Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης οδηγεί τα Γιάννενα στο μέλλον . Δυο εμβληματικές μελέτες για την ανάπλαση της Πλατείας Πύρρου και της παραλίμνιας περιοχής παρελήφθησαν από το Δημοτικό Συμβούλιο



Στην παραλαβή των μελετών για δύο εμβληματικές παρεμβάσεις στην Κεντρική Πλατεία των Ιωαννίνων και το παραλίμνιο μέτωπο προχώρησε το Δημοτικό Συμβούλιο στη συνεδρίασή του το βράδυ της Δευτέρας. 


Η πρώτη αφορά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση της πλατείας Πύρρου και η δεύτερη την ανάπλαση, ανάδειξη και προστασία της παραλίμνιας περιοχής από την είσοδο της Δ.Κ. Περάματος έως την Περιοχή «Μάτσικας».
«Συζητάμε σήμερα την παραλαβή δύο μελετών που αφορούν έργα με κοινωνικό πρόσημο. Έργα που εντάσσονται στη φιλοσοφία που υιοθετήσαμε από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου. Τη βιώσιμη ανάπτυξη. Δύο τοπόσημα, η Κεντρική Πλατεία και το παραλίμνιο μέτωπο, αντιμετωπίζονται επιτέλους έτσι όπως θα έπρεπε να έχουν αντιμετωπιστεί εδώ και πολύ καιρό. Με τον σεβασμό που τους αρμόζει και με γνώμονα την απόδοσή τους στους πολίτες των Ιωαννίνων και τους επισκέπτες του Δήμου μας. Παρεμβαίνουμε με σχέδιο, με όραμα και με συνέπεια για να αναπλάσουμε, να αναβαθμίσουμε και τελικά να παραδώσουμε δύο κοινόχρηστους χώρους που για χρόνια έχουν ταλαιπωρηθεί από λάθος επιλογές», τόνισε ο Δήμαρχος, Θωμάς Μπέγκας.

«Με τις δυο εμβληματικές παρεμβάσεις ο Δήμος Ιωαννιτών αποδεικνύει έμπρακτα ότι «Οδηγεί» την πόλη με γνώμονα το Στρατηγικό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. «Οδηγεί» την πόλη όχι με το κριτήριο του εφήμερου αποτελέσματος αλλά αυτό της βιώσιμης και μακροπρόθεσμης επίτευξης αναπτυξιακών στόχων και αξιοποίησης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων προς όφελος όλων», σημείωσε από τη μεριά του ο εισηγητής των δύο θεμάτων, αντιδήμαρχος, Θανάσης Μανταλόβας.

Τα Γιάννενα αποκτούν μια πλατεία με… αυτοπεποίθηση

Το πρώτο θέμα που συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο αφορούσε την παραλαβή της οριστικής αρχιτεκτονικής μελέτης η οποία προέκυψε μέσα από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Ο κ. Μανταλόβας στην εισήγησή του σημείωσε πως «η πλατεία Πύρρου αποτελούσε ανέκαθεν τόπο κοινωνικής αναφοράς και ψυχαγωγίας, άμεσα συνδεδεμένο με τις συνήθειες και τις ανάγκες των κατοίκων της πόλης μας. Μια σύνδεση όμως που χάθηκε, λόγω των άστοχων και ατεκμηρίωτων, επιστημονικά, λύσεων που επιλέχθηκαν στο παρελθόν και οι οποίες οδήγησαν στην απαξίωση και στην καταστροφή και του χώρου αλλά και της σχέσης που δημιουργεί ένας ελεύθερος χώρος με τους κατοίκους».

Σήμερα ο Δήμος Ιωαννιτών έρχεται να αποκαταστήσει την σύνδεση μεταξύ της πλατείας και των κατοίκων. Μέσω του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού επιλέχθηκε η καλύτερη και πληρέστερη πρόταση από λειτουργική, αισθητική, τεχνική και οικονομική άποψη, σύμφωνα πάντα με τις απαιτήσεις της τέχνης, της επιστήμης και τις αρχές του βιοκλιματικού περιβαλλοντικού σχεδιασμού.

«Η δημοτική αρχή υλοποιεί ένα εμβληματικό έργο και πιστεύει τεκμηριωμένα, ότι το συνολικό αποτέλεσμα που θα προκύψει θα είναι υψηλής ποιοτικής στάθμης, σύγχρονο, με πρωτότυπο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και πάνω από όλα θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις μιας «νέας περιόδου» για την πλατεία μας. Η πλατεία Πύρρου θα ξαναγίνει πλατεία και το χρώμα δεν θα είναι μαύρο όπως το σημερινό, ούτε γκρι όπως ορισμένοι θέλουν να την βλέπουν, θα γίνει πολύχρωμη από την διάθεση των ανθρώπων που θα ξανασυνδεθούν μαζί της», κατέληξε ο κ. Μανταλόβας.

Στη συνέχεια ο Παύλος Βλαστός, εκ μέρους της ομάδας που κέρδισε τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, προχώρησε σε μια αναλυτική παρουσίαση του έργου και του σκεπτικού του γύρω από τη νέα πλατεία που οραματίστηκε και σχεδίασε η ομάδα του.

Όπως τόνισε, η όψη που είχε η πλατεία τη δεκαετία του 1960 ήταν αυτή που αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσής τους.

Έτσι, με βασικό στόχο την ενοποίησή της, ενέταξαν σε αυτή το κτίριο της Περιφέρειας το οποίο εκ των πραγμάτων έχει έναν κυρίαρχο ρόλο στον χώρο, ενώ επιλέχθηκε μια ενιαία πλακόστρωση που δίνει ουσία στην έννοια της ενοποίησης καταργώντας τη διαχωριστική νησίδα και το παρκάρισμα των αυτοκινήτων.

Ο ίδιος επισήμανε πως η πρόταση στοχεύει στην αποκατάσταση των συσχετίσεων της δημόσιας ζωής σε σχέση με τον δημόσιο χώρο και συγκεκριμένα με την κεντρική πλατεία της πόλης παρουσιάζοντας στη συνέχεια τα επιμέρους στοιχεία που εντάχτηκαν στο σχεδιασμό.

Ένα απ' αυτά είναι η κατασκευή μιας ξύλινης στοάς με καθιστικό στο πίσω μέρος της πλατείας καθώς και η ενοποίηση με τον χώρο του κτιρίου της «Όασης», ενώ το πράσινο όχι μόνο δεν μειώνεται αλλά κατέχει σπουδαίο ρόλο.

Ο κ. Βλαστος μάλιστα στάθηκε ιδιαίτερα σε αυτό, τονίζοντας πως τα μόνα δέντρα που θα φύγουν, είναι αυτά που βρίσκονται μπροστά από το κτίριο της Περιφέρειας Ηπείρου την ίδια στιγμή που στα δύο άκρα της πλατείας, θα δημιουργηθούν δύο χώροι πρασίνου.

Τέλος, ιδιαίτερη μνεία έγινε στον φωτισμό αλλά και στην ύπαρξη του υγρού στοιχείου που μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία συνθέτουν το σχέδιο της νέας Κεντρικής Πλατείας των Ιωαννίνων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελικό σχέδιο που παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο έχει ορισμένες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το αρχικό.

Αυτές έχουν να κάνουν με το χρώμα του κυβόλιθου το οποίο θα είναι τελικά γκρι αντί μαύρου, την διατήρηση ενός μικρού βυθίσματος της λεωφόρου Δωδώνης που αρχικά ήταν στο ίδιο ύψος με το πλακόστρωτο της πλατείας και τέλος, με την κατασκευή μιας σκάλας, από την πίσω πλευρά της Όασης που θα συνδέει την πλατεία με την στάση του Αστικού ΚΤΕΛ και το Δημοτικό Ωδείο.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο Δήμαρχος Ιωαννινων, Θωμάς Μπέγκας, μίλησε για μια Κεντρική πλατεία που όταν το αρχιτεκτονικό σχέδιο γίνει έργο θα αποτελεί μια «πλατεία με αυτοπεποίθηση», αποδίδοντας τα εύσημα στην ομάδα των αρχιτεκτόνων, τονίζοντας παράλληλα πως τα Γιάννενα θα αποκτήσουν ξανά ένα τοπόσημο, ένα σημείο αναφοράς που τα τελευταία πολλά χρόνια είχαν χάσει.

Περίπατοι και ποδήλατα δίπλα στη λίμνη

Το δεύτερο θέμα αφορούσε στην παραλαβή της μελέτης με τίτλο: Ανάπλαση, ανάδειξη και προστασία παραλίμνιας περιοχής από την είσοδο της Δ.Κ. Περάματος έως την Περιοχή «Μάτσικας», το οποίο προβλέπεται στο σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και αφορά την ανάπλαση της παραλίμνιας περιοχής από την περιοχή Μάτσικας, στο ύψος του «ΚΥΚΝΟΥ», έως την είσοδο του Οικισμού Περάματος, με την κατασκευή περιπατητικής και ποδηλατικής διαδρομής.

Το έργο εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό, που αφορά την ανάπλαση του συνόλου της παραλίμνιας περιοχής και έχει ως βασικούς στόχους

• την επίτευξη ελεύθερης πρόσβασης και δυνατότητας προσέγγισης του υδάτινου στοιχείου της λίμνης,

• την δημιουργία μιας διαδρομής, παράλληλης με το όριο της λίμνης, περιπατητικής αλλά και ποδηλατικής, αναπλάθοντας και αποκαθιστώντας παράλληλα ένα υγιές, καθαρό, φιλικό και κυρίως προσβάσιμο τοπίο εκατέρωθεν αυτής,

• η επαναφορά της φυσικής όχθης, όπου αυτό ήταν εφικτό,

● Την άμεση διασύνδεση του ιστορικού κέντρου της πόλης των Ιωαννίνων (θέση μώλος) με την ευρύτερη περιοχή του σπηλαίου περάματος, με την δημιουργία διαδρομής για εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης (ποδήλατο – περίπατος), ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον. Η δημιουργία της εν λόγω διαδρομής αναμένεται να ωφελήσει τόσο την τουριστική δραστηριότητα της περιοχής αλλά και την καθημερινή μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής.

Όπως σημείωσε στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος, Θανάσης Μανταλόβας, η επέμβαση που προτείνεται έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας διαδρομής περιπάτου, πεζών και ποδηλάτων, με κύριο σκοπό την αναψυχή και την άθληση. Η μισή περίπου διαδρομή κινείται μέσα στο φυσικό τοπίο της λίμνης (από το Πέραμα έως τον Αγ. Νικόλαο Κοπάνων) και ακολουθεί την μορφολογία του εδάφους χωρίς κάποιες ιδιαίτερες επεμβάσεις σε αυτό. Η υπόλοιπη διαδρομή κινείται σε πιο «αστικό» περιβάλλον πλησίον πάλι του διαμορφωμένου ανάγλυφου του εδάφους. Έτσι, η διαδρομή ανήκει στην κατηγορία ποδηλατοδρόμων μικτής χρήσης με δευτερεύουσα χρήση το ποδήλατο (συνύπαρξη με πεζούς) με απαγόρευση κίνησης οχημάτων στο σύνολο του.

Η προσέγγιση της ανάπλασης της περιοχής υπέδειξε τον διαχωρισμό της περιοχής, κατά τον σχεδιασμό, σε τρία κυρίως τμήματα, διακρίνοντας τον χαρακτήρα κάθε τμήματος και προσδίδοντας επί μέρους χαρακτηριστικά σε κάθε ένα από αυτά. Έτσι συναντάμε με την παρακάτω ακολουθία ξεκινώντας από την πόλη:

1. το τμήμα: «Αστικό Τοπίο» από την θέση « Κύκνος» έως το Camping,

2. το τμήμα «Περιοχή Αθλητικών Δραστηριοτήτων» από το Camping έως το ΚΕ.ΚΩΠ και τέλος,

3. το τμήμα: «Φυσικό Τοπίο» από το ΚΕ.ΚΩΠ έως το παραλίμνιο πάρκο περάματος.

««Αφήσαμε το σημαντικότερο τοπόσημο της πόλης μας, την παραλίμνια περιοχή, στην τύχη της, αναξιοποίητη, παραμελημένη με άστοχες παρεμβάσεις και επενδύσεις που δεν εντάσσονταν σε κάποιο στρατηγικό σχεδιασμό. Αποτέλεσμα ήταν η κατασπατάληση δημόσιων πόρων και η παραγωγή ενός αποτελέσματος ανάξιου για την ιστορία και την ταυτότητα της πόλης. Η δημοτική αρχή με στρατηγικό σχεδιασμό, προγραμματισμό και ρεαλιστικότητα αντιμετωπίζει την παραλίμνια περιοχή ως ύψιστης σημασίας ζήτημα για το μέλλον της πόλης μας. Στην κατεύθυνση αυτή υλοποίει ένα έργο που θα φέρει, τους κατοίκους, τους επισκέπτες κοντά, δίπλα στην λίμνη. Θα εμπλουτίσει την καθημερινότητα των ανθρώπων με μια δραστηριότητα αυτή της αναψυχής δίπλα από ένα τόσο όμορφο και μοναδικό ταυτόχρονα φυσικό τοπόσημο. Θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να αυξηθεί η τουριστική κίνηση και να αυξηθούν τα εισοδήματα των κατοίκων της πόλης. Αυτά δεν θα γίνουν με τις πολιτικές του παρελθόντος , τις πολιτικές του εφήμερου εντυπωσιασμού της «κορδέλας» αλλά μόνο με στρατηγικό σχέδιο και γνώμονα ότι η λίμνη και η παραλίμνια περιοχή της αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα το οποίο ανήκει και στις επόμενες γενιές», τόνισε στην εισήγησή του ο κ. Μανταλόβας.

Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου ποδηλατοδρόμου θα συμβάλει στην διασύνδεσή της λίμνης με τους αστικούς πράσινους πυρήνες και τους ελεύθερους χώρους της πόλης για εξασφάλιση οικολογικών διαδρόμων, μέσω διαδρομών συνέχειας πρασίνου εντός της πόλης και προς την περιβάλλουσα φύση, η ανάδειξη των περιοχών εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και πολιτιστικής και ψυχαγωγικής αξίας, αποτελεί στρατηγική επιλογή για την οικολογική ανασυγκρότηση του αστικού χώρου της πόλης των Ιωαννίνων.

Επίσης δημιουργείται ένας πεζοπορικός άξονας κυκλοφορίας για να χρησιμοποιηθεί από τους πολίτες ως μια εναλλακτική λύση πρόσβασης και διακίνησης τους, προς και από το κέντρο της πόλης.

Οι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να κινηθούν με ασφάλεια με ποδήλατο ή και πεζοί, μακριά από τα αυτοκίνητα και μέσα σε φυσικό περιβάλλον.

Παράλληλα συνδέονται τα τμήματα των ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων που κατά καιρούς έχουν υλοποιηθεί κυρίως κατά μήκος του αστικού συγκροτήματος της πόλης σε διάφορες εποχές.

«Η προώθηση εναλλακτικών, φιλικών προς το περιβάλλον, μορφών μετακίνησης είναι όπως γίνεται αντιληπτό πολύ σημαντικός περιβαλλοντικός στόχος και η μη υλοποίηση του από μόνη της έχει σημαντικές αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επίσης με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου προωθείται και άλλος ένας σημαντικός περιβαλλοντικός στόχος που είναι η ενίσχυση της περιβαλλοντικής ενημέρωσης και η αφύπνιση της περιβαλλοντικής προστασίας των κατοίκων του λεκανοπεδίου για την λίμνη Παμβώτιδα αλλά και για την προστατευόμενη χλωρίδα και πανίδα», δήλωσε, κλείνοντας τη συζήτηση ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου