκκλησιαστικά δρώμενα, έρχεται να προστεθεί και η διαδικτυακή μέτρηση που έθεσε σε εφαρμογή η ιστοσελίδα του newpost, για την προωθούμενη από τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο συμφωνία, για την εκκλησιαστική περιουσία και τη μισθοδοσία των κληρικών.
Στη διαδικτυακή μέτρηση – ενός μόλις 24ωρου – ψήφισαν περισσότεροι από 1.750 αναγνώστες και σύμφωνα με τα τελευταία αποτελέσματα, το 69% εμφανίστηκαν αρνητικοί ως προς την προωθούμενη συμφωνία, ενώ μόλις το 28% δήλωσαν θετικοί.
Τα αποτελέσματα της μέτρησης είναι, σαφώς, ενδεικτικά…
…καθώς επικρατεί ένα πολύ ισχυρό «ΟΧΙ» !



Η επιστολή που ανησύχησε τον Αρχιεπίσκοπο και τον οδήγησε στην άμεση σύγκληση της Ιεραρχίας

Όταν ανακοινώθηκε η επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου στο Μέγαρο Μαξίμου κανείς δεν ήξερε τί θα συμβεί. Άλλωστε ο ίδιος ο κ. Ιερώνυμος φρόντισε τις προηγούμενες ημέρες να θολώσει τα νερά με τις περίφημες δηλώσεις του περί Γαλλικού, Γερμανικού ή Βελγικού μοντέλου.
Όλοι περίμεναν ότι πάει να κουβεντιάσει για το Σύνταγμα και το… μοντέλο που θα επιλέξει η Κυβέρνηση για την Ελλάδα. Κανείς δεν ήξερε τί θα ακολουθήσει.
Κανείς πλην εκείνων που συμμετείχαν σε αυτές τις συνομιλίες τις προηγούμενες μέρες.
Ίσως γι’ αυτό ο Αρχιεπίσκοπος ένιωθε ισχυρός και σίγουρος για τις κινήσεις του αφού φρόντισε να μη μαθευτούν. Ήταν σίγουρος πως όλα θα πάνε καλά.
Και δεν είχε άδικο αφού όλοι σχεδόν οι Ιεράρχες, μέλη της Ιεραρχίας, αλλά και οι λεγόμενοι Συνοδικοί της μικρής Συνόδου δεν του φέρνουν ποτέ αντίρρηση στις όποιες επιδιώξεις του.

Είναι ο μοναδικός Αρχιεπίσκοπος από συστάσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος που δεν έχει εσωτερική αντιπολίτευση. Βέβαια, άλλα λένε μπροστά του και άλλα πίσω του, αλλά στο τέλος λειτουργούν κατά το θέλημά του.
Αυτή η σιγουριά τον έκανε να μη θέλει να δεσμευτεί και να δώσει συγκεκριμένη ημερομηνία για σύγκληση της Ιεραρχίας, προκειμένου να ενημερώσει τους Ιεράρχες για τα διαδραματιζόμενα με όλες τις λεπτομέρειες.
Όταν μάλιστα ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους έξω από το Συνοδικό Μέγαρο για το πότε θα συγκαλέσει την Ιεραρχία, απάντησε ότι “όχι σύντομα αλλά οπωσδήποτε προ των εορτών”, διότι πρέπει να ετοιμαστεί το νομικό μέρος της συμφωνίας από την Κυβέρνηση για να έχει κάτι να πει και να ενημερώσει τους Ιεράρχες.
Ξαφνικά εχθές ανακοινώθηκε ότι ο Αρχιεπίσκοπος αποφάσισε να συγκαλέσει την Ιεραρχία την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου για μία ημέρα.
Η απάντηση που δίνεται επισήμως από το περιβάλλον του είναι ότι το αποφάσισε αυτό για να βάλει τέλος σε αυτό το αλαλούμ των δηλώσεων και αντιδηλώσεων από τους Ιεράρχες και λοιπούς κληρικούς που αντιδρούν στα σχέδια αυτά.

Ανεπισήμως όμως, αυτό που έκανε τον Αρχιεπίσκοπο να αλλάξει γραμμή είναι μία επιστολή που έλαβε από τον σοβαρό, μετρημένο και σοφό Ιεράρχη της Σπάρτης, τον κ. Ευστάθιο – ο οποίος ως γνωστόν είχε θέσει υποψηφιότητα για Αρχιεπίσκοπος το 2008 και έχασε από τον κ. Ιερώνυμο.
Ήταν τότε που οι λεγόμενοι Χριστοδουλικοί Ιεράρχες αντί να ψηφίσουν τον Ευστάθιο (όπως όλοι περίμεναν) ψήφισαν Ιερώνυμο. Αλλά και το προεκλογικό κλίμα πολώθηκε τότε με βρώμικο τρόπο από συγκεκριμένα κέντρα παρα-εξουσίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σοβαρός Ιεράρχης που αποδέχθηκε την εκλογή Ιερωνύμου με απαράμιλλο εκκλησιολογικό φρόνημα (και δεν οργάνωσε αντιπολίτευση όπως είχε κάνει ο Ιερώνυμος στον Μακαριστό Χριστόδουλο), φαίνεται ενοχλημένος από τις εξελίξεις και τη συμφωνία που πάει να περάσει και στόχο της έχει να εξοστρακίσει τον ιερό κλήρο από το ενιαίο μισθολόγιο της χώρας. Τον έχει ενοχλήσει που όλα αυτά γίνονται ερήμην της Ιεραρχίας.
Γι’ αυτό και απέστειλε την αυστηρή αυτή επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο.
Στο κείμενο της επιστολής αυτής εκφράζει με σκληρές λέξεις την διαφωνία του γι’ αυτή τη συμφωνία που προωθείται από τον Αρχιεπίσκοπο και τον πρωθυπουργό.
Το αυστηρό ύφος της επιστολής και τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί ο ρηξικέλευθος Ιεράρχης φαίνεται να προκάλεσαν ταραχή στον Αρχιεπίσκοπο και να τον ανησύχησαν, γι’ αυτό και σπεύδει να ορίσει την Ιεραρχία για τις 16 Νοεμβρίου.

Αναμένεται ότι η επιστολή αυτή θα δοθεί στη δημοσιότητα τις επόμενες ημέρες και θα καταλάβουμε επακριβώς τι ήταν αυτό που πείραξε τον Αρχιεπίσκοπο και τον οδήγησε σε αυτή την απόφαση για άμεση σύγκληση της Ιεραρχίας.
___________________
(*Τι είχε προηγηθεί…)
Το μυστικό δείπνο Τσίπρα – Ιερώνυμου για το προσύμφωνο



Ποιοι πέρασαν το κατώφλι της Αρχιεπισκοπής.
Κάτω από άκρα μυστικότητα στις 25 Οκτωβρίου, παραμονή του Αγίου Δημητρίου, τελέστηκε η τελευταία πράξη ενός δράματος πριν ανέβει στη σκηνή. Η πρόβα τζενεράλε, ή το προσύμφωνο θα λέγαμε, μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας, έγινε το βράδυ εκείνο στην Αγία Φιλοθέης.



Λίγες ημέρες αργότερα το ανακοίνωσαν από κοινού, ωσάν να απευθύνουν διάγγελμα προς τον ελληνικό λαό, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Όλα ετοιμάστηκαν με μία theatrale διάθεση για να εντυπωσιάσουν το ανυποψίαστο κοινό. Πλην όμως, λογάριασαν χωρίς τον ξενοδόχο που εν προκειμένω είναι ο ανώνυμος ιερέας, από το πιο απομακρυσμένο χωριό της ελληνικής επικράτειες μέχρι τις μεγαλουπόλεις και την Αθήνα.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ που μεταδόθηκε και ουδείς το διέψευσε, εκείνη τη μέρα της συνάντησης το κατώφλι της Αρχιεπισκοπής πέρασαν εκτός του Πρωθυπουργού -που είναι πλέον γνώριμος θαμών της Αγίας Φιλοθέης- οι υπουργοί Επικρατείας Δημήτρης Τζανακόπουλος, Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης (που σήκωσε το μεγάλο βάρος του προτεινόμενου σχεδίου), ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος (που έπρεπε να λιώσει τους πάγους με τον Αρχιεπίσκοπο που τον θεωρεί άνθρωπο του Πατριάρχη) με την ιδιότητα του συνταγματολόγου και ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Καλογήρου ο οποίος είναι και νομικός.

Η συνάντηση έγινε για να συμφωνηθούν τα τελευταία εκκρεμή ζητήματα και να μπουν οι τελευταίες πινελιές στο προσύμφωνο που θα ανακοίνωναν από κοινού ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.
Από πλευράς εκκλησίας στη μυστική αυτή σύναξη συμμετείχαν εκτός του Αρχιεπισκόπου, ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους Κωστής Δήμτσας και ο Πρωτοσύγκελλος της Ι. Αρχιεπισκοπής, Επίσκοπος Θεσπιών Συμεών.
Φαίνεται ότι σε αυτήν την συνάντηση έκλεισαν όλες οι εκκρεμότητες και την Τρίτη 6 Νοεμβρίου ανακοινώθηκε το προσύμφωνο. Όλα αυτά για να ισχύσουν… έχουν δρόμο να διανύσουν μπροστά τους. Θα πρέπει να επικυρωθεί πρωτίστως από την ιεραρχία το σχέδιο αυτό και μετά να περάσει από το υπουργικό συμβούλιο και στη συνέχεια να προχωρήσει ως νομοθετική διαδικασία στη Βουλή.
Στο μεταξύ εγείρονται διάφορα ζητήματα: Είναι δυνατόν ο Πρωθυπουργός να έχει μαζί του τρεις υπουργούς για να βοηθήσουν στη συζήτηση και ο Αρχιεπίσκοπος που είναι απλά Πρόεδρος της Συνόδου και όχι μονοκράτορας να μην έχει ούτε έναν Ιεράρχη, έστω για τα προσχήματα;
Έκτακτο ανακοινωθέν κληρικών: Να ακυρωθεί η επαίσχυντη συμφωνία Τσίπρα-Ιερώνυμου

Προειδοποιούν: Σε κάθε δύσκολη εποχή της ελληνικής ιστορίας όποιος τα έβαλε με την Εκκλησία ηττήθηκε κατά κράτος.
Με έκτακτο ανακοινωθέν ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος ζητά από τους Μητροπολίτες να σταματήσουν την «επαίσχυντη συμφωνία Ιερωνύμου – Τσίπρα».
Ο Σύνδεσμος κληρικών Ελλάδος που αποτελεί το καταξιωμένο συνδικαλιστικό όργανο των κληρικών όλης της χώρας, προέβη σε μία πολύ σκληρή δήλωση, μετά τα όσα ανακοινώθηκαν μεταξύ Πρωθυπουργού και Αρχιεπισκόπου, για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους.

Με την ανακοίνωσή τους οι κληρικοί ανά τη χώρα καλούν τους Μητροπολίτες να σταματήσουν τα από καιρό συμφωνηθέντα, όπως καταγγέλλουν, μεταξύ Αρχιεπισκόπου και Πρωθυπουργού. Και προειδοποιούν ότι δεν θα μείνουν σε αυτή μόνο την αντίδραση.
«Αισθανόμεθα προδομένοι από όσους συμμετείχαν στις διαβουλεύσεις για την λήψη των αποφάσεων, ερήμην των άμεσα ενδιαφερομένων που είναι οι Εφημέριοι της Ελλάδος και το χριστεπώνυμο πλήρωμα», αναφέρουν οι κληρικοί στην ανακοίνωσή τους.
Και προειδοποιούν:
«Ο ΙΕΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ θα πράξει τα δέοντα να ακυρωθεί η επαίσχυντη για αυτούς συμφωνία προβαίνοντας σε όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Σε κάθε δύσκολη εποχή της Ελληνικής ιστορίας όποιος τα έβαλε με την Εκκλησία ηττήθηκε κατά κράτος.
Αυτοί που δεν μας ήθελαν συνομιλητές στις δόλιες διαπραγματεύσεις τους τώρα θα μας βρουν μπροστά τους».
Ιδού το πλήρες κείμενο του ανακοινωθέντος:
ΦΘΑΝΕΙ ΠΙΑ …………!!!!!!!!
Καλούμε τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και να ακυρώσουν στην Ιεραρχία τα προ καιρού συμφωνηθέντα Αρχιεπισκόπου και Πρωθυπουργού.
Οι αντιδράσεις μας πρόκειται να είναι μαζικές και πρωτόγνωρες στην ελληνική ιστορία.
Ο απλός παπάς από την Κρήτη μέχρι τον Έβρο, από τα Επτάνησα μέχρι και τα Δωδεκάνησα θα ξεσηκωθεί και θα ταυτισθεί μαζί μας σε αγώνες όχι μόνο για τα εφημεριακά δίκαια αλλά και για την διατήρηση της Ελληνορθοδόξου παραδόσεως μας. Άλλωστε, αυτός είναι που βάσταξε και βαστά μαζί με τους λαϊκούς αδελφούς μας, το βάρος της κρίσης και συνεχίζει την ολοπρόθυμη προσφορά του και τον συντονισμό πλήθους εθελοντικών δράσεων.
Ο καιρός του σιγάν έληξε για τους Κληρικούς. Είμαστε πλέον στον καιρό του λαλείν και του πράττειν.
Αισθανόμεθα προδομένοι από όσους συμμετείχαν στις διαβουλεύσεις για την λήψη των αποφάσεων, ερήμην των άμεσα ενδιαφερομένων που είναι οι Εφημέριοι της Ελλάδος και το χριστεπώνυμο πλήρωμα.
Σε μια χώρα που ξεπουλώνται τα πάντα δεν θα περιμένουμε το επόμενο χτύπημα που πλήττει την πίστη.
Καλούμε και τον λαό ο οποίος ζει μαύρες μέρες με ανέχεια και αγωνιά για το μέλλον να στηρίξει τους Κληρικούς και την Εκκλησία της Πατρίδας μας.
Έχουν καταφέρει μερικοί από καιρό να στρέψουν μέρος του λαού εναντίον του Κλήρου, εξυπηρετώντας άνομα συμφέροντα, επιζητώντας να εξασθενήσουν τον ρόλο του παπά στην Ελληνική κοινωνία.
Ο ΙΕΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ θα πράξει τα δέοντα να ακυρωθεί η επαίσχυντη για αυτούς συμφωνία προβαίνοντας σε όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Σε κάθε δύσκολη εποχή της Ελληνικής ιστορίας όποιος τα έβαλε με την Εκκλησία ηττήθηκε κατά κράτος.
Αυτοί που δεν μας ήθελαν συνομιλητές στις δόλιες διαπραγματεύσεις τους τώρα θα μας βρουν μπροστά τους».
Μπαράζ ιερατικών συνάξεων μετά τη συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμου


Μητροπολίτες απέναντι στην οργή ιερέων.
Ιερατικές συνάξεις πληροφορούμεθα ότι συγκαλούνται σε όλη τη χώρα στις κατά τόπους Μητροπόλεις προκειμένου οι Μητροπολίτες να ενημερώσουν τους Ιερείς για το προωθούμενο σχέδιο που ανακοίνωσαν Αρχιεπίσκοπος και Πρωθυπουργός.
Οι κληρικοί όλων των βαθμίδων είναι ανάστατοι για τις κυοφορούμενες αλλαγές και δεν θα μείνουν με σταυρωμένα χέρια. Ήδη ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος αντέδρασε με ένα σκληρό ανακοινωθέν και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου π. Σελλής με δηλώσεις του είπε ότι θα μας δουν όπως δεν μας είδαν ποτέ.
Για το λόγο αυτό ορισμένοι προνοητικοί Ιεράρχες στην προσπάθειά τους να καθησυχάσουν τα πνεύματα και να αποφευχθούν τα χειρότερα συγκαλούν συνάξεις για να καθησυχάσουν τους ιερείς ότι στην ουσία δεν αλλάζει τίποτα γι’ αυτούς αφού μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει θα εισπράττουν το μισθό τους.
Κανείς όμως δεν μπορεί να τους εγγυηθεί ότι τα χρήματα αυτά θα καταβάλλονται εφ´όρου ζωής και ότι σε λίγα χρόνια μπορεί να βρεθεί μια Κυβέρνηση που θα πει: “δεν δύναμαι πλέον να επιχορηγώ τα ποσά αυτά”. Και τότε τί γίνεται; Και αφού το κράτος δεν εξοικονομά χρήματα από την μεταρρύθμιση αυτή γιατί πρέπει οι κληρικοί να πάψουν να θεωρούνται δημόσιοι υπάλληλοι και να μην πληρώνονται από το Κράτος; Τί εξυπηρετεί αυτό και γιατί;
Επίσης, ποιός μπορεί να εγγυηθεί μετά βεβαιότητας ότι τα επιδόματα και λοιπά βοηθήματα θα δίνονται στους δικαιούχους όπως δίνονταν μέχρι τώρα. Είναι ολοφάνερο ότι η συμφωνία αυτή αφήνει τους χιλιάδες κληρικούς στην αποκλειστική υποτέλεια των Μητροπολιτών τους οι οποίοι θα κάνουν ότι θέλουν και δημιουργεί μία τέτοια δεσποτοκρατεία στην Εκκλησία, που εφάμιλλή της δεν γνώρισε ποτέ η Εκκλησία και ο κλήρος σε όλη την ιστορική τους διαδρομή.
Κωδικοποιώντας τη χθεσινή πρόταση οι Αρχιερείς πρέπει να πατήσουν πάνω στα παρακάτω σημεία και να εξηγήσουν στους ιερείς τα ανεξήγητα:
Οι κληρικοί δεν θα είναι πια δημόσιοι υπάλληλοι αλλά θα πληρώνονται από ειδικό ταμείο με κρατική επιδότηση – δημιουργείται δηλαδή μια νέα ΔΕΚΟ με κωδικό όνομα Εκκλησία.
Κράτος και Εκκλησία θα αξιοποιούν από κοινού την αμφισβητούμενη εκκλησιαστική περιουσία.
Τα κέρδη θα μοιράζονται 50-50.
Το κράτος δεν ακουμπά τα ιερά σύμβολα – αλλά το έως πότε δεν μας είπαν. Γιατί μετά από αυτό όλα είναι θέμα χρόνου.
Δεν αλλάζει το άρθρο 3 του Συντάγματος αλλά κηρύσσεται η… θρησκευτική ουδετερότητα! Λες και τώρα που έχει γεμίσει η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη παράνομα τζαμιά τους απαγόρευε κανείς να το κάνουν!
Σε όλα αυτά ο Ιερός κλήρος καλείται να πάρει θέση.
Οι επόμενες μέρες θα είναι κρίσιμες. Και σίγουρα θα έχουμε έκτακτη σύγκληση της Ιεραρχίας…

Του Σωτήρη Τζούμα



newpost

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου