Η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, συνεδρίασεμε θέμα ημερήσιας διάταξης: "Ο Αγροδιατροφικός Τομέας της Ελλάδας στις Διεθνείς Αγορές". Στη συνεδρίαση παρέστησαν ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Ευάγγελος Αποστόλου, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, κ. Γεώργιος Κατρούγκαλος, ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και...
Αναπτυξιακής Συνεργασίας, κ. Γεώργιος Τσίπρας, ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Χαράλαμπος Κασίμης, καθώς και αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.). Ο βουλευτής Ιωαννίνων Γιάννης Καραγιάννης, στην τοποθέτησή του επί του θέματος της ημερήσιας διάταξης, ανέφερε τα εξής: «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα προσπαθήσω να μεταφέρω επιγραμματικά, την 20ετή επαγγελματική μου εμπειρία στο χώρο των εξαγωγών ελληνικών τροφίμων και ποτών, σε πάνω από 30 χώρες στον κόσμο: 1ον) Διαβατήριο για την διεθνή αγορά αποτελούν η υψηλή ποιότητα, η τυποποίηση, το ισχυρό brand name, η καινοτομία προϊόντος & συσκευασίας, το σύγχρονο μάρκετινγκ, η ανταγωνιστική τιμή, τα σύγχρονα δίκτυα διανομής και τα διεθνή πιστοποιητικά ποιότητας. Κρίνεται απαραίτητο, για τις εξαγωγές στις αραβικές χώρες η εξασφάλιση του πιστοποιητικού Halal και για τις εξαγωγές στο Ισραήλ εξασφάλιση του πιστοποιητικού Kosher. 2ον) Ο "παραδοσιακός" εξαγωγικός κύκλος "Έλληνας εξαγωγέας - Έλληνας χονδρέμπορος - Έλληνας ομογενής - ελληνικό εστιατόριο - χύμα προϊόν", έχει παρέλθει. Δεν δημιουργεί προϋποθέσεις επώνυμης ζήτησης, στηρίζεται στο "value for money" και δεν γεννά υπεραξίες στην ελληνική παραγωγή. Η επώνυμη ζήτηση χτίζεται μόνο στο ράφι και στα μεγάλα σημεία πώλησης. 3ον) Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν κουλτούρα συνεργασίας, συνεργειών και εξωστρέφειας. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στην εξασφάλιση ποσοτήτων για συνεχή τροφοδοσία της αγοράς και δεν βοηθάει την δημιουργία οικονομιών κλίμακας, τόσο για μείωση του κόστους παραγωγής, όσο και του κόστους διάθεσης. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να βοηθήσουν τα clusters και οι επιχειρήσεις του χώρου της κοινωνικής οικονομίας. 4ον) Η απουσία εθνικής και περιφερειακής στρατηγικής για τα εθνικά μας προϊόντα (λάδι, φέτα, ψάρια, οπωροκηπευτικά, μέλι, κλπ), καθώς και η έλλειψη διεπαγγελματικών ενώσεων για την προστασία τους, έχουν αποδυναμώσει την διείσδυση και ισχυροποίηση της εθνικής παραγωγής στο εξωτερικό. Το παράδειγμα της φέτας είναι ενδεικτικό! 5ον) Παρατηρείται πτωτική τάση σε πολλές διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών. Απαιτείται, από τους εθνικούς φορείς εξωστρέφειας, προσεκτικότερος σχεδιασμός και εξασφάλιση εναλλακτικών λύσεων, όπως οι οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές και οι B2B συναντήσεις σε στρατηγικούς στόχους. Δεν θα πρέπει να επαναληφθούν, σε καμιά περίπτωση, τα λάθη του παρελθόντος και κάποια στιγμή θα πρέπει να ανοιχτεί ο φάκελος του αμαρτωλού κτιρίου της Ηλιούπολης, όπως και όλοι οι άλλοι που αφορούν ευρωπαϊκά προγράμματα προώθησης και προβολής, κυρίως συνεταιριστικών οργανώσεων, της περιόδου 1995 - 2015. 6ον) Η αποδυναμωμένη και παροπλισμένη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις οικονομική μας διπλωματία, που εκφράζεται με τους εμπορικούς μας ακολούθους στο εξωτερικό, θα πρέπει άμεσα να ανασυγκροτηθεί για να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην εξωστρέφεια. 7ον) Η σύνδεση του τουριστικού μας προϊόντος με την πρωτογενή παραγωγή, τον πολιτισμό και την εθνική γαστρονομία, θα ενισχύσει αποτελεσματικά την εξαγωγική προσπάθεια. Όπως και η ένταξη στους καταλόγους της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, προϊόντων μας που έχουν σχέση με την μεσογειακή διατροφή. Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω την στήριξη της εξωστρέφειας μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου και του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, καθώς και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ίδιας περιόδου που βοηθάνε σημαντικά την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα.»
Αναπτυξιακής Συνεργασίας, κ. Γεώργιος Τσίπρας, ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Χαράλαμπος Κασίμης, καθώς και αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.). Ο βουλευτής Ιωαννίνων Γιάννης Καραγιάννης, στην τοποθέτησή του επί του θέματος της ημερήσιας διάταξης, ανέφερε τα εξής: «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα προσπαθήσω να μεταφέρω επιγραμματικά, την 20ετή επαγγελματική μου εμπειρία στο χώρο των εξαγωγών ελληνικών τροφίμων και ποτών, σε πάνω από 30 χώρες στον κόσμο: 1ον) Διαβατήριο για την διεθνή αγορά αποτελούν η υψηλή ποιότητα, η τυποποίηση, το ισχυρό brand name, η καινοτομία προϊόντος & συσκευασίας, το σύγχρονο μάρκετινγκ, η ανταγωνιστική τιμή, τα σύγχρονα δίκτυα διανομής και τα διεθνή πιστοποιητικά ποιότητας. Κρίνεται απαραίτητο, για τις εξαγωγές στις αραβικές χώρες η εξασφάλιση του πιστοποιητικού Halal και για τις εξαγωγές στο Ισραήλ εξασφάλιση του πιστοποιητικού Kosher. 2ον) Ο "παραδοσιακός" εξαγωγικός κύκλος "Έλληνας εξαγωγέας - Έλληνας χονδρέμπορος - Έλληνας ομογενής - ελληνικό εστιατόριο - χύμα προϊόν", έχει παρέλθει. Δεν δημιουργεί προϋποθέσεις επώνυμης ζήτησης, στηρίζεται στο "value for money" και δεν γεννά υπεραξίες στην ελληνική παραγωγή. Η επώνυμη ζήτηση χτίζεται μόνο στο ράφι και στα μεγάλα σημεία πώλησης. 3ον) Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν κουλτούρα συνεργασίας, συνεργειών και εξωστρέφειας. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στην εξασφάλιση ποσοτήτων για συνεχή τροφοδοσία της αγοράς και δεν βοηθάει την δημιουργία οικονομιών κλίμακας, τόσο για μείωση του κόστους παραγωγής, όσο και του κόστους διάθεσης. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να βοηθήσουν τα clusters και οι επιχειρήσεις του χώρου της κοινωνικής οικονομίας. 4ον) Η απουσία εθνικής και περιφερειακής στρατηγικής για τα εθνικά μας προϊόντα (λάδι, φέτα, ψάρια, οπωροκηπευτικά, μέλι, κλπ), καθώς και η έλλειψη διεπαγγελματικών ενώσεων για την προστασία τους, έχουν αποδυναμώσει την διείσδυση και ισχυροποίηση της εθνικής παραγωγής στο εξωτερικό. Το παράδειγμα της φέτας είναι ενδεικτικό! 5ον) Παρατηρείται πτωτική τάση σε πολλές διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών. Απαιτείται, από τους εθνικούς φορείς εξωστρέφειας, προσεκτικότερος σχεδιασμός και εξασφάλιση εναλλακτικών λύσεων, όπως οι οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές και οι B2B συναντήσεις σε στρατηγικούς στόχους. Δεν θα πρέπει να επαναληφθούν, σε καμιά περίπτωση, τα λάθη του παρελθόντος και κάποια στιγμή θα πρέπει να ανοιχτεί ο φάκελος του αμαρτωλού κτιρίου της Ηλιούπολης, όπως και όλοι οι άλλοι που αφορούν ευρωπαϊκά προγράμματα προώθησης και προβολής, κυρίως συνεταιριστικών οργανώσεων, της περιόδου 1995 - 2015. 6ον) Η αποδυναμωμένη και παροπλισμένη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις οικονομική μας διπλωματία, που εκφράζεται με τους εμπορικούς μας ακολούθους στο εξωτερικό, θα πρέπει άμεσα να ανασυγκροτηθεί για να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην εξωστρέφεια. 7ον) Η σύνδεση του τουριστικού μας προϊόντος με την πρωτογενή παραγωγή, τον πολιτισμό και την εθνική γαστρονομία, θα ενισχύσει αποτελεσματικά την εξαγωγική προσπάθεια. Όπως και η ένταξη στους καταλόγους της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, προϊόντων μας που έχουν σχέση με την μεσογειακή διατροφή. Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω την στήριξη της εξωστρέφειας μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου και του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, καθώς και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ίδιας περιόδου που βοηθάνε σημαντικά την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου