Λευκωσία: Σύμφωνα με πληροφορίες από Ρώμη και Βρυξέλλες, η Ιταλία μπαίνει δυναμικά στο σχέδιο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου από την ισραηλινή και την κυπριακή ΑΟΖ προς Ελλάδα και Ευρώπη, του γνωστού EASTMED. Η ιταλική κυβέρνηση, που είχε ήδη συζητήσει το θέμα με τις Βρυξέλλες, λαμβάνοντας το πράσινο φως, έθεσε το θέμα συμμετοχής της διά του υπουργού Οικονομικής Ανάπτυξης της χώρας Κάρλο Καλέντα, σε συνάντηση στην οποία συμμετείχαν ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης, ο Έλληνας υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης και ο Επίτροπος Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σιέφκοβιτς.
Να σημειωθεί ότι η Ιταλία εξ αρχής είχε ισχυρά συμφέροντα στην κατασκευή και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου EASTMED, λόγω της συμμετοχής της ιταλικής Edison. Σε κρατικό επίπεδο η Ιταλία συμμετείχε ως ενδιαφερόμενο μέρος σε σειρά συναντήσεων, αφού προβλέπεται και σύνδεση με τον σχεδιαζόμενο αγωγό «Ποσειδώνας» που θα συνδέει Ελλάδα και Ιταλία. Ωστόσο για πρώτη φορά εκδηλώνει την πρόθεσή της να μπει πολύ πιο ενεργά στην υποστήριξη του έργου.
Η ενεργός στήριξη της Ιταλίας στον αγωγό φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο, μέσω Κύπρου – Κρήτης προς Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη, ενισχύει σημαντικά το έργο, τόσο εντός Ε.Ε. αφού πλέον δεν πρόκειται για ένα ουσιαστικά ελλαδοκυπριακό σχεδιασμό, ενώ προφανώς προσφέρει ακόμα πιο ψηλή προτεραιότητα οικονομικά, εμπορικά και γεωπολιτικά στον EASTMED έναντι μελετών και προθέσεων για μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει στηρίξει εξ αρχής τον αγωγό συμμετέχοντας στη χρηματοδότηση των μελετών βιωσιμότητας. Η μελέτη έδειξε ότι ο αγωγός, που θα διασχίζει την Κύπρο και την Ελλάδα πριν φτάσει στην Ιταλία, θα κοστίσει περίπου €5 δισεκατομμύρια, πολύ λιγότερο από ό,τι είχε προηγουμένως εκτιμηθεί, έστω και αν θα είναι ο μεγαλύτερος υποθαλάσσιος αγωγού του κόσμου. Να σημειωθεί ότι οι κατ’ αρχήν μελέτες που έγιναν για αγωγό Ισραήλ - Τουρκίας έδειξαν κόστος μεταξύ €7 και €10 δισ.
Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης
Να σημειωθεί ότι η Ιταλία εξ αρχής είχε ισχυρά συμφέροντα στην κατασκευή και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου EASTMED, λόγω της συμμετοχής της ιταλικής Edison. Σε κρατικό επίπεδο η Ιταλία συμμετείχε ως ενδιαφερόμενο μέρος σε σειρά συναντήσεων, αφού προβλέπεται και σύνδεση με τον σχεδιαζόμενο αγωγό «Ποσειδώνας» που θα συνδέει Ελλάδα και Ιταλία. Ωστόσο για πρώτη φορά εκδηλώνει την πρόθεσή της να μπει πολύ πιο ενεργά στην υποστήριξη του έργου.
Η ενεργός στήριξη της Ιταλίας στον αγωγό φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο, μέσω Κύπρου – Κρήτης προς Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη, ενισχύει σημαντικά το έργο, τόσο εντός Ε.Ε. αφού πλέον δεν πρόκειται για ένα ουσιαστικά ελλαδοκυπριακό σχεδιασμό, ενώ προφανώς προσφέρει ακόμα πιο ψηλή προτεραιότητα οικονομικά, εμπορικά και γεωπολιτικά στον EASTMED έναντι μελετών και προθέσεων για μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει στηρίξει εξ αρχής τον αγωγό συμμετέχοντας στη χρηματοδότηση των μελετών βιωσιμότητας. Η μελέτη έδειξε ότι ο αγωγός, που θα διασχίζει την Κύπρο και την Ελλάδα πριν φτάσει στην Ιταλία, θα κοστίσει περίπου €5 δισεκατομμύρια, πολύ λιγότερο από ό,τι είχε προηγουμένως εκτιμηθεί, έστω και αν θα είναι ο μεγαλύτερος υποθαλάσσιος αγωγού του κόσμου. Να σημειωθεί ότι οι κατ’ αρχήν μελέτες που έγιναν για αγωγό Ισραήλ - Τουρκίας έδειξαν κόστος μεταξύ €7 και €10 δισ.
Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου