Του Τάκη Τρακουσέλλη
Οι μετεωρολόγοι είναι ξεκάθαροι: Οι καιρικές συνθήκες έχουν αλλάξει και στη Νότια Ευρώπη. Τα φαινόμενα είναι πλέον πιο έντονα, ακόμα και στις πιο
ζεστές περιοχές της Ευρώπης, όπως στην Ελλάδα, που τα τελευταία χρόνια σημειώνονται χιονοπτώσεις και στην Αττική.
Πλέον, η Πολιτεία θα πρέπει να επανεξετάσει την εφαρμογή χειμερινών ελαστικών για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας, ακόμα και στην Αττική. Για παράδειγμα θα μπορούσε να εφαρμοστεί υποχρεωτική χρήση χειμερινών ελαστικών, για σαφώς μικρότερο χρονικό διάστημα από ότι ισχύει στην βόρεια Ευρώπη. Για παράδειγμα από Δεκέμβριο έως και Φεβρουάριο για την Αττική, και από Νοέμβριο έως και Μάρτιο για την Βόρεια Ελλάδα.
Από την άλλη, σήμερα η προηγμένη τεχνολογία των χειμερινών ελαστικών (όχι όλων των μαρκών) επιτρέπουν τη χρήση τους ακόμα και σε θερμοκρασίες άνω των 12 βαθμών Κελσίου, ενώ σαφώς η απόδοσή τους είναι καλύτερη και σε βρεγμένο οδόστρωμα (βροχές κλπ).
Σίγουρα όμως μία τέτοια απόφαση θα πρέπει να τηρηθεί ευλαβικά τόσο από τους χρήστες, ενώ θα πρέπει να υπάρχουν αυστηρότατοι έλεγχοι από την Τροχαία, γιατί όσο επικίνδυνα είναι τα θερινά ελαστικά στον πάγο και το χιόνι, τόσο επικίνδυνη είναι η χρήση τους σε υψηλές θερμοκρασίες και με υψηλές ταχύτητες. Αυτό συμβαίνει επειδή τα χειμερινά ελαστικά διαθέτουν πιο υψηλά αυλάκια στο πέλμα, τα οποία σε υψηλές θερμοκρασίες τείνουν να μαλακώνουν, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να χάνει σε πρόσφυση, ιδίως στο φρενάρισμα.
Αλήθεια, όμως έχουμε την Παιδεία να τηρήσουμε όλα τα παραπάνω;
Και για όσους θα… ενοχληθούν λόγω κόστους με την συγκεκριμένη πρόταση, περι διπλού κόστους δηλαδή για δύο σετ ελαστικών κλπ, είναι αυτονόητο οτι αυτό δεν ισχύει, αφού με τα δύο σετ ελαστικών παρατείνεται και ο χρόνος χρήσης τους, δηλαδή η αντικατάστασή τους.
Φυσικά αυτά είναι “ψιλά γράμματα” για αυτούς που δεν ενδιαφέρονται για τη ασφάλεια τους και φυσικά των γύρω τους (πεζών και οδηγών-επιβατών), και διατηρούν τα ελαστικά τους μέχρι… τις ζάντες. Σε αυτούς σίγουρα δεν απευθύνεται το συγκεκριμένο άρθρο…
All Season
«Χρησιμοποιούμε all season ελαστικά όλο το χρόνο…» μας τονίζει αναγνώστης του newsauto.gr. Επ’ αυτού την απάντηση την παίρνουμε από τον Dušan Petrovický της Skoda, που είναι ειδικός στα ελαστικά και του οποίου η δουλειά είναι να κάνει τα αυτοκίνητα της αυτοκινητοβιομηχανίας που εργάζεται όσο το δυνατόν να κινούνται με τη μέγιστη ασφάλεια σε όλα τα οδοστρώματα: «Κανείς δεν φορά μπότες χιονιού το καλοκαίρι και κανείς σαγιονάρες το χειμώνα! Έτσι συμβαίνει και με τα ελαστικά. Εάν βρίσκεστε σε περιοχή που υπάρχουν μεγάλες διαφορές θερμοκρασίες το χειμώνα με το καλοκαίρι, θα έχετε πάντα μειονέκτημα χρησιμοποιώντας ελαστικά All Season, οποιαδήποτε εποχή του χρόνου».
4×4
« Εχω τετρακίνητο, οπότε είναι ΟΚ και με τα θερινά ελαστικά το χειμώνα». Είναι μία έκφραση που ακούμε συχνά από τους κατόχους τέτοιων αυτοκινήτων. Σίγουρα η ύπαρξη της τετρακίνησης να βελτιώνει την πρόσφυση του αυτοκινήτου μας, όμως εάν τα ελαστικά δεν είναι αυτά που πρέπει, τότε υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι για την ασφάλειά σας. Έχετε δει ποτέ έναν σκύλο να περπατά στον πάγο για πρώτη φορά; Κάπως έτσι θα συμπεριφέρεται και το αυτοκίνητό σας…
Τι ισχύει στην Ευρώπη για τη χρήση χειμερινών ελαστικών:
• Αυστρία: Υποχρεωτικά από 1 Νοέμβρη έως 15 Απρίλη
• Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο : Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά δεν επιτρέπονται και οι αντιολισθητικές αλυσίδες. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα.
• Τσεχία : Υποχρεωτικά από 1 Νοέμβρη έως 31 Μάρτη
• Δανία : 1 Νοέμβρη έως 15 Απρίλη
• Εσθονία : Υποχρεωτικά από 1 Δεκέμβρη έως το τέλος Φεβρουαρίου, δεν επιτρέπονται αντιολισθητικές αλυσίδες.
• Φινλανδία : Υποχρεωτικά από 1 Δεκεμβρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου.
• Γαλλία : Δεν είναι υποχρεωτικά. Υποχρεωτικές είναι οι αντιολισθητικές αλυσίδες. Επιτρέπεται η χρήση ελαστικών με καρφιά από αρχές Νοέμβρη έως το τέλος Μάρτη αρκεί το όχημα να έχει το ειδικό σήμα.
• Γερμανία: Οι οδηγοί έχουν την απόλυτη ευθύνη να προσαρμόσουν το όχημα τους ανάλογα τις χειμερινές συνθήκες που κινούνται. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα και δεν έχει πάρει τα ανάλογα μέτρα (ελαστικά, αλυσίδες κ.λπ.)
• Ιταλία: Υποχρεωτικά σε συγκεκριμένα μέρη. Επιτρέπεται η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων και η χρήση ελαστικών με καρφιά.
• Λετονία : Υποχρεωτικά από 1 Δεκεμβρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου
• Λιθουανία : Υποχρεωτικά από 1 Νοεμβρίου έως 1 Απριλίου
• Νορβηγία : Υποχρεωτικά. Τα ξένα οχήματα δεν έχουν υποχρέωση για χειμερινά, αλλά συνιστάτε. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα και δεν έχει πάρει τα ανάλογα μέτρα (ελαστικά, αλυσίδες κ.λπ.)
• Πολωνία : Είναι υποχρεωτικά.
• Ρουμανία : Δεν είναι υποχρεωτικά. Εξετάζεται να γίνουν από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου.
• Σλοβακία : Υποχρεωτικά για όλους το Χειμώνα
• Σλοβενία : Υποχρεωτικά από 15 Νοέμβρη έως 15 Μάρτη.
• Σουηδία : Υποχρεωτικά. Τα ξένα οχήματα δεν έχουν υποχρέωση για χειμερινά, αλλά συνιστάτε. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα και δεν έχει πάρει τα ανάλογα μέτρα (ελαστικά, αλυσίδες κ.λπ.)
• Ελβετία : Δεν είναι υποχρεωτική η χρήση χειμερινών ελαστικών. Σε περίπτωση ατυχήματος λαμβάνετε σοβαρά η χρήση τους ή μη στις ποινές…
Πλέον, η Πολιτεία θα πρέπει να επανεξετάσει την εφαρμογή χειμερινών ελαστικών για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας, ακόμα και στην Αττική. Για παράδειγμα θα μπορούσε να εφαρμοστεί υποχρεωτική χρήση χειμερινών ελαστικών, για σαφώς μικρότερο χρονικό διάστημα από ότι ισχύει στην βόρεια Ευρώπη. Για παράδειγμα από Δεκέμβριο έως και Φεβρουάριο για την Αττική, και από Νοέμβριο έως και Μάρτιο για την Βόρεια Ελλάδα.
Από την άλλη, σήμερα η προηγμένη τεχνολογία των χειμερινών ελαστικών (όχι όλων των μαρκών) επιτρέπουν τη χρήση τους ακόμα και σε θερμοκρασίες άνω των 12 βαθμών Κελσίου, ενώ σαφώς η απόδοσή τους είναι καλύτερη και σε βρεγμένο οδόστρωμα (βροχές κλπ).
Σίγουρα όμως μία τέτοια απόφαση θα πρέπει να τηρηθεί ευλαβικά τόσο από τους χρήστες, ενώ θα πρέπει να υπάρχουν αυστηρότατοι έλεγχοι από την Τροχαία, γιατί όσο επικίνδυνα είναι τα θερινά ελαστικά στον πάγο και το χιόνι, τόσο επικίνδυνη είναι η χρήση τους σε υψηλές θερμοκρασίες και με υψηλές ταχύτητες. Αυτό συμβαίνει επειδή τα χειμερινά ελαστικά διαθέτουν πιο υψηλά αυλάκια στο πέλμα, τα οποία σε υψηλές θερμοκρασίες τείνουν να μαλακώνουν, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να χάνει σε πρόσφυση, ιδίως στο φρενάρισμα.
Αλήθεια, όμως έχουμε την Παιδεία να τηρήσουμε όλα τα παραπάνω;
Και για όσους θα… ενοχληθούν λόγω κόστους με την συγκεκριμένη πρόταση, περι διπλού κόστους δηλαδή για δύο σετ ελαστικών κλπ, είναι αυτονόητο οτι αυτό δεν ισχύει, αφού με τα δύο σετ ελαστικών παρατείνεται και ο χρόνος χρήσης τους, δηλαδή η αντικατάστασή τους.
Φυσικά αυτά είναι “ψιλά γράμματα” για αυτούς που δεν ενδιαφέρονται για τη ασφάλεια τους και φυσικά των γύρω τους (πεζών και οδηγών-επιβατών), και διατηρούν τα ελαστικά τους μέχρι… τις ζάντες. Σε αυτούς σίγουρα δεν απευθύνεται το συγκεκριμένο άρθρο…
All Season
«Χρησιμοποιούμε all season ελαστικά όλο το χρόνο…» μας τονίζει αναγνώστης του newsauto.gr. Επ’ αυτού την απάντηση την παίρνουμε από τον Dušan Petrovický της Skoda, που είναι ειδικός στα ελαστικά και του οποίου η δουλειά είναι να κάνει τα αυτοκίνητα της αυτοκινητοβιομηχανίας που εργάζεται όσο το δυνατόν να κινούνται με τη μέγιστη ασφάλεια σε όλα τα οδοστρώματα: «Κανείς δεν φορά μπότες χιονιού το καλοκαίρι και κανείς σαγιονάρες το χειμώνα! Έτσι συμβαίνει και με τα ελαστικά. Εάν βρίσκεστε σε περιοχή που υπάρχουν μεγάλες διαφορές θερμοκρασίες το χειμώνα με το καλοκαίρι, θα έχετε πάντα μειονέκτημα χρησιμοποιώντας ελαστικά All Season, οποιαδήποτε εποχή του χρόνου».
4×4
« Εχω τετρακίνητο, οπότε είναι ΟΚ και με τα θερινά ελαστικά το χειμώνα». Είναι μία έκφραση που ακούμε συχνά από τους κατόχους τέτοιων αυτοκινήτων. Σίγουρα η ύπαρξη της τετρακίνησης να βελτιώνει την πρόσφυση του αυτοκινήτου μας, όμως εάν τα ελαστικά δεν είναι αυτά που πρέπει, τότε υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι για την ασφάλειά σας. Έχετε δει ποτέ έναν σκύλο να περπατά στον πάγο για πρώτη φορά; Κάπως έτσι θα συμπεριφέρεται και το αυτοκίνητό σας…
Τι ισχύει στην Ευρώπη για τη χρήση χειμερινών ελαστικών:
• Αυστρία: Υποχρεωτικά από 1 Νοέμβρη έως 15 Απρίλη
• Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο : Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά δεν επιτρέπονται και οι αντιολισθητικές αλυσίδες. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα.
• Τσεχία : Υποχρεωτικά από 1 Νοέμβρη έως 31 Μάρτη
• Δανία : 1 Νοέμβρη έως 15 Απρίλη
• Εσθονία : Υποχρεωτικά από 1 Δεκέμβρη έως το τέλος Φεβρουαρίου, δεν επιτρέπονται αντιολισθητικές αλυσίδες.
• Φινλανδία : Υποχρεωτικά από 1 Δεκεμβρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου.
• Γαλλία : Δεν είναι υποχρεωτικά. Υποχρεωτικές είναι οι αντιολισθητικές αλυσίδες. Επιτρέπεται η χρήση ελαστικών με καρφιά από αρχές Νοέμβρη έως το τέλος Μάρτη αρκεί το όχημα να έχει το ειδικό σήμα.
• Γερμανία: Οι οδηγοί έχουν την απόλυτη ευθύνη να προσαρμόσουν το όχημα τους ανάλογα τις χειμερινές συνθήκες που κινούνται. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα και δεν έχει πάρει τα ανάλογα μέτρα (ελαστικά, αλυσίδες κ.λπ.)
• Ιταλία: Υποχρεωτικά σε συγκεκριμένα μέρη. Επιτρέπεται η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων και η χρήση ελαστικών με καρφιά.
• Λετονία : Υποχρεωτικά από 1 Δεκεμβρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου
• Λιθουανία : Υποχρεωτικά από 1 Νοεμβρίου έως 1 Απριλίου
• Νορβηγία : Υποχρεωτικά. Τα ξένα οχήματα δεν έχουν υποχρέωση για χειμερινά, αλλά συνιστάτε. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα και δεν έχει πάρει τα ανάλογα μέτρα (ελαστικά, αλυσίδες κ.λπ.)
• Πολωνία : Είναι υποχρεωτικά.
• Ρουμανία : Δεν είναι υποχρεωτικά. Εξετάζεται να γίνουν από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου.
• Σλοβακία : Υποχρεωτικά για όλους το Χειμώνα
• Σλοβενία : Υποχρεωτικά από 15 Νοέμβρη έως 15 Μάρτη.
• Σουηδία : Υποχρεωτικά. Τα ξένα οχήματα δεν έχουν υποχρέωση για χειμερινά, αλλά συνιστάτε. Μεγάλα πρόστιμα εφόσον οδηγός χάσει τον έλεγχο σε ολισθηρό οδόστρωμα και δεν έχει πάρει τα ανάλογα μέτρα (ελαστικά, αλυσίδες κ.λπ.)
• Ελβετία : Δεν είναι υποχρεωτική η χρήση χειμερινών ελαστικών. Σε περίπτωση ατυχήματος λαμβάνετε σοβαρά η χρήση τους ή μη στις ποινές…
newsauto.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου