Τα ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), είναι μια στοχευμένη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίτευξη του στόχου της Βιώσιμης Κινητικότητας και Ανάπτυξης εν
γένει, στις πόλεις, της βελτίωσης, της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, έναντι της κυκλοφοριακής ικανότητας και της ταχύτητας.
Είναι ένα σχέδιο που αλλάζει περιβαλλοντικά την πόλη και δημιουργεί συνθήκες γειτονιάς σε κεντρικές περιοχές.
Αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των μετακινήσεων (πεζοί, ποδήλατο και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς) και στην αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
Βάσει των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και των επικρατουσών τάσεων που διαμορφώνονται στην Ε.Ε. και στα κράτη μέλη της, η ύπαρξη ΣΒΑΚ σε μια αστική ή Μητροπολιτική Περιοχή αλλά και σε μία Περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων ταμείων της.
Στο πλαίσιο αυτό, η εκπόνηση ΣΒΑΚ θα καταστεί στα αμέσως επόμενα χρόνια υποχρεωτική αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να μπορούν να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους.
Θα απαιτείται, δηλαδή, η ύπαρξη ολοκληρωμένου και εγκεκριμένου σχεδίου που θα αντιμετωπίζει κατά ενιαίο τρόπο όλα τα ζητήματα που αφορούν την κινητικότητα των προσώπων, την αλληλεπίδραση με τις χρήσεις γης και τον αστικό χώρο, τις επιπτώσεις στη οικονομία και την κοινωνία, την απασχόληση κλπ.
Η κατεύθυνση για τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), έχει δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη από το 2009.
Η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που απέκτησε ΣΒΑΚ ήταν η Θεσσαλονίκη, ενώ ολοκληρωμένα σχέδια διαθέτουν και τα Βριλήσσια, η Λάρισα και η Ηγουμενίτσα.
Πριν από δύο χρόνια, 165 δήμοι (μεταξύ των οποίων και ο Δήμος Αθηναίων), ανέθεσαν την εκπόνηση τέτοιων σχεδίων με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, ενώ σε αυτή την κατεύθυνση χρηματοδότησε πρόσφατα από το Πράσινο Ταμείο 150 δήμους σε όλη την Ελλάδα για την εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ενώ υπάρχουν και ΟΤΑ που έχουν ήδη προχωρήσει πρωτοποριακά και με δική τους πρωτοβουλία και χρηματοδότηση σε ΣΒΑΚ.
Είναι ένα σχέδιο που αλλάζει περιβαλλοντικά την πόλη και δημιουργεί συνθήκες γειτονιάς σε κεντρικές περιοχές.
Αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των μετακινήσεων (πεζοί, ποδήλατο και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς) και στην αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
Βάσει των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και των επικρατουσών τάσεων που διαμορφώνονται στην Ε.Ε. και στα κράτη μέλη της, η ύπαρξη ΣΒΑΚ σε μια αστική ή Μητροπολιτική Περιοχή αλλά και σε μία Περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων ταμείων της.
Στο πλαίσιο αυτό, η εκπόνηση ΣΒΑΚ θα καταστεί στα αμέσως επόμενα χρόνια υποχρεωτική αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να μπορούν να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους.
Θα απαιτείται, δηλαδή, η ύπαρξη ολοκληρωμένου και εγκεκριμένου σχεδίου που θα αντιμετωπίζει κατά ενιαίο τρόπο όλα τα ζητήματα που αφορούν την κινητικότητα των προσώπων, την αλληλεπίδραση με τις χρήσεις γης και τον αστικό χώρο, τις επιπτώσεις στη οικονομία και την κοινωνία, την απασχόληση κλπ.
Η κατεύθυνση για τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), έχει δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη από το 2009.
Η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που απέκτησε ΣΒΑΚ ήταν η Θεσσαλονίκη, ενώ ολοκληρωμένα σχέδια διαθέτουν και τα Βριλήσσια, η Λάρισα και η Ηγουμενίτσα.
Πριν από δύο χρόνια, 165 δήμοι (μεταξύ των οποίων και ο Δήμος Αθηναίων), ανέθεσαν την εκπόνηση τέτοιων σχεδίων με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, ενώ σε αυτή την κατεύθυνση χρηματοδότησε πρόσφατα από το Πράσινο Ταμείο 150 δήμους σε όλη την Ελλάδα για την εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ενώ υπάρχουν και ΟΤΑ που έχουν ήδη προχωρήσει πρωτοποριακά και με δική τους πρωτοβουλία και χρηματοδότηση σε ΣΒΑΚ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου