«Δε χάνεται η ζωή τόσο εύκολα». Με την φράση αυτή έκλεισε τηνομιλία του ο Δήμαρχος Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ εγκαινιάζοντας την έκθεση «Τα Γιάννενα στον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο» που φιλοξενείται στηΔημοτική Πινακοθήκη.
Η έκθεση αποτελεί ένα ακόμη βήμα στη συνεργασία του ΔήμουΙωαννιτών με το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας, γεγονός γιατο οποίο ο δήμαρχος ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον Διευθυντή του ΔιονύσηΚαψάλη.
Η έκθεση συμπίπτει με τα είκοσι χρόνια λειτουργίας της ΔημοτικήςΠινακοθήκης η οποία αποτελεί κόσμημα για τα Γιάννενα. Tο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό « Tα Γιάννενα στον A ΄ BαλκανικόΠόλεμο» προέρχεται από το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείοκαι το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τραπέζης καθώς και από τηΣυλλογή Φωτογραφιών Βαλκανικών Πολέμων του Βίκτωρα Θ. Μελά, ηοποία απόκειται στο Μορφωτικό Ιδρυμα Ενικής Τραπέζης και θαφιλοξενείται μέχρι τις 22 Μαρτίου. Οι φωτογραφίες τις έκθεσης αποτυπώνουν την πορεία προς το μέτωποτης Ηπείρου, τις σπουδαιότερες μάχες, τους πρωταγωνιστές της νίκηςκαι βέβαια την παράδοση των Ιωαννίνων. Πολλές από αυτές τις λήψεις– που έγιναν από φωτογράφους οι ο οποίοι συνόδευαν τον ελληνικόστρατό στο μέτωπο της Ηπείρου και κατέγραψαν τον πόλεμο σε όλεςτου τις φάσεις– δημοσιεύτηκαν στον καθημερινό και περιοδικό τύποεποχής και αρκετές που σώθηκαν σε επιστολικά δελτάρια. Οι περισσότερες φέρουν την υπογραφή του επαγγελματία φωτογράφουΑριστοτέλη Ρωμαΐδη και του Γερμανού συνεταίρου του Τσάιτς (Ζeitz).Παρουσιάζεται επίσης και μικρό δείγμα της δουλειάς του Ελβετούφωτογράφου Φρεντερίκ Μπουασσοννά, ο οποίος μαζί με τον ΝτανιέλΜπω-Μποβύ περιόδευσε στην Ηπειρο με εντολή της ελληνικήςκυβέρνησης και φωτογράφισε τις “νέες” περιοχές του ελληνικούκράτους.Το αρχειακό υλικό της έκθεσης- εφημερίδες, περιοδικά, επιστολέςστρατιωτικών και επιστολικά δελτάρια της εποχής-αποτυπώνει τονενθουσιασμό για τον νικηφόρο πόλεμο και για την απελευθέρωση τωνΙωαννίνων.«Τα μουσεία, οι πινακοθήκες, αλλά και οι περιοδικές εκθέσεις τους,ενώ από τη μία πλευρά παραμένουν πιστοί θεματοφύλακες τουπαρελθόντος, που μπορούν να κινητοποιήσουν τον ψυχισμό τουεπισκέπτη σε μια σωτήρια και οφειλόμενη αναδρομή, από την άλληπαρακινούν τη σκέψη για δράση στο πλαίσιο των νέων δεδομένων.Γίνονται, δηλαδή, εξωστρεφείς μηχανισμοί που συνδιαλέγονται με τοκοινό. Προφανώς αρχικά σε έναν μουσειακό μονόλογο, όπως αυτόςγίνεται μεταξύ του επισκέπτη και των εκθεμάτων. Στη συνέχεια, όμως,ο εμπλουτισμένος από το παρελθόν λόγος διαχέεται οριζόντια στοευρύτερο κοινό. Παρακινεί και παρωθεί, ενισχύει τις ανθρώπινεςαισθήσεις, καλλιεργεί την ευαισθησία και το σημαντικότερο, καθώςαφηγείται δημιουργεί νέες κοινωνικές συνάψεις που δεν τις έχουμεφανταστεί. Θα έλεγα η υπόμνηση της κοινής αφετηρίας, που μαςπαρέχει μια έκθεση, συμβάλλει στην ίδια τη δική μας κοινωνικοποίηση. Μια έκθεση μπορεί να γίνει ένας ζωντανός οργανισμός, ανοιχτός σεόλους και μάλιστα χωρίς καμιά άλλη κοινωνική, πολιτική ή πολιτιστικήδιάκριση. Να γίνει, δηλαδή, ένας τόπος κοινωνικής όσμωσης,εκπαίδευσης και διαλόγου. Και μάλιστα και ενός «διαλόγου» τουάλλοτε με το τώρα. Αλλά, καθώς αυτή η αναδρομή διεγείρει τηνέμπνευση, διευρύνει την οπτική μας και, θα λέγαμε, μέσα από τη νέακαι εμπλουτισμένη αυτή οπτική διευρύνεται και η οπτική προς τηνκατεύθυνση του μέλλοντος», ανέφερε στην ομιλία του ο δήμαρχοςΙωαννίνων. Ο κ. Καψάλης από την πλευρά του ευχαρίστησε το Δήμο Ιωαννιτών, τηνΔημοτική Πινακοθήκη αλλά και τους συνεργάτες του στο Μορφωτικό Ιδρυμα για την συγκέντρωση και την επιμέλεια του αρχειακού υλικού.
Η έκθεση συμπίπτει με τα είκοσι χρόνια λειτουργίας της ΔημοτικήςΠινακοθήκης η οποία αποτελεί κόσμημα για τα Γιάννενα. Tο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό « Tα Γιάννενα στον A ΄ BαλκανικόΠόλεμο» προέρχεται από το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείοκαι το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τραπέζης καθώς και από τηΣυλλογή Φωτογραφιών Βαλκανικών Πολέμων του Βίκτωρα Θ. Μελά, ηοποία απόκειται στο Μορφωτικό Ιδρυμα Ενικής Τραπέζης και θαφιλοξενείται μέχρι τις 22 Μαρτίου. Οι φωτογραφίες τις έκθεσης αποτυπώνουν την πορεία προς το μέτωποτης Ηπείρου, τις σπουδαιότερες μάχες, τους πρωταγωνιστές της νίκηςκαι βέβαια την παράδοση των Ιωαννίνων. Πολλές από αυτές τις λήψεις– που έγιναν από φωτογράφους οι ο οποίοι συνόδευαν τον ελληνικόστρατό στο μέτωπο της Ηπείρου και κατέγραψαν τον πόλεμο σε όλεςτου τις φάσεις– δημοσιεύτηκαν στον καθημερινό και περιοδικό τύποεποχής και αρκετές που σώθηκαν σε επιστολικά δελτάρια. Οι περισσότερες φέρουν την υπογραφή του επαγγελματία φωτογράφουΑριστοτέλη Ρωμαΐδη και του Γερμανού συνεταίρου του Τσάιτς (Ζeitz).Παρουσιάζεται επίσης και μικρό δείγμα της δουλειάς του Ελβετούφωτογράφου Φρεντερίκ Μπουασσοννά, ο οποίος μαζί με τον ΝτανιέλΜπω-Μποβύ περιόδευσε στην Ηπειρο με εντολή της ελληνικήςκυβέρνησης και φωτογράφισε τις “νέες” περιοχές του ελληνικούκράτους.Το αρχειακό υλικό της έκθεσης- εφημερίδες, περιοδικά, επιστολέςστρατιωτικών και επιστολικά δελτάρια της εποχής-αποτυπώνει τονενθουσιασμό για τον νικηφόρο πόλεμο και για την απελευθέρωση τωνΙωαννίνων.«Τα μουσεία, οι πινακοθήκες, αλλά και οι περιοδικές εκθέσεις τους,ενώ από τη μία πλευρά παραμένουν πιστοί θεματοφύλακες τουπαρελθόντος, που μπορούν να κινητοποιήσουν τον ψυχισμό τουεπισκέπτη σε μια σωτήρια και οφειλόμενη αναδρομή, από την άλληπαρακινούν τη σκέψη για δράση στο πλαίσιο των νέων δεδομένων.Γίνονται, δηλαδή, εξωστρεφείς μηχανισμοί που συνδιαλέγονται με τοκοινό. Προφανώς αρχικά σε έναν μουσειακό μονόλογο, όπως αυτόςγίνεται μεταξύ του επισκέπτη και των εκθεμάτων. Στη συνέχεια, όμως,ο εμπλουτισμένος από το παρελθόν λόγος διαχέεται οριζόντια στοευρύτερο κοινό. Παρακινεί και παρωθεί, ενισχύει τις ανθρώπινεςαισθήσεις, καλλιεργεί την ευαισθησία και το σημαντικότερο, καθώςαφηγείται δημιουργεί νέες κοινωνικές συνάψεις που δεν τις έχουμεφανταστεί. Θα έλεγα η υπόμνηση της κοινής αφετηρίας, που μαςπαρέχει μια έκθεση, συμβάλλει στην ίδια τη δική μας κοινωνικοποίηση. Μια έκθεση μπορεί να γίνει ένας ζωντανός οργανισμός, ανοιχτός σεόλους και μάλιστα χωρίς καμιά άλλη κοινωνική, πολιτική ή πολιτιστικήδιάκριση. Να γίνει, δηλαδή, ένας τόπος κοινωνικής όσμωσης,εκπαίδευσης και διαλόγου. Και μάλιστα και ενός «διαλόγου» τουάλλοτε με το τώρα. Αλλά, καθώς αυτή η αναδρομή διεγείρει τηνέμπνευση, διευρύνει την οπτική μας και, θα λέγαμε, μέσα από τη νέακαι εμπλουτισμένη αυτή οπτική διευρύνεται και η οπτική προς τηνκατεύθυνση του μέλλοντος», ανέφερε στην ομιλία του ο δήμαρχοςΙωαννίνων. Ο κ. Καψάλης από την πλευρά του ευχαρίστησε το Δήμο Ιωαννιτών, τηνΔημοτική Πινακοθήκη αλλά και τους συνεργάτες του στο Μορφωτικό Ιδρυμα για την συγκέντρωση και την επιμέλεια του αρχειακού υλικού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου