Χαιρετισμός της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη, στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΑΣΕΠ με θέμα «Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού στον Δημόσιο Τομέα: Νέες τάσεις & προκλήσεις», που διεξήχθη στην Αίθουσα Γερουσίας της Βουλής υπό την αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων
Κυρίες και κύριοι,
Φίλες και φίλοι,
Με ιδιαίτερη χαρά παρευρίσκομαι σήμερα στο 1ο Συνέδριο του ...
Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού.
Η θεματολογία του συνεδρίου σας είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Eφάπτεται με έναν από τους βασικούς άξονες της πολιτικής του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την αναβάθμιση του Δημοσίου.
Η ανάληψη της πρωτοβουλίας για τη διεξαγωγή συνεδρίου με θέμα την «Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού στον Δημόσιο Τομέα» είναι εξαιρετικά σημαντική.
Γιατί το ΑΣΕΠ είναι ο θεματοφύλακας αυτής της πολιτικής.
Και η πρωτοβουλία του αυτή εξασφαλίζει τη δυνατότητα, σε κορυφαίο θεσμικό επίπεδο: αφενός να παρουσιαστεί η υφιστάμενη κατάσταση και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αφετέρου να αναδειχθούν ζητήματα από την εγχώρια και διεθνή εμπειρία.
Επίσης, δίνεται η ευκαιρία να κατατεθούν οι θέσεις και οι προτάσεις από τους πολιτικούς φορείς.
Το ζήτημα της διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού στον δημόσιο τομέα είναι πάντοτε στο επίκεντρο του δημοσίου διαλόγου.
Γιατί, οι βασικές αρχές και αξίες που τη διέπουν απηχούν σε μεγάλο βαθμό και την αξιακή προσέγγιση της πολιτείας, για το σύνολο των σχέσεών της με τους πολίτες.
Η φιλοσοφία της κυβέρνησης και η πολιτική της για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης περιγράφεται διεξοδικά στην «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017 -2019».
Η μεταρρυθμιστική πολιτική μας και στο σύνολό της γίνεται αποδεκτή, τόσο από τους ανθρώπους της Δημόσιας Διοίκησης, όσο κυρίως από την ελληνική κοινωνία.
Επειδή, ακριβώς, διακρίνουν και υιοθετούν τον αξιακό της πυρήνα.
Σε αυτό τον πυρήνα βρίσκονται:
• η αξιοκρατία,
• η διαφάνεια,
• η αποκομματικοποίηση,
• η κοινωνική λογοδοσία.
Από αφηρημένες έννοιες, μετατρέπονται σε θεσμικές προβλέψεις.
Δηλαδή, μετατρέπονται σε διαδικασίες και δικλείδες ασφαλείας για:
• την αναμόρφωση των δομών,
• τον εκσυγχρονισμό,
• τη βελτίωση των υπηρεσιών και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Πλέον, από κενές περιεχομένου διακηρύξεις, αναδεικνύονται εγγυητές της αλλαγής του παραγωγικού μας μοντέλου.
Στη δική μας αντίληψη διακυβέρνησης, το ανθρώπινο δυναμικό της Δημόσιας Διοίκησης έχει ενισχυμένο ρόλο στην επόμενη μέρα για τη χώρα.
Για το λόγο αυτό, θεσπίστηκε για πρώτη φορά ένα ορθολογικό πλαίσιο, με διαφανείς και αντικειμενικές διαδικασίες εξέλιξης και κινητικότητας στον δημόσιο τομέα.
Οι τομές που επιχειρούμε στη Δημόσια Διοίκηση είναι βαθιές και γενναίες.
Και έρχονται να βάλουν τέλος σε πρακτικές και παθογένειες του παρελθόντος.
Πρακτικές και παθογένειες που υπονόμευσαν την οικονομική και κοινωνική ζωή.
Που αλλοίωσαν την ίδια τη βούληση του συνταγματικού νομοθέτη για την αποστολή της Δημόσιας Διοίκησης.
Στο προϋπάρχον θεσμικό πλαίσιο, ο προγραμματισμός των προσλήψεων δεν στηρίχτηκε σε καμία μεθοδολογία που να βασίζεται σε πραγματικές, κοινωνικές ανάγκες.
Η απουσία προγραμματισμού προσλήψεων, οι ευκαιριακές και ιδιοτελείς προσεγγίσεις στα ζητήματα κινητικότητας, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης του ανθρώπινου δυναμικού και, τέλος, η αναξιοκρατική προσέγγιση στην επιλογή της ιεραρχίας στη Δημόσια Διοίκηση, όλα αυτά οδήγησαν στην ανορθολογική κατανομή του προσωπικού και στη συνακόλουθη απαξίωσή του.
Επιπλέον, οι παραπάνω αδυναμίες, έπρεπε την περίοδο της κρίσης να αντιμετωπισθούν παράλληλα με:
• τις δεσμεύσεις της δημοσιονομικής προσαρμογής,
• ποσοστώσεις στις προσλήψεις,
• γήρανση του ανθρώπινου δυναμικού,
• πάγωμα μισθολογίου-βαθμολογίου,
• απουσία κινήτρων.
Εν ολίγοις, μέτρα οριζοντίων περικοπών και όχι μέτρα διαρθρωτικά για τη Δημόσια Διοίκηση.
Αυτή η ασφυκτική πραγματικότητα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με ένα και μόνο τρόπο.
Δηλαδή, με την εκπόνηση μιας στρατηγικής, η οποία θα τερμάτιζε την πρακτική των αποσπασματικών παρεμβάσεων. Αλλά και θα υιοθετούσε τον ολιστικό σχεδιασμό στο σύνολο της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης.
Σήμερα, λοιπόν, έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή βασικοί θεσμικοί βραχίονες ανασυγκρότησης της Δημόσιας Διοίκησης, με τους οποίους απαλλάσσουμε το Δημόσιο από τις εξαρτήσεις του παρελθόντος.
Στο πλαίσιο αυτό υιοθετούνται νέα οργανογράμματα. Αυτά προήλθαν όχι μόνο από την αξιολόγηση της λειτουργίας των προηγούμενων, αλλά και από τις κοινωνικές ανάγκες, στις οποίες το δημόσιο καλείται στην πραγματικότητα να ανταποκριθεί.
Μέσω των εισαγόμενων, επίσης για πρώτη φορά στη Δημόσια Διοίκηση, περιγραμμάτων θέσεων, κατοχυρώνονται, θωρακίζονται και αναδεικνύονται οι θέσεις εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων.
Οι νέοι οργανισμοί και τα περιγράμματα των θέσεων εργασίας αποτελούν πλέον πραγματικότητα για την ελληνική Δημόσια Διοίκηση.
Η αξιοποίησή τους οδηγεί σε ταχείες διαδικασίες, που υποστηρίζονται από ψηφιακά εργαλεία, ώστε να αντιμετωπίσουμε τις γραφειοκρατικές υστερήσεις.
Αυτή είναι η φιλοσοφία και στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, όπου μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας οι επιλεγόμενοι υπάλληλοι εντάσσονται άμεσα στους φορείς υποδοχής.
Στο ίδιο πλαίσιο, εξετάζουμε νέους τρόπους αξιοποίησης των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (ΕΣΔΔ).
Παράλληλα, μελετούμε και αντλούμε διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές στα πλαίσια συνεργασιών μας με διεθνείς οργανισμούς.
Στηρίζουμε το έργο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), τόσο αναφορικά με το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης (ΙΝΕΠ) και τα προγράμματα επιμόρφωσης δημοσίων υπαλλήλων, όσο και με την ΕΣΔΔ ως φορέα δημιουργίας στελεχών ταχείας εξέλιξης.
Ιδιαίτερη δε έμφαση δίνουμε στις ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, συνεργαζόμενοι στενά με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης της Γαλλίας (ΕΝΑ).
Κυρίες και κύριοι,
Είναι προφανές ότι χωρίς αυτά τα βήματα, τα οποία ήδη διανύονται, δεν θα ήταν δυνατή μια ορθολογική προσέγγιση στα ζητήματα που μας απασχολούν.
Δηλαδή, για τη δημιουργία ενός νέου, βελτιωμένου συστήματος προγραμματισμού προσλήψεων, ενός συστήματος πλαισιωμένου από ουσιαστικές διαδικασίες ιεράρχησης αναγκών και ανάλυσης κόστους-οφέλους.
Προς την κατεύθυνση αυτή, εργαζόμαστε με στόχο:
• Την ανάσχεση της τάσης αύξησης του μέσου όρου ηλικίας των δημοσίων υπαλλήλων,
• την εισροή νέας γνώσης,
• τη δημιουργία ευκαιριών σταδιοδρομίας σε νέους ανθρώπους.
Αξιοποιώντας, βεβαίως, ταυτόχρονα την εμπειρία, τη γνώση και τις δυνατότητες του υπάρχοντος δυναμικού.
Το ΑΣΕΠ αποτέλεσε νησίδα αξιοπιστίας και τεχνογνωσίας για αυτήν την ουσιαστική αλλαγή παραδείγματος στην συνολική λειτουργία του Δημοσίου. Όπως, επίσης, αποτέλεσε και θεσμικό ανάχωμα απέναντι στην αυθαιρεσία και την αναξιοκρατία.
Για παράδειγμα, η θέση του ΑΣΕΠ ως θεματοφύλακα και διαχειριστή της λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Επιλογής Στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης καταδεικνύει την εμπιστοσύνη μας στην λειτουργία του θεσμού.
Άλλωστε, οι δυνατότητες του ΑΣΕΠ είναι τέτοιες, ώστε να έχει πλέον ενεργή εμπλοκή στην ανάδειξη της κορυφής της φυσικής ηγεσίας της Δημόσιας Διοίκησης.
Αυτό καταδεικνύει η αντικειμενικότητα στις διαδικασίες επιλογής των Συντονιστών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Διοικήσεων των Νοσοκομείων, που προηγήθηκαν.
Σε συνέχεια αυτών, έρχονται και οι σημερινές διαδικασίες επιλογής διοικητικών και τομεακών γραμματέων και των γενικών διευθυντών στη Δημόσια Διοίκηση.
Με βάση αυτή τη νέα πραγματικότητα και τις προσδοκίες που μόλις παρουσιάσαμε, αναμένουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον τα αποτελέσματα του συνεδρίου σας.
Είμαστε βέβαιοι ότι αυτά θα συμβάλλουν στην κοινή προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Σας ευχαριστώ.
Κυρίες και κύριοι,
Φίλες και φίλοι,
Με ιδιαίτερη χαρά παρευρίσκομαι σήμερα στο 1ο Συνέδριο του ...
Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού.
Η θεματολογία του συνεδρίου σας είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Eφάπτεται με έναν από τους βασικούς άξονες της πολιτικής του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την αναβάθμιση του Δημοσίου.
Η ανάληψη της πρωτοβουλίας για τη διεξαγωγή συνεδρίου με θέμα την «Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού στον Δημόσιο Τομέα» είναι εξαιρετικά σημαντική.
Γιατί το ΑΣΕΠ είναι ο θεματοφύλακας αυτής της πολιτικής.
Και η πρωτοβουλία του αυτή εξασφαλίζει τη δυνατότητα, σε κορυφαίο θεσμικό επίπεδο: αφενός να παρουσιαστεί η υφιστάμενη κατάσταση και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αφετέρου να αναδειχθούν ζητήματα από την εγχώρια και διεθνή εμπειρία.
Επίσης, δίνεται η ευκαιρία να κατατεθούν οι θέσεις και οι προτάσεις από τους πολιτικούς φορείς.
Το ζήτημα της διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού στον δημόσιο τομέα είναι πάντοτε στο επίκεντρο του δημοσίου διαλόγου.
Γιατί, οι βασικές αρχές και αξίες που τη διέπουν απηχούν σε μεγάλο βαθμό και την αξιακή προσέγγιση της πολιτείας, για το σύνολο των σχέσεών της με τους πολίτες.
Η φιλοσοφία της κυβέρνησης και η πολιτική της για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης περιγράφεται διεξοδικά στην «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017 -2019».
Η μεταρρυθμιστική πολιτική μας και στο σύνολό της γίνεται αποδεκτή, τόσο από τους ανθρώπους της Δημόσιας Διοίκησης, όσο κυρίως από την ελληνική κοινωνία.
Επειδή, ακριβώς, διακρίνουν και υιοθετούν τον αξιακό της πυρήνα.
Σε αυτό τον πυρήνα βρίσκονται:
• η αξιοκρατία,
• η διαφάνεια,
• η αποκομματικοποίηση,
• η κοινωνική λογοδοσία.
Από αφηρημένες έννοιες, μετατρέπονται σε θεσμικές προβλέψεις.
Δηλαδή, μετατρέπονται σε διαδικασίες και δικλείδες ασφαλείας για:
• την αναμόρφωση των δομών,
• τον εκσυγχρονισμό,
• τη βελτίωση των υπηρεσιών και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Πλέον, από κενές περιεχομένου διακηρύξεις, αναδεικνύονται εγγυητές της αλλαγής του παραγωγικού μας μοντέλου.
Στη δική μας αντίληψη διακυβέρνησης, το ανθρώπινο δυναμικό της Δημόσιας Διοίκησης έχει ενισχυμένο ρόλο στην επόμενη μέρα για τη χώρα.
Για το λόγο αυτό, θεσπίστηκε για πρώτη φορά ένα ορθολογικό πλαίσιο, με διαφανείς και αντικειμενικές διαδικασίες εξέλιξης και κινητικότητας στον δημόσιο τομέα.
Οι τομές που επιχειρούμε στη Δημόσια Διοίκηση είναι βαθιές και γενναίες.
Και έρχονται να βάλουν τέλος σε πρακτικές και παθογένειες του παρελθόντος.
Πρακτικές και παθογένειες που υπονόμευσαν την οικονομική και κοινωνική ζωή.
Που αλλοίωσαν την ίδια τη βούληση του συνταγματικού νομοθέτη για την αποστολή της Δημόσιας Διοίκησης.
Στο προϋπάρχον θεσμικό πλαίσιο, ο προγραμματισμός των προσλήψεων δεν στηρίχτηκε σε καμία μεθοδολογία που να βασίζεται σε πραγματικές, κοινωνικές ανάγκες.
Η απουσία προγραμματισμού προσλήψεων, οι ευκαιριακές και ιδιοτελείς προσεγγίσεις στα ζητήματα κινητικότητας, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης του ανθρώπινου δυναμικού και, τέλος, η αναξιοκρατική προσέγγιση στην επιλογή της ιεραρχίας στη Δημόσια Διοίκηση, όλα αυτά οδήγησαν στην ανορθολογική κατανομή του προσωπικού και στη συνακόλουθη απαξίωσή του.
Επιπλέον, οι παραπάνω αδυναμίες, έπρεπε την περίοδο της κρίσης να αντιμετωπισθούν παράλληλα με:
• τις δεσμεύσεις της δημοσιονομικής προσαρμογής,
• ποσοστώσεις στις προσλήψεις,
• γήρανση του ανθρώπινου δυναμικού,
• πάγωμα μισθολογίου-βαθμολογίου,
• απουσία κινήτρων.
Εν ολίγοις, μέτρα οριζοντίων περικοπών και όχι μέτρα διαρθρωτικά για τη Δημόσια Διοίκηση.
Αυτή η ασφυκτική πραγματικότητα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με ένα και μόνο τρόπο.
Δηλαδή, με την εκπόνηση μιας στρατηγικής, η οποία θα τερμάτιζε την πρακτική των αποσπασματικών παρεμβάσεων. Αλλά και θα υιοθετούσε τον ολιστικό σχεδιασμό στο σύνολο της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης.
Σήμερα, λοιπόν, έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή βασικοί θεσμικοί βραχίονες ανασυγκρότησης της Δημόσιας Διοίκησης, με τους οποίους απαλλάσσουμε το Δημόσιο από τις εξαρτήσεις του παρελθόντος.
Στο πλαίσιο αυτό υιοθετούνται νέα οργανογράμματα. Αυτά προήλθαν όχι μόνο από την αξιολόγηση της λειτουργίας των προηγούμενων, αλλά και από τις κοινωνικές ανάγκες, στις οποίες το δημόσιο καλείται στην πραγματικότητα να ανταποκριθεί.
Μέσω των εισαγόμενων, επίσης για πρώτη φορά στη Δημόσια Διοίκηση, περιγραμμάτων θέσεων, κατοχυρώνονται, θωρακίζονται και αναδεικνύονται οι θέσεις εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων.
Οι νέοι οργανισμοί και τα περιγράμματα των θέσεων εργασίας αποτελούν πλέον πραγματικότητα για την ελληνική Δημόσια Διοίκηση.
Η αξιοποίησή τους οδηγεί σε ταχείες διαδικασίες, που υποστηρίζονται από ψηφιακά εργαλεία, ώστε να αντιμετωπίσουμε τις γραφειοκρατικές υστερήσεις.
Αυτή είναι η φιλοσοφία και στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, όπου μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας οι επιλεγόμενοι υπάλληλοι εντάσσονται άμεσα στους φορείς υποδοχής.
Στο ίδιο πλαίσιο, εξετάζουμε νέους τρόπους αξιοποίησης των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (ΕΣΔΔ).
Παράλληλα, μελετούμε και αντλούμε διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές στα πλαίσια συνεργασιών μας με διεθνείς οργανισμούς.
Στηρίζουμε το έργο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), τόσο αναφορικά με το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης (ΙΝΕΠ) και τα προγράμματα επιμόρφωσης δημοσίων υπαλλήλων, όσο και με την ΕΣΔΔ ως φορέα δημιουργίας στελεχών ταχείας εξέλιξης.
Ιδιαίτερη δε έμφαση δίνουμε στις ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, συνεργαζόμενοι στενά με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης της Γαλλίας (ΕΝΑ).
Κυρίες και κύριοι,
Είναι προφανές ότι χωρίς αυτά τα βήματα, τα οποία ήδη διανύονται, δεν θα ήταν δυνατή μια ορθολογική προσέγγιση στα ζητήματα που μας απασχολούν.
Δηλαδή, για τη δημιουργία ενός νέου, βελτιωμένου συστήματος προγραμματισμού προσλήψεων, ενός συστήματος πλαισιωμένου από ουσιαστικές διαδικασίες ιεράρχησης αναγκών και ανάλυσης κόστους-οφέλους.
Προς την κατεύθυνση αυτή, εργαζόμαστε με στόχο:
• Την ανάσχεση της τάσης αύξησης του μέσου όρου ηλικίας των δημοσίων υπαλλήλων,
• την εισροή νέας γνώσης,
• τη δημιουργία ευκαιριών σταδιοδρομίας σε νέους ανθρώπους.
Αξιοποιώντας, βεβαίως, ταυτόχρονα την εμπειρία, τη γνώση και τις δυνατότητες του υπάρχοντος δυναμικού.
Το ΑΣΕΠ αποτέλεσε νησίδα αξιοπιστίας και τεχνογνωσίας για αυτήν την ουσιαστική αλλαγή παραδείγματος στην συνολική λειτουργία του Δημοσίου. Όπως, επίσης, αποτέλεσε και θεσμικό ανάχωμα απέναντι στην αυθαιρεσία και την αναξιοκρατία.
Για παράδειγμα, η θέση του ΑΣΕΠ ως θεματοφύλακα και διαχειριστή της λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Επιλογής Στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης καταδεικνύει την εμπιστοσύνη μας στην λειτουργία του θεσμού.
Άλλωστε, οι δυνατότητες του ΑΣΕΠ είναι τέτοιες, ώστε να έχει πλέον ενεργή εμπλοκή στην ανάδειξη της κορυφής της φυσικής ηγεσίας της Δημόσιας Διοίκησης.
Αυτό καταδεικνύει η αντικειμενικότητα στις διαδικασίες επιλογής των Συντονιστών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Διοικήσεων των Νοσοκομείων, που προηγήθηκαν.
Σε συνέχεια αυτών, έρχονται και οι σημερινές διαδικασίες επιλογής διοικητικών και τομεακών γραμματέων και των γενικών διευθυντών στη Δημόσια Διοίκηση.
Με βάση αυτή τη νέα πραγματικότητα και τις προσδοκίες που μόλις παρουσιάσαμε, αναμένουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον τα αποτελέσματα του συνεδρίου σας.
Είμαστε βέβαιοι ότι αυτά θα συμβάλλουν στην κοινή προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου