Σημεία τοποθέτησης της αρμόδιας Αντιπεριφερειάρχη Περιφέρειας Ηπείρου κας Τατιάνας Καλογιάννη, στη συζήτηση που έγινε σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, επί αιτήματος των
παρατάξεων «Συμμαχία Ηπειρωτών» και «Ήπειρος Ανατροπής» σχετικά με την κατασκευή της «Οδού Νιάρχου» (στην Π.Ε. Ιωαννίνων) και επί σχετικής επερώτησης που είχε υποβληθεί από την πρώτη παράταξη για το ίδιο θέμα.
1) Η οδός Νιάρχου (ή Λεωφόρος Νιάρχου), αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού 17 "Ιωάννινα - Πεδινή - Δωδώνη" του Τριτεύοντος Εθνικού Οδικού Δικτύου, σύμφωνα με την ΔΜΕΟ/ε/Ο/1308 Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Β' 30/19.01.1996.
2) Λόγω του χαρακτηρισμού του εν λόγω οδικού δικτύου ως εθνικής οδού, η κύρια νομοθεσία που διέπει την κατασκευή, λειτουργία και συντήρησή του είναι:
a) Ο Νόμος 3155/1955 "περί κατασκευής και συντηρήσεως οδών".
b) Το Π.Δ. 209/1998 "Λήψη μέτρων για την ασφάλεια της υπεραστικής συγκοινωνίας (ΦΕΚ Α' 169), όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 221/1999 ΦΕΚ Α' 188/20.09.1999.
c) Το άρθρο 7 (ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΟΔΩΝ) του Νόμου 3481/2006 " Τροποποιήσεις στη νομοθεσία για το Εθνικό Κτηματολόγιο, την ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων έργων και μελετών και άλλες διατάξεις."
d) Το Π.Δ. 118 (ΦΕΚ Α' 119/16-06-2006) " Τροποποίηση του β.δ. 465/1970 «Περί όρων και προϋποθέσεων εγκαταστάσεως και λειτουργίας αντλιών καυσίμων προ πρατηρίων κειμένων εκτός των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και κωμών ή εκτός κατοικημένων εν γένει περιοχών και περί κυκλοφοριακής συνδέσεως εγκαταστάσεων μετά των οδών» (Α΄ 150) και του π.δ. 1224/1981 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων κειμένων εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή κωμών ή εγκεκριμένων οικισμών ή εν γένει κατοικημένων περιοχών» (Α΄ 303) όπως τροποποιήθηκαν με το π.δ. 509/1984 (Α΄ 181), το π.δ. 143/1989 «Τροποποίηση διατάξεων σχετικών με όρους και προϋποθέσεις εγκαταστάσεως και λειτουργίας αντλιών καυσίμων και κυκλοφοριακής σύνδεσης εγκαταστάσεων μετά των οδών» (Α΄ 69), το π.δ. 401/1993 (Α΄ 170) και το π.δ. 125/1992 (Α΄ 56) «τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 143/89 (Α΄ 69)» και κατάργηση διατάξεων του π.δ. 327/1992 (Α΄ 163).
e) Οι Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων για Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων (ΟΜΟΕ - ΣΑΟ), όπως εγκρίθηκαν με την ΔΜΕΟ/ο/612/16-02-2011 Απόφαση Υπουργού ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. (ΦΕΚ Β' 702/29-04-2011) και εφαρμόζονται βάσει της Εγκυκλίου 17 (ΔΜΕΟ/ο/3112/25-07-2011).
Η παραπάνω νομοθεσία καθορίζει τόσο την επιτρεπόμενη απόσταση των κτιρίων από τον άξονα της οδού, όσο και τον τρόπο δημιουργίας πρόσβασης (εισόδου) στις παρόδιες δραστηριότητες. Επίσης η νεότερη νομοθεσία του 2011 (ΦΕΚ702/Β/29-4-2011 Οδηγίες Μελετών Έργων – Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων ΟΜΟΕ-ΣΑΟ) καθορίζει και τα συστήματα ασφαλείας, απορρόφησης ενέργειας, πρόσκρουσης - συγκράτησης της οδού (μπάρες κλπ).
· Η αύξηση των παρόδιων δραστηριοτήτων οδηγεί στην αντίστοιχη απαίτηση δημιουργίας εισόδων σε όλες. Η νομοθεσία, όμως, είναι πολύ περιοριστική σε αυτό το θέμα. Έτσι, η ύπαρξη αδειοδοτημένων εισόδων σε κάποιες δραστηριότητες οδηγεί στη αδυναμία αδειοδότησης στις όμορες από αυτές, είτε λόγω μικρής απόστασης μεταξύ τους, είτε λόγω της εφαρμογής των ΟΜΟΕ-ΣΑΟ που επιβάλλουν σχετικά μεγάλα ελάχιστα μήκη πλευρικών στηθαίων κοντά στις εισόδους.
· Συνεπώς, μία από τις κύριες φροντίδες των υπηρεσιών, από την ανάθεση ακόμη της μελέτης, υπήρξε η αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού. Επισημαίνεται ότι αν οι παρόδιες δραστηριότητες αναπτύσσονταν πέριξ Εθνικής Οδού, στην πραγματικότητα δεν θα υπήρχαν πραγματικά νόμιμες λύσεις. Για τον λόγο αυτό δημιουργήθηκε πλήρες δίκτυο οδών πρόσβασης (όχι παράπλευρο δίκτυο), το οποίο δεν υπόκειται στους παραπάνω περιορισμούς και επιτρέπει την ικανοποίηση των αιτημάτων όλων των συμπολιτών μας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
3) Σε ότι αφορά τη δημόσια διαβούλευση, αυτή πραγματοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε κατά τη διαδικασία της Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, οπότε και η μελέτη αναρτήθηκε και ήταν στη διάθεση του κάθε ενδιαφερομένου.
4) Υπό το πρίσμα της επικείμενης δημοπράτησης του έργου, η Δ/νση Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Ηπείρου εξέδωσε Απόφαση απαγόρευσης έκδοσης οικοδομικών αδειών εντός της ζώνης διέλευσης του έργου η οποία και κοινοποιήθηκε στο Δήμο Ιωαννιτών (οικ. 46524/4600/30-04-2014, ΦΕΚ162/ΤΑΑΠΘ/22-5-2014)
5) Ειδικότερα, σε αντιστοιχία επί των συγκεκριμένων ερωτημάτων που θέτετε, ισχύουν τα παρακάτω:
Σχετικά με το α/α 1 της επερωτήσεως:
Ο χαρακτηρισμός της οδού ως Εθνικό Δίκτυο δεν επιτρέπει την διαμόρφωσή της ως αστικής οδού με πλήρη πρόσβαση. Ταυτόχρονα, η οδός Νιάρχου βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, συνεπώς δεν θα μπορούσε να διαθέτει αμιγώς αστικά χαρακτηριστικά. Επιπρόσθετα η είσοδος της πόλης των Ιωαννίνων (Ε.Ο. Ιωαννίνων – Άρτας), έχει κατασκευαστεί πριν την εφαρμογή των ΟΜΟΕ-ΣΑΟ και θα πρέπει να αναμένεται και στην περίπτωση αυτή η εφαρμογή των περιορισμών που αναφέρονται παραπάνω. Συνεπώς, θα πρέπει να βρεθεί αντίστοιχη λύση και για αυτήν καθότι η εφαρμογή της, προαναφερόμενης, νομοθεσίας
είναι πλέον επιβεβλημένη για το σύνολο του δικτύου. Πρόσφατες εφαρμογές της ισχύουσας νομοθεσίας αναφέρονται ως παραδείγματα ακολούθως:
· την αποπερατωθείσα πρίν τρία έτη, Περιφερειακή οδό Λαρίσης.
· την αποπερατωθείσα κατά το περασμένο έτος, οδό Μουδανιών - Κασσάνδρας, όπου η εφαρμογή της νομοθεσίας αυτής απέκλεισε την απευθείας πρόσβαση των ιδιοκτησιών στην οδό, με την ανάπτυξη τοπικών οδών προσβάσεων.
· την υπό κατασκευή Δυτική Περιφερειακή οδού Θεσσαλονίκης
· την υπό κατασκευή εισόδου πόλεως Κιλκίς
Σχετικά με το α/α 2 της επερωτήσεως:
Όλες οι εναλλακτικές λύσεις έχουν κατατεθεί κατά τα στάδια σύνταξης της Προκαταρκτικής Μελέτης, της Προμελέτης και της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, οπότε και εξετάστηκαν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Σε κάθε περίπτωση η λύση που εφαρμόστηκε είναι η βέλτιστη όλων των παραπάνω και η εγκεκριμένη.
Σχετικά με το α/α 3 της επερωτήσεως:
Εξυπηρετείται το σύνολο των υφιστάμενων δραστηριοτήτων και εξασφαλίζεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης όλων των πιθανών μελλοντικών δραστηριοτήτων με ταυτόχρονη πλήρη αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου.
Σχετικά με το α/α 4 της επερωτήσεως:
Το "μέγεθος" οδικού έργου (προφανώς εννοείται η επιλογή διατομής της οδού) σχεδιάζεται με βάση την κατηγοριοποίηση της οδού και την λειτουργικότητά της σε σχέση με τις γενικές κοινωνικές απαιτήσεις και όχι με βάση πρόσκαιρες παρόδιες ή όμορες δραστηριότητες. Συνεπώς, με βάση τα δεδομένα αυτά και τις κύριες χρήσεις που η οδός καλείται να εξυπηρετήσει (σύνδεση με τον οικισμό Πεδινής, συνδέσεις με Πανεπιστήμιο, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, ΤΕΙ, απαίτηση απρόσκοπτης κίνησης αστικών λεωφορείων, μελλοντική πρόβλεψη γραμμής τραμ), το μέγεθος είναι το ενδεδειγμένο.
Σχετικά με το α/α 5 της επερωτήσεως:
Η διαδικασία "αποχαρακτηρισμού" (προφανώς εννοείται η διαδικασία ανακατάταξης), είναι μία διαδικασία που εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του Δήμου μόνο, και απαιτεί συντονισμό και σύμφωνη γνώμη του συνόλου σχεδόν των Υπηρεσιών της Περιφέρειας και του Περιφερειακού Συμβουλίου. Συνεπώς ο Δήμος δεν μπορεί να προβεί σε τέτοια ενέργεια μονομερώς.
Σχετικά με το α/α 6 της επερωτήσεως:
Σε περίπτωση προσφυγής πολιτών που θίγονται, η αντιμετώπιση γίνεται κατά τον Νόμο.
Σχετικά με το α/α 7 της επερωτήσεως:
Η Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας είναι αυτή που έχει ελέγξει, εγκρίνει και θεωρήσει τη μελέτη του έργου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Σε ότι αφορά το ΤΕΕ, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε αυτό.
Εν κατακλείδι:
· Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η Περιφερειακή Αρχή ενεργεί για το κοινό κοινωνικό καλό και όχι για την εξυπηρέτηση των εκάστοτε διαφωνούντων ή αυτών που θεωρούν -κακώς λόγω ελλιπούς πληροφόρησης, ή σκοπιμότητας- ότι θίγονται. Είναι επίσης αυτονόητο ότι το σύνολο των στελεχών των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας, αλλά και των υπολοίπων Υπηρεσιών που ενεπλάκησαν στον έλεγχο και θεώρηση των μελετών (ενδεικτικά αναφέρονται ΔΙΠΕΧΩΣ, Δασαρχείο, Αρχαιολογικές Υπηρεσίες, ΤΟΕΒ κ.λ.π.) αντιμετώπισαν και αυτό το έργο με παραδειγματική υπευθυνότητα, ώστε να αποκλείεται η περίπτωση αποδοχής λύσεων τεχνικά επισφαλών, επίφοβων ή ελαττωματικών.
· Πρέπει επίσης να γίνει κατανοητό ότι ειδικά στις, παρατεταμένα διανυόμενες, τρέχουσες αντίξοες συνθήκες, η ολοκλήρωση των μελετών και η εκπλήρωση κάθε προαπαιτούμενης ενέργειας συμπεριλαμβανομένης της εξασφάλισης χρηματοδότησης ενός έργου πνοής που θα εξυπηρετήσει την ανάπτυξη της πόλης, είναι ένα ακόμη αξιομνημόνευτο επίτευγμα της Περιφερειακής Αρχής και των Υπηρεσιών της. Πάντως είναι βέβαιο, ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης.
· Η απρόσκοπτη και ασφαλής σύνδεση της πόλεως με τους προσφάτως παραδοθέντες σε χρήση μεγάλους οδικούς άξονες, αποτελεί για την Περιφερειακή Αρχή αντικείμενο πρώτης προτεραιότητας. Για το σκοπό αυτό έχουμε εντάξει στον, υπό εκπόνηση, σχεδιασμό των αναγκαίων κόμβων σύνδεσης χωρικών ενοτήτων υψηλού ενδιαφέροντος, όπως το επιχειρηματικο πάρκο Ηγουμενίτσας με την Εγνατία Οδό, την ανακατασκευή του κόμβου Εγνατία – Ε.Ο. Ιωαννίνων Αρτης και την κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης της Εγνατίας μετά την σήραγγα Δωδώνης, μέσω της Λεωφόρου Νιάρχου, με την παραδοχή της διαφύλαξης της υφιστάμενης οικιστικης δομής στην πρώην Κοινότητα Πεδινής.
Κύριε Ζάψα,
Με την ευκαιρία της παρούσας, επιτρέψτε μου να αναφερθώ δι’ όλίγων στο θέμα της σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με την περιοχή των Τζουμέρκων, το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο σχετικών δηλώσεων σας, την 19η Αυγούστου.
Ισχύουν τα ακόλουθα:
Α. Η περίπτωση σύνδεσης μέσω κόμβου Αμμοτόπου – Ροδαυγής εξετάστηκε εκτεταμμένα. Όμως από την εμπειρία μας εκτέλεσης του έργου με τίτλο: «Παράκαμψη Ροδαυγής», προέκυψαν συμπεράσματα τα οποία μας οδήγησαν σε αποκλεισμό της εναλλακτικής αυτής λύσης.
Συγκεκριμένα:
(1) γεωμορφολογικά – γεωλογικά προβλήματα: τα εδάφη στην περιοχή αποτελούνται από κορήματα (άμμο και κροκάλες), τα οποία στέκονται πάνω σε φλύσχη, με αποτέλεσμα τις κατολισθήσεις μετά τις βροχοπτώσεις.
(2) στα εδάφη αυτά επιβάλλεται να γίνουν πολύ πυκνές γεωτρήσεις, να βρεθεί το σταθερό έδαφος και να γίνουν αντιστηρίξεις στα ανάντι και οπλισμένα επιχώματα στα κατάντη, με συνέπεια
(3) ο διπλασιασμός του προϋπολογισμού στην περίπτωση αυτή.
Β. Η περίπτωση σύνδεσης, από τον πρόσφατα παραδοθέντα σε χρήση κόμβο της Ιόνιας στο Αυγό, μέσω Σερβιανών και 2ης Επαρχιακής Οδού, δεν εκπληρώνει την βασική αρχή σχεδιασμού του έργου, που ήταν η ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση με την περιοχή των Τζουμέρκων. {κόμβος Τερόβου – Καλέντζι: 11,8χλμ., κόμβος Τερόβου - κόμβος Αυγού – Καλέντζι: 32,2 χλμ.}
Επιτρέψτε μου δε, να παρατηρήσω ότι αναφορικά με τα οικονομικά δεδομένα στα οποία αναφερθήκατε, συγκρίνετε έναν ολοκληρωμένο και ελεγμένο προϋπολογισμό δημοπράτησης με ένα πιθανό κοστολόγιο εκ παρακολουθήσεως.
Γ. Ο σχεδιασμός μας για την σύνδεση της περιοχής δεν εξαντλείται στο έργο αυτό. Λόγω της ιδιομορφίας των γεωλογικών χαρακτηριστικών της περιοχής, κρίθηκε αναγκαία η συνεργασία με το ΙΓΜΕ για την σύνταξη έκθεσης Γεωτεχνικών Ερευνών του οδικού άξονα Καλέντζι έως Πράμαντα. Για τον λόγο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική συνεργασία των υπηρεσιών μας με το ΙΓΜΕ.
Δ. Για το έργο Γέφυρα Πλάκας – Πράμαντα, έχει καταγραφεί επανειλημμένα η δέσμευση της Κυβέρνησης, μέσω του Γ.Γ. Υποδομών, για τη χρηματοδότησή του, καθότι αυτή δεν είναι επιλέξιμη από το Ε.Π. «ΗΠΕΙΡΟΣ 2014-2020».
Η Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ιωαννίνων,
Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος & Υποδομών
Τατιάνα Καλογιάννη- Σταύρου
παρατάξεων «Συμμαχία Ηπειρωτών» και «Ήπειρος Ανατροπής» σχετικά με την κατασκευή της «Οδού Νιάρχου» (στην Π.Ε. Ιωαννίνων) και επί σχετικής επερώτησης που είχε υποβληθεί από την πρώτη παράταξη για το ίδιο θέμα.
1) Η οδός Νιάρχου (ή Λεωφόρος Νιάρχου), αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού 17 "Ιωάννινα - Πεδινή - Δωδώνη" του Τριτεύοντος Εθνικού Οδικού Δικτύου, σύμφωνα με την ΔΜΕΟ/ε/Ο/1308 Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Β' 30/19.01.1996.
2) Λόγω του χαρακτηρισμού του εν λόγω οδικού δικτύου ως εθνικής οδού, η κύρια νομοθεσία που διέπει την κατασκευή, λειτουργία και συντήρησή του είναι:
a) Ο Νόμος 3155/1955 "περί κατασκευής και συντηρήσεως οδών".
b) Το Π.Δ. 209/1998 "Λήψη μέτρων για την ασφάλεια της υπεραστικής συγκοινωνίας (ΦΕΚ Α' 169), όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 221/1999 ΦΕΚ Α' 188/20.09.1999.
c) Το άρθρο 7 (ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΟΔΩΝ) του Νόμου 3481/2006 " Τροποποιήσεις στη νομοθεσία για το Εθνικό Κτηματολόγιο, την ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων έργων και μελετών και άλλες διατάξεις."
d) Το Π.Δ. 118 (ΦΕΚ Α' 119/16-06-2006) " Τροποποίηση του β.δ. 465/1970 «Περί όρων και προϋποθέσεων εγκαταστάσεως και λειτουργίας αντλιών καυσίμων προ πρατηρίων κειμένων εκτός των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και κωμών ή εκτός κατοικημένων εν γένει περιοχών και περί κυκλοφοριακής συνδέσεως εγκαταστάσεων μετά των οδών» (Α΄ 150) και του π.δ. 1224/1981 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων κειμένων εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή κωμών ή εγκεκριμένων οικισμών ή εν γένει κατοικημένων περιοχών» (Α΄ 303) όπως τροποποιήθηκαν με το π.δ. 509/1984 (Α΄ 181), το π.δ. 143/1989 «Τροποποίηση διατάξεων σχετικών με όρους και προϋποθέσεις εγκαταστάσεως και λειτουργίας αντλιών καυσίμων και κυκλοφοριακής σύνδεσης εγκαταστάσεων μετά των οδών» (Α΄ 69), το π.δ. 401/1993 (Α΄ 170) και το π.δ. 125/1992 (Α΄ 56) «τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 143/89 (Α΄ 69)» και κατάργηση διατάξεων του π.δ. 327/1992 (Α΄ 163).
e) Οι Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων για Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων (ΟΜΟΕ - ΣΑΟ), όπως εγκρίθηκαν με την ΔΜΕΟ/ο/612/16-02-2011 Απόφαση Υπουργού ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. (ΦΕΚ Β' 702/29-04-2011) και εφαρμόζονται βάσει της Εγκυκλίου 17 (ΔΜΕΟ/ο/3112/25-07-2011).
Η παραπάνω νομοθεσία καθορίζει τόσο την επιτρεπόμενη απόσταση των κτιρίων από τον άξονα της οδού, όσο και τον τρόπο δημιουργίας πρόσβασης (εισόδου) στις παρόδιες δραστηριότητες. Επίσης η νεότερη νομοθεσία του 2011 (ΦΕΚ702/Β/29-4-2011 Οδηγίες Μελετών Έργων – Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων ΟΜΟΕ-ΣΑΟ) καθορίζει και τα συστήματα ασφαλείας, απορρόφησης ενέργειας, πρόσκρουσης - συγκράτησης της οδού (μπάρες κλπ).
· Η αύξηση των παρόδιων δραστηριοτήτων οδηγεί στην αντίστοιχη απαίτηση δημιουργίας εισόδων σε όλες. Η νομοθεσία, όμως, είναι πολύ περιοριστική σε αυτό το θέμα. Έτσι, η ύπαρξη αδειοδοτημένων εισόδων σε κάποιες δραστηριότητες οδηγεί στη αδυναμία αδειοδότησης στις όμορες από αυτές, είτε λόγω μικρής απόστασης μεταξύ τους, είτε λόγω της εφαρμογής των ΟΜΟΕ-ΣΑΟ που επιβάλλουν σχετικά μεγάλα ελάχιστα μήκη πλευρικών στηθαίων κοντά στις εισόδους.
· Συνεπώς, μία από τις κύριες φροντίδες των υπηρεσιών, από την ανάθεση ακόμη της μελέτης, υπήρξε η αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού. Επισημαίνεται ότι αν οι παρόδιες δραστηριότητες αναπτύσσονταν πέριξ Εθνικής Οδού, στην πραγματικότητα δεν θα υπήρχαν πραγματικά νόμιμες λύσεις. Για τον λόγο αυτό δημιουργήθηκε πλήρες δίκτυο οδών πρόσβασης (όχι παράπλευρο δίκτυο), το οποίο δεν υπόκειται στους παραπάνω περιορισμούς και επιτρέπει την ικανοποίηση των αιτημάτων όλων των συμπολιτών μας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
3) Σε ότι αφορά τη δημόσια διαβούλευση, αυτή πραγματοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε κατά τη διαδικασία της Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, οπότε και η μελέτη αναρτήθηκε και ήταν στη διάθεση του κάθε ενδιαφερομένου.
4) Υπό το πρίσμα της επικείμενης δημοπράτησης του έργου, η Δ/νση Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Ηπείρου εξέδωσε Απόφαση απαγόρευσης έκδοσης οικοδομικών αδειών εντός της ζώνης διέλευσης του έργου η οποία και κοινοποιήθηκε στο Δήμο Ιωαννιτών (οικ. 46524/4600/30-04-2014, ΦΕΚ162/ΤΑΑΠΘ/22-5-2014)
5) Ειδικότερα, σε αντιστοιχία επί των συγκεκριμένων ερωτημάτων που θέτετε, ισχύουν τα παρακάτω:
Σχετικά με το α/α 1 της επερωτήσεως:
Ο χαρακτηρισμός της οδού ως Εθνικό Δίκτυο δεν επιτρέπει την διαμόρφωσή της ως αστικής οδού με πλήρη πρόσβαση. Ταυτόχρονα, η οδός Νιάρχου βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, συνεπώς δεν θα μπορούσε να διαθέτει αμιγώς αστικά χαρακτηριστικά. Επιπρόσθετα η είσοδος της πόλης των Ιωαννίνων (Ε.Ο. Ιωαννίνων – Άρτας), έχει κατασκευαστεί πριν την εφαρμογή των ΟΜΟΕ-ΣΑΟ και θα πρέπει να αναμένεται και στην περίπτωση αυτή η εφαρμογή των περιορισμών που αναφέρονται παραπάνω. Συνεπώς, θα πρέπει να βρεθεί αντίστοιχη λύση και για αυτήν καθότι η εφαρμογή της, προαναφερόμενης, νομοθεσίας
είναι πλέον επιβεβλημένη για το σύνολο του δικτύου. Πρόσφατες εφαρμογές της ισχύουσας νομοθεσίας αναφέρονται ως παραδείγματα ακολούθως:
· την αποπερατωθείσα πρίν τρία έτη, Περιφερειακή οδό Λαρίσης.
· την αποπερατωθείσα κατά το περασμένο έτος, οδό Μουδανιών - Κασσάνδρας, όπου η εφαρμογή της νομοθεσίας αυτής απέκλεισε την απευθείας πρόσβαση των ιδιοκτησιών στην οδό, με την ανάπτυξη τοπικών οδών προσβάσεων.
· την υπό κατασκευή Δυτική Περιφερειακή οδού Θεσσαλονίκης
· την υπό κατασκευή εισόδου πόλεως Κιλκίς
Σχετικά με το α/α 2 της επερωτήσεως:
Όλες οι εναλλακτικές λύσεις έχουν κατατεθεί κατά τα στάδια σύνταξης της Προκαταρκτικής Μελέτης, της Προμελέτης και της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, οπότε και εξετάστηκαν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Σε κάθε περίπτωση η λύση που εφαρμόστηκε είναι η βέλτιστη όλων των παραπάνω και η εγκεκριμένη.
Σχετικά με το α/α 3 της επερωτήσεως:
Εξυπηρετείται το σύνολο των υφιστάμενων δραστηριοτήτων και εξασφαλίζεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης όλων των πιθανών μελλοντικών δραστηριοτήτων με ταυτόχρονη πλήρη αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου.
Σχετικά με το α/α 4 της επερωτήσεως:
Το "μέγεθος" οδικού έργου (προφανώς εννοείται η επιλογή διατομής της οδού) σχεδιάζεται με βάση την κατηγοριοποίηση της οδού και την λειτουργικότητά της σε σχέση με τις γενικές κοινωνικές απαιτήσεις και όχι με βάση πρόσκαιρες παρόδιες ή όμορες δραστηριότητες. Συνεπώς, με βάση τα δεδομένα αυτά και τις κύριες χρήσεις που η οδός καλείται να εξυπηρετήσει (σύνδεση με τον οικισμό Πεδινής, συνδέσεις με Πανεπιστήμιο, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, ΤΕΙ, απαίτηση απρόσκοπτης κίνησης αστικών λεωφορείων, μελλοντική πρόβλεψη γραμμής τραμ), το μέγεθος είναι το ενδεδειγμένο.
Σχετικά με το α/α 5 της επερωτήσεως:
Η διαδικασία "αποχαρακτηρισμού" (προφανώς εννοείται η διαδικασία ανακατάταξης), είναι μία διαδικασία που εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του Δήμου μόνο, και απαιτεί συντονισμό και σύμφωνη γνώμη του συνόλου σχεδόν των Υπηρεσιών της Περιφέρειας και του Περιφερειακού Συμβουλίου. Συνεπώς ο Δήμος δεν μπορεί να προβεί σε τέτοια ενέργεια μονομερώς.
Σχετικά με το α/α 6 της επερωτήσεως:
Σε περίπτωση προσφυγής πολιτών που θίγονται, η αντιμετώπιση γίνεται κατά τον Νόμο.
Σχετικά με το α/α 7 της επερωτήσεως:
Η Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας είναι αυτή που έχει ελέγξει, εγκρίνει και θεωρήσει τη μελέτη του έργου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Σε ότι αφορά το ΤΕΕ, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε αυτό.
Εν κατακλείδι:
· Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η Περιφερειακή Αρχή ενεργεί για το κοινό κοινωνικό καλό και όχι για την εξυπηρέτηση των εκάστοτε διαφωνούντων ή αυτών που θεωρούν -κακώς λόγω ελλιπούς πληροφόρησης, ή σκοπιμότητας- ότι θίγονται. Είναι επίσης αυτονόητο ότι το σύνολο των στελεχών των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας, αλλά και των υπολοίπων Υπηρεσιών που ενεπλάκησαν στον έλεγχο και θεώρηση των μελετών (ενδεικτικά αναφέρονται ΔΙΠΕΧΩΣ, Δασαρχείο, Αρχαιολογικές Υπηρεσίες, ΤΟΕΒ κ.λ.π.) αντιμετώπισαν και αυτό το έργο με παραδειγματική υπευθυνότητα, ώστε να αποκλείεται η περίπτωση αποδοχής λύσεων τεχνικά επισφαλών, επίφοβων ή ελαττωματικών.
· Πρέπει επίσης να γίνει κατανοητό ότι ειδικά στις, παρατεταμένα διανυόμενες, τρέχουσες αντίξοες συνθήκες, η ολοκλήρωση των μελετών και η εκπλήρωση κάθε προαπαιτούμενης ενέργειας συμπεριλαμβανομένης της εξασφάλισης χρηματοδότησης ενός έργου πνοής που θα εξυπηρετήσει την ανάπτυξη της πόλης, είναι ένα ακόμη αξιομνημόνευτο επίτευγμα της Περιφερειακής Αρχής και των Υπηρεσιών της. Πάντως είναι βέβαιο, ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης.
· Η απρόσκοπτη και ασφαλής σύνδεση της πόλεως με τους προσφάτως παραδοθέντες σε χρήση μεγάλους οδικούς άξονες, αποτελεί για την Περιφερειακή Αρχή αντικείμενο πρώτης προτεραιότητας. Για το σκοπό αυτό έχουμε εντάξει στον, υπό εκπόνηση, σχεδιασμό των αναγκαίων κόμβων σύνδεσης χωρικών ενοτήτων υψηλού ενδιαφέροντος, όπως το επιχειρηματικο πάρκο Ηγουμενίτσας με την Εγνατία Οδό, την ανακατασκευή του κόμβου Εγνατία – Ε.Ο. Ιωαννίνων Αρτης και την κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης της Εγνατίας μετά την σήραγγα Δωδώνης, μέσω της Λεωφόρου Νιάρχου, με την παραδοχή της διαφύλαξης της υφιστάμενης οικιστικης δομής στην πρώην Κοινότητα Πεδινής.
Κύριε Ζάψα,
Με την ευκαιρία της παρούσας, επιτρέψτε μου να αναφερθώ δι’ όλίγων στο θέμα της σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με την περιοχή των Τζουμέρκων, το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο σχετικών δηλώσεων σας, την 19η Αυγούστου.
Ισχύουν τα ακόλουθα:
Α. Η περίπτωση σύνδεσης μέσω κόμβου Αμμοτόπου – Ροδαυγής εξετάστηκε εκτεταμμένα. Όμως από την εμπειρία μας εκτέλεσης του έργου με τίτλο: «Παράκαμψη Ροδαυγής», προέκυψαν συμπεράσματα τα οποία μας οδήγησαν σε αποκλεισμό της εναλλακτικής αυτής λύσης.
Συγκεκριμένα:
(1) γεωμορφολογικά – γεωλογικά προβλήματα: τα εδάφη στην περιοχή αποτελούνται από κορήματα (άμμο και κροκάλες), τα οποία στέκονται πάνω σε φλύσχη, με αποτέλεσμα τις κατολισθήσεις μετά τις βροχοπτώσεις.
(2) στα εδάφη αυτά επιβάλλεται να γίνουν πολύ πυκνές γεωτρήσεις, να βρεθεί το σταθερό έδαφος και να γίνουν αντιστηρίξεις στα ανάντι και οπλισμένα επιχώματα στα κατάντη, με συνέπεια
(3) ο διπλασιασμός του προϋπολογισμού στην περίπτωση αυτή.
Β. Η περίπτωση σύνδεσης, από τον πρόσφατα παραδοθέντα σε χρήση κόμβο της Ιόνιας στο Αυγό, μέσω Σερβιανών και 2ης Επαρχιακής Οδού, δεν εκπληρώνει την βασική αρχή σχεδιασμού του έργου, που ήταν η ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση με την περιοχή των Τζουμέρκων. {κόμβος Τερόβου – Καλέντζι: 11,8χλμ., κόμβος Τερόβου - κόμβος Αυγού – Καλέντζι: 32,2 χλμ.}
Επιτρέψτε μου δε, να παρατηρήσω ότι αναφορικά με τα οικονομικά δεδομένα στα οποία αναφερθήκατε, συγκρίνετε έναν ολοκληρωμένο και ελεγμένο προϋπολογισμό δημοπράτησης με ένα πιθανό κοστολόγιο εκ παρακολουθήσεως.
Γ. Ο σχεδιασμός μας για την σύνδεση της περιοχής δεν εξαντλείται στο έργο αυτό. Λόγω της ιδιομορφίας των γεωλογικών χαρακτηριστικών της περιοχής, κρίθηκε αναγκαία η συνεργασία με το ΙΓΜΕ για την σύνταξη έκθεσης Γεωτεχνικών Ερευνών του οδικού άξονα Καλέντζι έως Πράμαντα. Για τον λόγο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική συνεργασία των υπηρεσιών μας με το ΙΓΜΕ.
Δ. Για το έργο Γέφυρα Πλάκας – Πράμαντα, έχει καταγραφεί επανειλημμένα η δέσμευση της Κυβέρνησης, μέσω του Γ.Γ. Υποδομών, για τη χρηματοδότησή του, καθότι αυτή δεν είναι επιλέξιμη από το Ε.Π. «ΗΠΕΙΡΟΣ 2014-2020».
Η Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ιωαννίνων,
Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος & Υποδομών
Τατιάνα Καλογιάννη- Σταύρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου