Το κινητό τηλέφωνο είναι αποδεδειγμένα ο πιο κακός… συνοδηγός. Ωστόσο, οι οδηγοί δεν
πτοούνται από το γεγονός, χρησιμοποιώντας το αρκετά κατά τη διάρκεια της οδήγησης, είτε ως handsfree είτε δια χειρός...
Έρευνα που πραγματοποιήθηκε – με προσομοιωτή οδήγησης και με τη συμμετοχή 55 οδηγών- από την επίκουρη καθηγήτρια του ΕΜΠ, Ιωάννα Σπυροπούλου και την ερευνήτρια, Ελένη Ανδρικοπούλου, έδειξε ότι δύο από τις βασικές επιπτώσεις της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι οι μεγαλύτεροι χρόνοι αντίδρασης σε απρόοπτο συμβάν και η μείωση της ταχύτητας.
Για τις επιπτώσεις του κινητού κατά τη νυχτερινή οδήγηση, η έρευνα σημειώνει ότι επηρεάζει σημαντικά τη συμπεριφορά του οδηγού, μειώνοντας τη μέγιστη ταχύτητα κίνησης, εφόσον αποσπάται η προσοχή του. Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε με τη δια χειρός χρήση της συσκευής, ενώ ακολουθούν η συνομιλία μέσω συστήματος ενσύρματης επικοινωνίας (handsfree) και η χρήση συστήματος ανοιχτής ακρόασης.
Μία από τις πιο κρίσιμες διαπιστώσεις ήταν πως παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση του χρόνου αντίδρασης του οδηγού σε απρόοπτο συμβάν, όταν ο οδηγός συνομιλούσε μέσω κινητού, ανεξαρτήτως του τρόπου χρήσης του. Οι γυναίκες οδηγοί εμφάνισαν υψηλότερες τιμές στον χρόνο αντίδρασης συγκριτικά με τους άνδρες. Μειωμένοι ήταν οι χρόνοι αντίδρασης στους οδηγούς ηλικίας κάτω των 25 ετών κυρίως συγκριτικά με τους οδηγούς άνω των 45 ετών.
Περισσότεροι από τους μισούς οδηγούς που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν το κινητό τους κατά τη διάρκεια της οδήγησης τόσο την ημέρα (58%) όσο και τη νύχτα (51%).
Οδηγική συμπεριφορά
Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι παρατηρήθηκε πως όσο πιο συχνά ένας οδηγός χρησιμοποιεί το κινητό του οδηγώντας ακόμα και τη νύχτα, τόσο περισσότερο εξοικειωμένος εμφανίζεται με αυτή τη συνήθεια, «και όσο μεγαλύτερη ασφάλεια νιώθει ώστε να χρησιμοποιεί το κινητό του εν ώρα οδήγησης, τόσο καλύτερη είναι η οδηγική του συμπεριφορά με βάση τα εξεταζόμενα μεγέθη».
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι οδηγοί που δήλωσαν ότι μειώνουν ταχύτητα ή ακινητοποιούν το όχημα όταν χρησιμοποιούν το κινητό τους εμφανίζουν υψηλότερους χρόνους αντίδρασης σε σύγκριση με εκείνους που δήλωσαν ότι απλά οδηγούν πιο προσεκτικά.
Το σύνολο των ερευνών συμφωνεί ότι η κύρια αιτία πρόκλησης τροχαίων είναι ο ανθρώπινος παράγοντας σε ποσοστό που κατά περίπτωση μπορεί να φτάσει και το 95%, ενώ έναν από τους κρισιμότερους ρόλους παίζει η απόσπαση προσοχής και εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου.
Ο κίνδυνος είναι ο ίδιος, τόσο για handsfree όσο και για τη δια χειρός χρήση του, καθώς έχει αποδειχθεί ότι μπορούν να βλάψουν την απόδοση του οδηγού περισσότερο από τις συνομιλίες με τους συνεπιβάτες ή την ακρόαση ραδιοφώνου.
Έρευνα που πραγματοποιήθηκε – με προσομοιωτή οδήγησης και με τη συμμετοχή 55 οδηγών- από την επίκουρη καθηγήτρια του ΕΜΠ, Ιωάννα Σπυροπούλου και την ερευνήτρια, Ελένη Ανδρικοπούλου, έδειξε ότι δύο από τις βασικές επιπτώσεις της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι οι μεγαλύτεροι χρόνοι αντίδρασης σε απρόοπτο συμβάν και η μείωση της ταχύτητας.
Για τις επιπτώσεις του κινητού κατά τη νυχτερινή οδήγηση, η έρευνα σημειώνει ότι επηρεάζει σημαντικά τη συμπεριφορά του οδηγού, μειώνοντας τη μέγιστη ταχύτητα κίνησης, εφόσον αποσπάται η προσοχή του. Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε με τη δια χειρός χρήση της συσκευής, ενώ ακολουθούν η συνομιλία μέσω συστήματος ενσύρματης επικοινωνίας (handsfree) και η χρήση συστήματος ανοιχτής ακρόασης.
Μία από τις πιο κρίσιμες διαπιστώσεις ήταν πως παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση του χρόνου αντίδρασης του οδηγού σε απρόοπτο συμβάν, όταν ο οδηγός συνομιλούσε μέσω κινητού, ανεξαρτήτως του τρόπου χρήσης του. Οι γυναίκες οδηγοί εμφάνισαν υψηλότερες τιμές στον χρόνο αντίδρασης συγκριτικά με τους άνδρες. Μειωμένοι ήταν οι χρόνοι αντίδρασης στους οδηγούς ηλικίας κάτω των 25 ετών κυρίως συγκριτικά με τους οδηγούς άνω των 45 ετών.
Περισσότεροι από τους μισούς οδηγούς που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν το κινητό τους κατά τη διάρκεια της οδήγησης τόσο την ημέρα (58%) όσο και τη νύχτα (51%).
Οδηγική συμπεριφορά
Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι παρατηρήθηκε πως όσο πιο συχνά ένας οδηγός χρησιμοποιεί το κινητό του οδηγώντας ακόμα και τη νύχτα, τόσο περισσότερο εξοικειωμένος εμφανίζεται με αυτή τη συνήθεια, «και όσο μεγαλύτερη ασφάλεια νιώθει ώστε να χρησιμοποιεί το κινητό του εν ώρα οδήγησης, τόσο καλύτερη είναι η οδηγική του συμπεριφορά με βάση τα εξεταζόμενα μεγέθη».
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι οδηγοί που δήλωσαν ότι μειώνουν ταχύτητα ή ακινητοποιούν το όχημα όταν χρησιμοποιούν το κινητό τους εμφανίζουν υψηλότερους χρόνους αντίδρασης σε σύγκριση με εκείνους που δήλωσαν ότι απλά οδηγούν πιο προσεκτικά.
Το σύνολο των ερευνών συμφωνεί ότι η κύρια αιτία πρόκλησης τροχαίων είναι ο ανθρώπινος παράγοντας σε ποσοστό που κατά περίπτωση μπορεί να φτάσει και το 95%, ενώ έναν από τους κρισιμότερους ρόλους παίζει η απόσπαση προσοχής και εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου.
Ο κίνδυνος είναι ο ίδιος, τόσο για handsfree όσο και για τη δια χειρός χρήση του, καθώς έχει αποδειχθεί ότι μπορούν να βλάψουν την απόδοση του οδηγού περισσότερο από τις συνομιλίες με τους συνεπιβάτες ή την ακρόαση ραδιοφώνου.
(Έθνος)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου