Διαφωνίες σε όλες τις πλευρές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προκαλώντας «πόλεμο» ΑΕΙ-ΤΕΙ, δεκαπέντε χρόνια μετά τη «θεσμική», αλλά καθόλου ουσιαστική, ανωτατοποίηση των ΤΕΙ το 2001,
πυροδοτεί η διάταξη για την αναβάθμιση των ΤΕΙ, αλλά κυρίως η σπουδή της κυβέρνησης να προχωρήσει σε συνενώσεις.
Με φόντο την εξαγγελία στο έκτακτο περιφερειακό αναπτυξιακό συνέδριο στη Μάνδρα για ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με τη συγχώνευση του ΑΤΕΙ Αθηνών και του ΑΕΙ Πειρ¬αιώς, οι πρυτάνεις ανακοίνωσαν ότι εμμένουν στην αντίθεσή τους στην κατάργηση του διακριτού ρόλου ΑΕΙ – ΤΕΙ, καθώς και την ίδρυση πανεπιστημίων με τη μέθοδο συγχώνευσης Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, χαρακτηρίζοντας «πρόχειρη και λαϊκίστικη» τη διάταξη, ενώ αντιτίθενται στη συλλήβδην «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί αξιολόγησή τους.
Απαντώντας η Σύνοδος Προέδρων των ΤΕΙ επισημαίνει ότι «στην Ανώτατη Εκπαίδευση και στην Παιδεία ευρύτερα, δεν είναι η διατήρηση των στεγανών που θα δώσει λύσεις, αλλά οι ανοιχτές διαδικασίες, και η λυδία λίθος της αξιολόγησης», και σημειώνει: «Τα ΤΕΙ δεν διεκδικούν παρά μόνο αυτό που με συστηματική δουλειά και ακαδημαϊκά κριτήρια έχτισαν στα 17 χρόνια που απονέμουν στους φοιτητές τους το βασικό πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης (διεθνώς Bachelor) και στηρίζουν κάθε πράξη της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, που δείχνει να αναγνωρίζει την αξία των Ιδρυμάτων μας και την προσφορά τους στην ανάπτυξη της χώρας».
ΕΠΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑΤη θέσπιση κριτηρίων προκειμένου να ενταχθούν τμήματα των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια, ζήτησε η 86η Σύνοδος των Πρυτάνεων από τον υπουργό Παιδείας, θέτοντας και το ζήτημα του αποκλεισμού της από τις συζητήσεις που αφορούν στην αναδιάταξη του ακαδημαικού χάρτη με τη μεταφορά τμημάτων των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια.
Οι πρυτάνεις θέτουν επτά κριτήρια προκειμένου να προχωρήσει η συνένωση τμημάτων των ΤΕΙ.
Ειδικότερα, για να είναι σε θέση ένα Τμήμα ΤΕΙ να κριθεί ώστε να ενταχθεί σε ένα υπάρχον πανεπιστήμιο, τονίζουν πως θα πρέπει να προβλέπεται ότι το γνωστικό αντικείμενο του υπό ένταξη τμήματος ΤΕΙ εμπίπτει στην στρατηγική ανάπτυξης του πανεπιστημίου υποδοχής, όπως και το γνωστικό του αντικείμενο και το Πρόγραμμα Σπουδών του να αντιστοιχούν με διεθνώς καθιερωμένα πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου και να μην είναι υποσύνολο αυτών.
Επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση για τη μετάβαση του εκπαιδευτικού προσωπικού ΤΕΙ σε αντίστοιχες βαθμίδες ΔΕΠ Πανεπιστημίων, σημειώνουν πως πρέπει να αποτελεί η αξιολόγηση τους με τις αντίστοιχες διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης που ισχύουν σε αυτά.
Μέχρι να λάβει χώρα η αξιολόγηση, ζητούν να εντάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης βαθμίδας στα πανεπιστήμια υποδοχής, χωρίς δικαίωμα συμμετοχής ως εκλέκτορες σε εκλεκτορικά και εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε θέσεις διοικητικής ευθύνης.
Ζητούν, επίσης, τα μέλη του τμήματος ΤΕΙ να έχουν αποδεδειγμένη ερευνητική δραστηριότητα όπως αυτή θα αποδεικνύεται από το δημοσιευμένο έργο και τις ετεροαναναφορές, το κάθε τμήμα ΤΕΙ να ενταχθεί και να ολοκληρώσει τη διαδικασία πιστοποίησης προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών, να έχει ερευνητικές υποδομές και εξοπλισμό για την εκπόνηση και βασικής έρευνας στο γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύει, καθώς και να έχει αποκτήσει τη δυνατότητα οργάνωσης διδακτορικών σπουδών όπως αυτή προβλέπεται από το άρθρο 30, παρ. 4 του Ν. 4485/2017.
«Οι κυριότεροι προβληματισμοί που τέθηκαν, έχουν να κάνουν με την ακαδημαϊκότητα, με τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα δηλαδή που θα ακολουθηθεί στην περίπτωση αυτή και αναφέρομαι στις κρίσεις προσωπικού, δηλαδή στην ένταξη προσωπικού στα πανεπιστήμια στα αντίστοιχα τμήματα, όπως και με τις νέες θέσεις που απαιτούνται.
Σε κάθε περίπτωση, τα άλλα πανεπιστήμια θέτουν ζητήματα που αφορούν ενδεχομένως και τα ίδια, όπως η μείωση του προϋπολογισμού για πανεπιστήμια που δεν εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία, ή και ένας περιορισμένος αριθμός μελών ΔΕΠ στο μέλλον.
Ο καθένας, από τη δική του σκοπιά, προσπαθεί να προστατέψει τα δικά του δεδομένα», σχολίασε ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Γιώργος Καψάλης.
«ΑΝΑΣΑ» Η ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΠρόσθετη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με 7 εκατομμύρια ευρώ για το 2017 και με 34 εκατομμύρια για το 2018, ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, παράλληλα με τη χρηματοδότηση ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ, που -όπως είπε- έχει ήδη εξασφαλίσει, για την αποτελεσματική λειτουργία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και τη βελτίωση των υπηρεσιών στέγασης για τους φοιτητές που διαμένουν σε εστίες.
Κατά τη συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας, οι πρυτάνεις του έθεσαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα λόγω των ισχνών οικονομικών και της υποστελέχωσης, καθώς επίσης και την έντονη ανησυχία τους την λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), δεδομένης της καθυστέρησης έκδοσης της δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή του Ν.4485/2017 περί λειτουργίας τους.
Όπως υπογράμμισε η Σύνοδος, η αποτελεσματική διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων είναι ζωτικής σημασίας για την λειτουργία των πανεπιστημίων, την ανάπτυξη της χώρας και ιδιαίτερα την απασχόληση χιλιάδων νέων ερευνητών.
Από την πλευρά του, ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλίες για την άμεση επίλυση του προβλήματος, ενώ για το θέμα της υποστελέχωσης ανακοίνωσε ότι καταβάλλονται προσπάθειες ώστε από τον Αύγουστο του 2019 να επαναπροκηρύσσονται οι θέσεις όλων των μελών ΔΕΠ που αποχωρούν από την υπηρεσία. Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα καταθέσει ρύθμιση για διακρατικά προγράμματα σπουδών.
Για μια θετική εξέλιξη που με την υλοποίησή της μπορεί να δώσει ουσιαστικές λύσεις στις ανάγκες των ιδρυμάτων της χώρας, έκανε λόγο ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, χωρίς, ωστόσο, να αναφερθεί ειδικότερα σε προβλήματα που αφορούν το πανεπιστημιακό ίδρυμα της πόλης.
Τέλος, ο κ. Καψάλης έκανε γνωστό ότι κατά παραμονή μου στην Αθήνα συναντήθηκε με την υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης Όλγα Γεροβασίλη και συζήτησαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
agon.gr
Με φόντο την εξαγγελία στο έκτακτο περιφερειακό αναπτυξιακό συνέδριο στη Μάνδρα για ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με τη συγχώνευση του ΑΤΕΙ Αθηνών και του ΑΕΙ Πειρ¬αιώς, οι πρυτάνεις ανακοίνωσαν ότι εμμένουν στην αντίθεσή τους στην κατάργηση του διακριτού ρόλου ΑΕΙ – ΤΕΙ, καθώς και την ίδρυση πανεπιστημίων με τη μέθοδο συγχώνευσης Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, χαρακτηρίζοντας «πρόχειρη και λαϊκίστικη» τη διάταξη, ενώ αντιτίθενται στη συλλήβδην «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί αξιολόγησή τους.
Απαντώντας η Σύνοδος Προέδρων των ΤΕΙ επισημαίνει ότι «στην Ανώτατη Εκπαίδευση και στην Παιδεία ευρύτερα, δεν είναι η διατήρηση των στεγανών που θα δώσει λύσεις, αλλά οι ανοιχτές διαδικασίες, και η λυδία λίθος της αξιολόγησης», και σημειώνει: «Τα ΤΕΙ δεν διεκδικούν παρά μόνο αυτό που με συστηματική δουλειά και ακαδημαϊκά κριτήρια έχτισαν στα 17 χρόνια που απονέμουν στους φοιτητές τους το βασικό πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης (διεθνώς Bachelor) και στηρίζουν κάθε πράξη της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, που δείχνει να αναγνωρίζει την αξία των Ιδρυμάτων μας και την προσφορά τους στην ανάπτυξη της χώρας».
ΕΠΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑΤη θέσπιση κριτηρίων προκειμένου να ενταχθούν τμήματα των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια, ζήτησε η 86η Σύνοδος των Πρυτάνεων από τον υπουργό Παιδείας, θέτοντας και το ζήτημα του αποκλεισμού της από τις συζητήσεις που αφορούν στην αναδιάταξη του ακαδημαικού χάρτη με τη μεταφορά τμημάτων των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια.
Οι πρυτάνεις θέτουν επτά κριτήρια προκειμένου να προχωρήσει η συνένωση τμημάτων των ΤΕΙ.
Ειδικότερα, για να είναι σε θέση ένα Τμήμα ΤΕΙ να κριθεί ώστε να ενταχθεί σε ένα υπάρχον πανεπιστήμιο, τονίζουν πως θα πρέπει να προβλέπεται ότι το γνωστικό αντικείμενο του υπό ένταξη τμήματος ΤΕΙ εμπίπτει στην στρατηγική ανάπτυξης του πανεπιστημίου υποδοχής, όπως και το γνωστικό του αντικείμενο και το Πρόγραμμα Σπουδών του να αντιστοιχούν με διεθνώς καθιερωμένα πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου και να μην είναι υποσύνολο αυτών.
Επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση για τη μετάβαση του εκπαιδευτικού προσωπικού ΤΕΙ σε αντίστοιχες βαθμίδες ΔΕΠ Πανεπιστημίων, σημειώνουν πως πρέπει να αποτελεί η αξιολόγηση τους με τις αντίστοιχες διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης που ισχύουν σε αυτά.
Μέχρι να λάβει χώρα η αξιολόγηση, ζητούν να εντάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης βαθμίδας στα πανεπιστήμια υποδοχής, χωρίς δικαίωμα συμμετοχής ως εκλέκτορες σε εκλεκτορικά και εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε θέσεις διοικητικής ευθύνης.
Ζητούν, επίσης, τα μέλη του τμήματος ΤΕΙ να έχουν αποδεδειγμένη ερευνητική δραστηριότητα όπως αυτή θα αποδεικνύεται από το δημοσιευμένο έργο και τις ετεροαναναφορές, το κάθε τμήμα ΤΕΙ να ενταχθεί και να ολοκληρώσει τη διαδικασία πιστοποίησης προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών, να έχει ερευνητικές υποδομές και εξοπλισμό για την εκπόνηση και βασικής έρευνας στο γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύει, καθώς και να έχει αποκτήσει τη δυνατότητα οργάνωσης διδακτορικών σπουδών όπως αυτή προβλέπεται από το άρθρο 30, παρ. 4 του Ν. 4485/2017.
«Οι κυριότεροι προβληματισμοί που τέθηκαν, έχουν να κάνουν με την ακαδημαϊκότητα, με τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα δηλαδή που θα ακολουθηθεί στην περίπτωση αυτή και αναφέρομαι στις κρίσεις προσωπικού, δηλαδή στην ένταξη προσωπικού στα πανεπιστήμια στα αντίστοιχα τμήματα, όπως και με τις νέες θέσεις που απαιτούνται.
Σε κάθε περίπτωση, τα άλλα πανεπιστήμια θέτουν ζητήματα που αφορούν ενδεχομένως και τα ίδια, όπως η μείωση του προϋπολογισμού για πανεπιστήμια που δεν εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία, ή και ένας περιορισμένος αριθμός μελών ΔΕΠ στο μέλλον.
Ο καθένας, από τη δική του σκοπιά, προσπαθεί να προστατέψει τα δικά του δεδομένα», σχολίασε ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Γιώργος Καψάλης.
«ΑΝΑΣΑ» Η ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΠρόσθετη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με 7 εκατομμύρια ευρώ για το 2017 και με 34 εκατομμύρια για το 2018, ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, παράλληλα με τη χρηματοδότηση ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ, που -όπως είπε- έχει ήδη εξασφαλίσει, για την αποτελεσματική λειτουργία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και τη βελτίωση των υπηρεσιών στέγασης για τους φοιτητές που διαμένουν σε εστίες.
Κατά τη συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας, οι πρυτάνεις του έθεσαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα λόγω των ισχνών οικονομικών και της υποστελέχωσης, καθώς επίσης και την έντονη ανησυχία τους την λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), δεδομένης της καθυστέρησης έκδοσης της δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή του Ν.4485/2017 περί λειτουργίας τους.
Όπως υπογράμμισε η Σύνοδος, η αποτελεσματική διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων είναι ζωτικής σημασίας για την λειτουργία των πανεπιστημίων, την ανάπτυξη της χώρας και ιδιαίτερα την απασχόληση χιλιάδων νέων ερευνητών.
Από την πλευρά του, ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλίες για την άμεση επίλυση του προβλήματος, ενώ για το θέμα της υποστελέχωσης ανακοίνωσε ότι καταβάλλονται προσπάθειες ώστε από τον Αύγουστο του 2019 να επαναπροκηρύσσονται οι θέσεις όλων των μελών ΔΕΠ που αποχωρούν από την υπηρεσία. Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα καταθέσει ρύθμιση για διακρατικά προγράμματα σπουδών.
Για μια θετική εξέλιξη που με την υλοποίησή της μπορεί να δώσει ουσιαστικές λύσεις στις ανάγκες των ιδρυμάτων της χώρας, έκανε λόγο ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, χωρίς, ωστόσο, να αναφερθεί ειδικότερα σε προβλήματα που αφορούν το πανεπιστημιακό ίδρυμα της πόλης.
Τέλος, ο κ. Καψάλης έκανε γνωστό ότι κατά παραμονή μου στην Αθήνα συναντήθηκε με την υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης Όλγα Γεροβασίλη και συζήτησαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
agon.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου