Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020

Η κυβέρνηση μεταφέρει πρόσφυγες και μετανάστες στην ενδοχώρα: Η ευκαιρία και η παγίδα



Την ώρα που η χώρα να βρίσκεται σε καραντίνα λόγω της πανδημίας, η κυβέρνηση προχωρά κανονικά στη μετεγκατάσταση μεταναστών από τα νησιά στην ενδοχώρα.


Άμεση μεταφορά 10.000 προσφύγων και μεταναστών στην ενδοχώρα σε 28 δομές φιλοξενίας προβλέπει το κυβερνητικό σχέδιο.
Η απόφαση έχει ληφθεί από τα μέσα Μαρτίου, κατά τη συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με την Ευρωπαία επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιόχανσον.
Μια από τις παγίδες στις οποίες ενδέχεται να πέσει η ελληνική κυβέρνηση είναι οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών απέναντι στις καινούριες δομές, είτε είναι κλειστές, είτε ανοιχτές.
Εξ αυτών, μια δομή αναμένεται να φτιαχτεί στο Δήμο Σιντικής. Όπως έχουν τονίσει στο Sputnik εκπρόσωποι των τοπικών αρχών από τη Σιντική Σερρών υπήρχαν αντιδράσεις για την κλειστή δομή που επρόκειτο να δημιουργηθεί εκεί.
Την ευκαιρία της αποσυμφόρησης των νησιών βλέπει, μιλώντας στο Sputnik, o Γιώργος Τσαούσης, δικηγόρος και πρόεδρος της ένωσης Νομικών μεταναστευτικού δικαίου «IMMIGRATIO», που θεωρεί την κίνηση ορθη:
«Η ελάφρυνση του δυσανάλογου βάρους που σήκωναν τα ακριτικά μας νησιά εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί με άλλον τρόπο, εκτός δηλαδή της μεταφοράς των αλλοδαπών στην ενδοχώρα. Άλλωστε, το τυχόν "σχέδιο Α" με τη δημιουργία δομών μεγάλης χωρητικότητας στα νησιά, που οδήγησε στα ντροπιαστικά γεγονότα του προηγούμενου μήνα, αποδείχθηκε μία εσφαλμένη κίνηση και ορθώς εγκαταλείφθηκε».
Έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα για τη δημιουργία των δομών;
«Η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 2945/2020 (ΦΕΚ Β 1016/24.03.2020) εκδίδεται ως κατ’ εξουσιοδότηση νομοθεσία, βάσει των άρθρων 8§§4,5 και 10§§4,5 του Ν.4375/2016, του νόμου δηλαδή που είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη βουλή, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Κατά συνέπεια, δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την εν λόγω απόφαση "παράνομη", δεδομένου ότι έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη τυπική διαδικασία».

Την ίδια στιγμή, καθιστά σαφές ότι η συγκεκριμένη απόφαση ήταν αναμενόμενη:
«Δεν μπορεί η συγκεκριμένη διαδικασία να χαρακτηρισθεί "εξπρές", αφού η αποσυμφόρηση των νησιών αποτελούσε προεκλογική εξαγγελία της σημερινής κυβέρνησης και μάλλον άργησε κιόλας να υλοποιηθεί. Όσο για τον ισχυρισμό ότι "η κυβέρνηση νομοθετεί εν μέσω πανδημίας", θυμίζω ότι το μεταναστευτικό αποτελούσε, πριν τη διάδοση του κορονοϊού, το Νο1 ζήτημα τόσο για τις ελληνικές κυβερνήσεις όσο και για την ίδια την κοινωνία, όπερ σημαίνει ότι θα ήταν εγκληματικό "να ξεχαστεί" ξαφνικά! Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι η Βουλή λειτουργεί και νομοθετεί».
Με την ΚΥΑ αυτή συστήνονται 28 «Δομές Προσωρινής Υποδοχής Πολιτών Τρίτων Χωρών ή ανιθαγενών, οι οποίοι έχουν αιτηθεί διεθνή προστασία», οι οποίες ταυτόχρονα αποτελούν Περιφερειακές Υπηρεσίες της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Υπ.Υ.Τ.), αυτοτελούς υπηρεσίας υπαγόμενης στην Ειδική Γραμματεία Υποδοχής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
«Σημειωτέον ότι πρόκειται για "ανοικτές" και όχι "κλειστές" δομές, δεδομένου ότι εκεί θα διαμείνουν αλλοδαποί που έχουν ζητήσει να αναγνωρισθούν ως πρόσφυγες και των οποίων τα αιτήματα εκκρεμούν είτε σε α’ είτε σε β’ βαθμό. Ακούμε βέβαια ότι θα είναι "ελεγχόμενες", όπερ σημαίνει ότι θα επιτρέπεται μεν η έξοδος όχι όμως και η οριστική αποχώρηση από αυτές, η οποία θα επιφέρει οπωσδήποτε κυρώσεις (π.χ. διακοπή διαδικασίας εξέτασης αιτήματος ασύλου). Επισημαίνεται επίσης ότι ουσιαστικά δεν πρόκειται για 28 "νέες δομές", αφού πολλές απ’ αυτές λειτουργούν ήδη και μάλιστα εδώ και αρκετά χρόνια».
Επιπρόσθετα, ο Γ. Τσαούσης επισημαίνει ότι η πρωτοβουλία αυτή πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από ορισμένες κινήσεις, όπως:

Στελέχωση των δομών με επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό ώστε να αποφύγουμε να δημιουργήσουμε νέες «Μόριες», αναφορικά είτε με τις συνθήκες διαβίωσης είτε όμως και με την τήρηση της τάξης.
Άμεση υλοποίηση πολιτικών ένταξης στις τοπικές κοινωνίες, με αιχμή του δόρατος την απασχόληση όπου αποδεδειγμένα διαπιστώνονται ανάγκες, όπως π.χ. από γεωργούς και κτηνοτρόφους σε ολόκληρη την Ελλάδα που ζητούν επειγόντως «χέρια», τα οποία έχουν στερηθεί λόγω γραφειοκρατίας αλλά και απροθυμίας ελλήνων και νομίμως διαμενόντων αλλοδαπών να εργαστούν στο συγκεκριμένο τομέα.
Ενίσχυση της Υπηρεσίας Ασύλου με προσωπικό και μέσα ώστε να διεκπεραιωθούν τα αιτήματα παροχής διεθνούς προστασίας (άσυλο) το ταχύτερο δυνατό, αφού δεν αρκεί ούτε η νομοθέτηση αυστηρότερων κανόνων (πρόσφατος Ν.4636/2019 για το άσυλο) ούτε όμως και η πρόσληψη συμβασιούχων υπαλλήλων, όπως έχει ακουστεί.«Αναγκαία επίσης είναι η συνέχιση της σοβαρής δουλειάς που γίνεται εδώ και καιρό σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για τη διεθνοποίηση του ζητήματος, με επικεφαλής τον αναπληρωτή Υπουργό Γ. Κουμουτσάκο. Προωθούνται με τον τρόπο αυτόν δύο πολύ σοβαρά επιμέρους θέματα: Αυτό της χρηματοδότησης, αλλά και αυτό της αποστολής μεταναστών σε χώρες της Ε.Ε., όπου άλλωστε η συντριπτική τους πλειοψηφία θέλει να ζήσει».

Και προσθέτει:
«Ταυτόχρονα, ελπίζουμε ότι η αυστηροποίηση φύλαξης των συνόρων μας, η ταχύτερη εξέταση αιτημάτων ασύλου αλλά και η κράτηση όσων δε δικαιούνται διεθνή προστασία και πρέπει να επιστρέψουν στις πατρίδες τους, θα αποτρέψουν νέες μαζικές ροές».

Πού δημιουργούνται οι δομέςΣύμφωνα με τον κατάλογο του αρμόδιου Υπουργείου οι 28 δομές Προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας είναι οι:
1. Δομή «ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ», στο στρατόπεδο «ΤΧΜ (ΜΧ) Γ. ΠΕΛΑΓΟΥ» του Δήμου Αλεξάνδρειας της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
2. Δομή «ΒΑΓΙΟΧΩΡΙΟΥ», στην Τοπική Κοινότητας Νυμφόπετρας του Δήμου Βόλβης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
3. Δομή «ΛΟΥΤΡΑ ΒΑΓΙΟΧΩΡΙΟΥ», σε ξενοδοχεία του Δήμου Βόλβης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
4. Δομή «ΒΕΡΟΙΑΣ», στο στρατόπεδο «ΑΡΜΑΤΟΛΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟΥ» του Δήμου Βέροιας της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
5. Δομή «ΒΟΛΟΥ», στις εγκαταστάσεις «ΜΟΖΑΣ» του Δήμου Βόλου της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
6. Δομή «ΔΟΛΙΑΝΩΝ», στην Εθνική Οδό Καλπακίου-Συνόρων του Δήμου Πωγωνίου της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων της Περιφέρειας Ηπείρου.
7. Δομή «ΔΡΑΜΑΣ», στην Αποθήκη Νο 3 της Βιομηχανικής Περιοχής του Δήμου Δράμας της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
8. Δομή «ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ», στη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού του Δήμου Ελευσίνας της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.
9. Δομή «ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ», στην Τοπική Κοινότητα Θερμοπυλών του Δήμου Λαμιέων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
10. Δομή «ΘΗΒΑΣ», στη θέση «ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ» του Δήμου Θηβαίων της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
11. Δομή «ΚΑΒΑΛΑΣ», στο στρατόπεδο «ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ» στη θέση «ΠΕΡΙΓΙΑΛΙ» του Δήμου Καβάλας της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
12. Δομή «ΚΑΤΣΙΚΑ», στην Δημοτική Κοινότητα Κατσικά του Δήμου Ιωαννιτών της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων της Περιφέρειας Ηπείρου.
13. Δομή «ΚΑΤΩ ΜΗΛΙΑΣ», στην Τοπική Κοινότητα Μηλιάς του Δήμου Κατερίνης της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
14. Δομή «ΚΥΛΛΗΝΗΣ», στην Τοπική Κοινότητα Μυρσίνης του Δήμου Ανδραβίδας-Κυλλήνης της Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
15. Δομή «ΛΑΓΚΑΔΙΚΙΩΝ», στο στρατόπεδο «ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ» του Δήμου Λαγκαδά της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
16. Δομή «ΚΟΥΤΣΟΧΕΡΟΥ», στο στρατόπεδο «ΕΥΘΥΜΙΟΠΟΥΛΟΥ» του Δήμου Λαρισαίων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
17. Δομή «ΛΑΥΡΙΟΥ», στη θέση «ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ» του Δήμου Λαυρεωτικής της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.
18. Δομή «ΜΑΛΑΚΑΣΑΣ», στο στρατόπεδο «ΓΕΡΑΚΙΝΗ» του Δήμου Ωρωπού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.
19. Δομή «ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ», στη θέση «ΠΑΛΑΙΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ» του Δήμου Τανάγρας της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
20. Δομή «ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟΥ», στη θέση «ΝΕΑ ΚΑΒΑΛΑ» του Δήμου Παιονίας της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
21. Δομή «ΡΙΤΣΩΝΑΣ», στην Περιφερειακή Οδό Χαλκίδας-Θηβών του Δήμου Χαλκιδαίων της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
22. Δομή «ΣΕΡΡΩΝ», στη θέση «ΠΡΩΗΝ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ» του Δήμου Σερρών της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
23. Δομή «ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ», στη θέση «ΠΡΟΒΛΗΤΑ 4» του Δήμου Χαϊδαρίου της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικού Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής.
24. Δομή «ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑΣ», στο στρατόπεδο «ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΑΚΗ» του Δήμου Ζηρού της Περιφερειακής Ενότητας Πρέβεζας της Περιφέρειας Ηπείρου.
25. Δομή «ΓΡΕΒΕΝΩΝ», σε ξενοδοχεία του Δήμου Γρεβενών της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
26. Δομή «ΠΥΡΓΟΥ», στη θέση «ΞΕΝΩΝΕΣ ΠΥΡΓΟΥ» του Δήμου Πύργου της Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
27. Δομή «ΚΟΡΙΝΘΟΥ», στο στρατόπεδο «ΚΑΛΟΓΕΡΟΓΙΑΝΝΑΚΗ» του Δήμου Κορινθίων της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
28. Δομή «ΣΙΝΤΙΚΗΣ», στη θέση «ΚΛΕΙΔΙ» του Δήμου Σιντικής της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου