Σαφάρι» ελέγχων κομίστρου ξεκινά ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας προκειμένου να ελεγχθεί η εισιτηριοδιαφυγή, η οποία εκτιμάται ότι εξακολουθεί να κινείται σε μεγάλα ποσοστά, ιδιαίτερα στα οδικά μέσα (λεωφορεία και τρόλεϊ).
Παράλληλα δρομολογούνται η επαναλειτουργία εκδοτηρίων εισιτηρίων (καθώς παραμένουν κλειστά 80 από τα 109) και η αύξηση των σημείων πώλησης εισιτηρίων εκτός των σταθμών του μετρό, ώστε να καλύπτεται το δίκτυο των λεωφορείων. Την ίδια στιγμή, με καζάνι που βράζει μοιάζουν οι συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, καθώς συνεχίζεται το μπρα ντε φερ εργαζομένων και υπουργείου Μεταφορών για την εφαρμογή της ήδη υπογεγραμμένης συλλογικής σύμβασης εργασίας, με τους πρώτους να επισημαίνουν ότι εάν δεν υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη εντός της εβδομάδας, θα ακολουθήσουν κινητοποιήσεις.
Αν και η ηγεσία του υπουργείου επεσήμανε την περασμένη εβδομάδα ότι οι σχετικές διαπραγματεύσεις «βρίσκονται σε καλό δρόμο», οι εργαζόμενοι σημειώνουν ότι μέχρι τώρα δεν έχουν λάβει κάποια πρόσκληση για συνάντηση. Ήδη για την ερχόμενη Πέμπτη οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς έχουν εξαγγείλει δύο στάσεις εργασίας στην έναρξη και στη λήξη της βάρδιας, τονίζοντας ότι αυτή είναι μια προειδοποιητική κινητοποίηση. Υπενθυμίζεται ότι οι ετήσιες ΣΣΕ είχαν υπογραφεί τον περασμένο Ιούνιο και για τα μεν οδικά μέσα (ΟΣΥ) προέβλεπαν αυξήσεις αποδοχών 4% σε τρεις δόσεις (Ιούνιο 1,5%, Νοέμβριο 1,5% και Δεκέμβριο 1%), ενώ της ΣΤΑΣΥ ήταν επέκταση της σύμβασης του 2016. «Φωτιές» φαίνεται να ανάβει και το ζήτημα της εντατικοποίησης των ελέγχων κομίστρου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το οποίο αποτελεί ακόμα ένα σημείο τριβής με τους εργαζομένους.
Φιλοδοξία της διοίκησης του ΟΑΣΑ είναι να πιαστεί ο στόχος της διενέργειας 200 ελέγχων ανά ελεγκτή και βάρδια. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν τη δημιουργία κλίματος τρομοκρατίας στους ελεγκτές, καθώς επισημαίνουν ότι η πρώτη... στάση είναι οι ίδιοι οι απασχολούμενοι στον έλεγχο κομίστρου, οι οποίοι ξεκίνησαν ήδη να δέχονται κλήσεις για πειθαρχικά καθώς ο αριθμός των προστίμων που καταλόγισαν το τελευταίο διάστημα δεν θεωρήθηκε ικανοποιητικός. «Μέσα σε δύο ημέρες εννέα άτομα ενημερώθηκαν ότι θα περάσουν πειθαρχικό. Αυτό δεν είναι κάτι που θα δεχτούμε. Η πίεση στους ελεγκτές για όλο και περισσότερα πρόστιμα είναι κακό σημάδι. Οι ελεγκτές, ενώ δουλεύουν κανονικά, δέχονται ισχυρότατες πιέσεις για περισσότερους ελέγχους» τονίζει ο πρόεδρος του Σωματείου Λειτουργίας του μετρό και εκπρόσωπος των εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), Σπύρος Ρεβύθης.
Το σχέδιο των ελέγχων, πάντως, αφορά εντατικοποίησή τους κυρίως στη γραμμή 1 (πρώην ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) και μάλιστα σε βασικούς κόμβους, όπως οι σταθμοί της Νεραντζιώτισσας και της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου οι έλεγχοι έως τώρα ήταν περιορισμένοι. «Τα κλιμάκια ελέγχου θα είναι ορατά ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά, οι έλεγχοι θα είναι προγραμματισμένοι βάσει στοιχείων και περιοδικοί» εξηγούν στελέχη των συγκοινωνιών. Τον στόχο της περιστολής των εξόδων υπηρετούν και οι καταργήσεις έξι λεωφορειακών γραμμών και η συγχώνευση άλλων που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα. Την περίοδο αυτή γίνονται μόνο σημειακές αλλαγές, οι οποίες όμως αποτελούν τον προάγγελο της πλήρους αναδιάρθρωσης του συγκοινωνιακού χάρτη, με κινήσεις που θα υπαγορευθούν από την ολοκλήρωση της μελέτης δεκαετίας που ήδη εκπονείται και αναμένεται να είναι έτοιμη τον Φεβρουάριο του 2020.
Δεύτερες σκέψεις
Παράλληλα, δεύτερες σκέψεις γίνονται και για τις δωρεάν μετακινήσεις ανέργων και άλλων δικαιούχων προκειμένου να καλυθεί η «τρύπα» που αφήνουν στα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών οι ανεξόφλητες οφειλές των αντίστοιχων υπουργείων (Εργασίας, Παιδείας και Αμυνας). Ηδη υπήρξαν οι πρώτες «διαρροές» για «μαϊμού» ανέργους με στοιχεία που προκύπτουν από το ηλεκτρονικό σύστημα των προσωποποιημένων καρτών, ενώ στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η απόφαση του ΟΑΣΑ οι κάρτες των φοιτητών να ανανεώνονται στα εκδοτήρια ώστε να γίνεται έλεγχος των δικαιολογητικών.
Αν και υπάρχουν φωνές που κάνουν λόγο ακόμα και για θέση σε ισχύ εισοδηματικών κριτηρίων για τους δικαιούχους δωρεάν μετακίνησης, δεδομένου ότι -βάσει παλαιότερων στοιχείων- οι τέσσερις στους δέκα επιβάτες είναι δικαιούχοι μηδενικού ή μειωμένου κομίστρου, στο υπουργείο Μεταφορών δεν συζητούν αυτό το ενδεχόμενο, καθώς εκτιμάται ότι τα προβλήματα δεν είναι απόρροια της δωρεάν μετακίνησης ορισμένων κοινωνικών ομάδων. Η προσοχή τους στρέφεται περισσότερο στη μη αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής εξαιτίας κυρίως της καθυστέρησης της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και του κλεισίματος των θυρών στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, στα οποία αποδίδεται η μείωση των εισπράξεων κατά 70 εκατομμύρια ευρώ την περίοδο 2014-2018.
Βάσει των στοιχείων του ΟΑΣΑ, ελεύθερη μετακίνηση δικαιούνται 41.870 ΑμεΑ, 260.000 άνεργοι και 3.650 οπλίτες. Μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο δικαιούνται 9.760 πολύτεκνοι, 175.900 άτομα άνω των 65 ετών, 54.560 νέοι έως 18 ετών και 101.410 φοιτητές
Επανεξετάζεται η πολιτική δωρεάν και μειωμένων εισιτηρίων
Σε δύο βασικούς άξονες θα κινηθεί η γενική κατεύθυνση όσον αφορά την πολιτική δωρεάν ή μειωμένου κομίστρου, προκειμένου να σταματήσει η διαρροή εσόδων στις συγκοινωνίες.
Στην αλλαγή του συστήματος ώστε οι οφειλές των υπουργείων, που αθροιστικά φτάνουν τα 169 εκατομμύρια ευρώ, να προϋπολογίζονται στην αρχή του χρόνου από το υπουργείο Οικονομικών και να διανέμονται αναλογικά κάθε μήνα με την τακτική επιδότηση.
Στην ύπαρξη ορίου στις αποζημιώσεις που ζητά ο ΟΑΣΑ από τα υπουργεία για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, με τον υπολογισμό του κόστους των ανέργων όχι στην τιμή του εισιτηρίου, δηλαδή 1,40 ευρώ, αλλά βάσει του κόστους μετακίνησής του, το οποίο είναι πολύ μικρότερο. Παρ’ όλα αυτά, παραμένουν υπό εξέταση τα στοιχεία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου βάσει των οποίων εντοπίζονται αρκετές κάρτες ανέργων που εμφανίζονται να πραγματοποιούν τις ίδιες διαδρομές καθημερινά σε εργάσιμες ώρες. Επίσης, πηγές από τις συγκοινωνιακές εταιρείες σημειώνουν ότι συχνά με την ίδια κάρτα μετακινούνται περισσότερα του ενός μέλη της ίδιας οικογένειας.
εθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου