Σάββατο 14 Μαΐου 2016

ΔΙΟΔΙΑ - Ανοικτά ζητήματα αφήνει το νέο σύστημα


Η τροπολογία που πέρασε στη Βουλή από το υπουργείο Υποδομών, φέρνει την εφαρμογή αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος για πραγματικές χρεώσεις, αλλά παράλληλα αφήνει ανοικτό και το ενδεχόμενο για νέους σταθμούς στις εισόδους της χώρας


Με αρκετά ζητήματα να προκαλούν προβληματισμό αλλά και αγωνία για το μέλλον σε ό,τι αφορά την κίνηση των ηπειρωτών σε μεγάλους οδικούς άξονες, όπως σήμερα η Εγνατία Οδός και σε σύντομο χρονικό διάστημα η Ιόνια Οδός, υπερψηφίστηκε από τη Βουλή τροπολογία του υπουργείου Υποδομών για τις αλλαγές που έρχονται στα διόδια.

Σύμφωνα με την τροπολογία τίθεται σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων για πραγματικές χρεώσεις, σύμφωνα με τις αποστάσεις που θα διανύουν τα οχήματα, θεσπίζεται η κάρτα διοδίων, αλλά παράλληλα η τροπολογία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για νέους σταθμούς στις εισόδους της χώρας, δηλαδή για την Ήπειρο στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Επίσης, σύμφωνα με την τροπολογία απαγορεύεται η διέλευση βαρέων οχημάτων από το παράπλευρο οδικό δίκτυο και συγκεκριμένα σε ότι αφορά τη χρέωση αυτή μπορεί να γίνεται: α) Ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου και β) αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου, ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια, κ.α, με την επιφύλαξη του νομικού καθεστώτος που διέπει τις συμβάσεις παραχώρησης.

Όπως προαναφέραμε, αρκετά είναι τα θέματα που αφορούν την Ήπειρο, με το σημαντικότερο από αυτά να έχει να κάνει με την Εγνατία Οδό, αλλά και το ενδεχόμενο να υπάρξει ένας ακόμη σταθμός διοδίων στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας καθώς προβλέπεται «η χωροθέτηση των σταθμών είσπραξης - χρέωσης των τελών διοδίων στο οδικό δίκτυο και σε εισόδους της χώρας, ώστε όλα τα είδη των οχημάτων να χρησιμοποιούν το εθνικό οδικό δίκτυο κατά προτεραιότητα και να μην εμφανίζονται φαινόμενα αποκλειστικής χρήσης και κατά συνέπεια καταστροφής, του παράπλευρου οδικού δικτύου, τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οποίου δεν ανταποκρίνονται σε τέτοια χρήση».

Η τροπολογία, που ψηφίστηκε προβλέπει πως με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι κατηγορίες των οχημάτων, βάσει των οποίων η υπηρεσία οδικών τελών εκδίδει τα ηλεκτρονικά μέσα χρέωσης. Στην τελευταία "υπάγεται το σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η κατασκευή και διαχείριση νέων σταθμών τελών διοδίων διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος, εκτός των συμβάσεων παραχώρησης που διέπονται από το Π.Δ/γμα 60/2007 (Α'64), όπως ισχύει".

Επίσης, με στόχο να εξασφαλίσει την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος χρεώσεων που αφορά αποκλειστικά στην πραγματική χρήση που κάθε ένα όχημα πραγματοποιεί κατά τη διέλευσή του από το οδικό δίκτυο, με τη ρύθμιση "θεσπίζεται ρητή απαγόρευση για την κατασκευή και λειτουργία νέων κατ' ουσίαν μετωπικών διοδίων, εφόσον δεν εξατομικεύονται οι χρεώσεις αυτές βάσει πραγματικής χρήσης ανά διερχόμενο όχημα".

Προβλέπεται συγκεκριμένα πως "από την έναρξη ισχύος του παρόντος, απαγορεύεται η εγκατάσταση και λειτουργία νέων μετωπικών σταθμών διοδίων, ανεξαρτήτως αν για αυτούς έχει ακολουθηθεί γενικός τρόπος υπολογισμού χρεώσεων τελών σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, εφόσον αυτή η χρέωση δεν ανταποκρίνεται σε πραγματική χρήση του κάθε ενός οχήματος χωριστά που διέρχεται το οδικό δίκτυο".

Η απαγόρευση για

τα βαρέα οχήματα

Παράλληλα, στην ίδια νομοθετική παρέμβαση θεσπίζεται η απαγόρευση διέλευσης από το παράπλευρο οδικό δίκτυο για οχήματα επαγγελματικής χρήσης, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των οχημάτων και τη μείωση του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων, «που σήμερα μας κοστίζουν πολλές ανθρώπινες ζωές».

Με αυτήν τη ρύθμιση, δίνεται ανάσα στις τοπικές κοινωνίες, ενισχύεται η οδική ασφάλεια και προστατεύεται το οδικό δίκτυο, που είναι περιουσία του ελληνικού λαού. Ταυτόχρονα, προσφέρονται έσοδα στα κρατικά ταμεία από τη χρήση του κεντρικού οδικού δικτύου». Ο υπουργός επεσήμανε ότι το κόστος για τη συντήρηση του παράπλευρου οδικού δικτύου, το οποίο προτιμάται από τους οδηγούς των βαρέων οχημάτων, παρόλο που δεν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη χρήση αυτή, το επωμιζόταν, τελικά, ο πολίτης.

«Η χρήση του παράπλευρου δικτύου πρέπει να εξυπηρετεί μόνο τις τοπικές κοινωνίες και τους πολίτες τους με ασφάλεια», υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης.

Άλλες ρυθμίσεις

Προβλέπεται, επίσης, πως με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται:

α) τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας σταθμών διοδίων, είτε καθολικά στο σύνολο του οδικού δικτύου, είτε κατά τμήμα αυτού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ηλεκτρονικού μέσου παρακολούθησης διοδίων τελών και σε σημεία εισόδων και εξόδων του δικτύου,

β) το ύψος τελών ανά κατηγορία οχήματος και ανά διανυόμενο χιλιόμετρο

γ) οι απαλλαγές υποχρέωσης καταβολής τελών διοδίων σε ειδικές κατηγορίες και ευάλωτες ομάδες πληθυσμού ιδίως σε άνεργους, ΑμεΑ, κατοίκους όμορης του δικτύου περιοχής, καθώς και σε οχήματα εξυπηρέτησης εκτάκτων αναγκών όπως οχήματα Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Ελληνικής Αστυνομίας, ασθενοφόρα κ.α. και

δ) η κατάργηση των μετωπικών σταθμών διοδίων ανάλογα με την τμηματική εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων.

Στην τροπολογία αναφέρεται πως "με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται: α) η υπηρεσία έκδοσης της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου για τη χρήση του συνόλου του εθνικού οδικού δικτύου ή τμήματός του, επιλεγόμενης διάρκειας ισχύος με αναλογική χρέωση και οι λοιπές λεπτομέρειες έκδοσής της, β) ο τύπος της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου (π.χ. αυτοκόλλητο) που τοποθετείται στο όχημα και γ) κάθε άλλο σχετικό θέμα με τα ανωτέρω.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, αντικείμενο της αυτοτελούς υπηρεσίας Οδικών Τελών είναι:

α) η ανάπτυξη και λειτουργία Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών παρακολούθησης και χρέωσης τελών διοδίων οχημάτων, ως καινοτόμος εφαρμογή εποπτείας του αντικειμένου για τη χώρα, όπου η δυνατότητα διέλευσης από τις ηλεκτρονικές λωρίδες όλων των σταθμών διοδίων με ηλεκτρονικά μέσα, όπως κάρτα ή πομποδέκτης ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο, ένα συνδρομητικό συμβόλαιο και ένα λογαριασμό, αποτελεί μία σημαντική υπηρεσία προς τους χρήστες του οδικού δικτύου,

β) η ανάπτυξη και λειτουργία Ηλεκτρονικού Συστήματος παρακολούθησης, καταγραφής και επεξεργασίας κυκλοφοριακών φόρτων για την πληρέστερη εποπτεία τους,

γ) η ανάπτυξη και λειτουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Παροχών Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Τηλεδιοδίων (Ε.Υ.Τ.), σε εφαρμογή των οδηγιών 2004/52/ΕΚ και της 2009/750/ΕΚ για την επίτευξη της διαλειτουργικότητας όπως αυτή νοείται στις οδηγίες,

δ) η διαχείριση του κέντρου παρακολούθησης διοδίων της Υπηρεσίας, με στόχο την επίτευξη του συντονισμού και της οργάνωσης της λειτουργίας του συστήματος διοδίων,

ε) η σύνταξη προδιαγραφών για ενιαία ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, με στόχο τη δίκαιη κατανομή βαρών στους χρήστες,

στ) η γνωμοδότηση στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τη χωροθέτηση των σταθμών είσπραξης - χρέωσης των τελών διοδίων στο οδικό δίκτυο και σε εισόδους της χώρας, ώστε όλα τα είδη των οχημάτων να χρησιμοποιούν το εθνικό οδικό δίκτυο κατά προτεραιότητα και να μην εμφανίζονται φαινόμενα αποκλειστικής χρήσης και κατά συνέπεια καταστροφής του παράπλευρου οδικού δικτύου, τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οποίου δεν ανταποκρίνονται σε τέτοια χρήση, και

ζ) η παρακολούθηση και απόδοση των εσόδων, ώστε να επιτυγχάνεται κεντρική διαχείριση για τον έλεγχο και την ορθολογική κατανομή των εσόδων, σε συνδυασμό με το ειδικό νομικό καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου