Η ανακοίνωση του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλέξανδρου Καχριμάνη, ότι εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020», η πράξη «Λειτουργία Τοπικών Ομάδων Υγείας
(ΤΟΜΥ) 6ης ΥΠΕ στην Περιφέρεια Ηπείρου», συνολικής δημόσιας δαπάνης 10.098.713,59 ευρώ, είναι σε αρνητική αντιλαϊκή κατεύθυνση. Με τον τρόπο αυτό η περιφέρεια υπηρετεί τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ (με τον οποίο συμφωνούν στην ουσία όλα τα αστικά κόμματα και οι υποψήφιοι τους), για μεγαλύτερη εμπλοκή της Τοπικής Διοίκησης στις υπηρεσίες υγείας.
H πράξη αφορά την υποστήριξη της λειτουργίας των 11 ΤΟΜΥ που προβλέπεται να λειτουργήσουν συνολικά στην Περιφέρεια Ηπείρου (μισθοδοσία του προσωπικού έως 12 άτομα σε κάθε ΤΟΜΥ και λειτουργικές δαπάνες με το ποσό που αναλογεί στο 15% επί των δαπανών του προσωπικού), με εποπτεία από την 6η ΥΠΕ και για διάρκεια λειτουργίας 36 μηνών για κάθε ΤΟΜΥ.
Δεν αποτελεί πράξη στήριξης της δημόσιας υγείας όπως την εμφανίζει η περιφερειακή αρχή αλλά πράξη υπονόμευσής της. Πρόκειται για υποκατάσταση από την τοπική διοίκηση, της υποχρέωσης του κράτους να σχεδιάζει, να συγκροτεί , να χρηματοδοτεί και να εγγυάται την παροχή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στον λαό, με μόνιμο προσωπικό. Αφορά ληξιπρόθεσμα χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το ΕΣΠΑ και τα διάφορα ταμεία της ΕΕ, με προσωπικό με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Αυτή η πολιτική οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μετακύλιση του κόστους στο λαό. Είτε με ανταποδοτικά τέλη και τοπική φορολογία, είτε με παραπάνω αφαίμαξη των ασφαλιστικών ταμείων που χρηματοδοτούν σχεδόν αποκλειστικά οι εργαζόμενοι, μετά την εκκωφαντική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης του ΕΟΠΠΥ κατά 80%, μόνο τα τελευταία 3 χρόνια (από 514 εκατομ το 2017 σε 100 εκατομ ευρώ το 2019)
Η απόφαση προώθησης και στήριξης από την περιφερειακή αρχή του θεσμού των ΤΟΜΥ, που αποτελούν δέσμευση της κυβέρνησης εκ του 3ου μνημονίου και βασική κατεύθυνση της ΕΕ, καμία σχέση δεν έχει με την ανάπτυξη ολοκληρωμένου κρατικού συστήματος ΠΦΥ με επαρκή σε αριθμό, στελέχωση κι εξοπλισμό, κρατικά Κέντρα Υγείας με στόχο την πρόληψη και τη θεραπεία, εξειδικευμένα κατά φύλο, ηλικία, πάθηση. Οι ΤΟΜΥ μέσω του οικογενειακού γιατρού θα λειτουργούν σαν «κόφτης» (gatekeeper), εργαλείο περιορισμού της πρόσβασης των ασθενών στις υπηρεσίες και τους ειδικούς γιατρούς των νοσοκομείων.
Ο στόχος είναι να διασφαλίζεται ότι ο κρατικός προϋπολογισμός δεν θα δίνει «δεκάρα τσακιστή» για την ΠΦΥ, παρότι συνεχίζεται η αιματηρή φοροαφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων. Έτσι «εξοικονομούνται» κονδύλια για να επιδοτείται το μεγάλο κεφάλαιο. Εξασφαλίζεται επιιπλέον- και μάλιστα με ποινή- ότι το ποσό που θα στοιχίζει ο ασφαλισμένος στα ασφαλιστικά ταμεία, δεν θα υπερβαίνει το όριο των πετσοκομμένων προϋπολογισμών. Οι ΤΟΜΥ αποτελούν δηλαδή «καρικατούρα» και υποκατάστατο «σύστημα» ΠΦΥ, μέτρο παραπέρα εμπορευματοποίησης της υγείας. Γι αυτό άλλωστε είναι ψευδεπίγραφη η κριτική της ΝΔ στον θεσμό των ΤΟΜΥ, «ότι εμποδίζει την ελεύθερη επιλογή ιατρού», αφού ο εκλεκτός της υποψήφιος περιφερειάρχης και συμφωνεί στην ουσία του σχεδιασμού και πρωτοστατεί στην χρηματοδότηση τους, επιδιώκοντας να εμφανίζεται ως δήθεν «σωτήρας» της υγείας στην Ήπειρο, που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υποβαθμίζει.
Στρατηγική σύμπελευση με τον ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα έχει το κόμμα του Κ. Καχριμάνη και στη στάση τους απέναντι στα Κέντρα Υγείας. Θύμα της δημοσιονομική πειθαρχίας και των μνημονίων πανελλαδικά και σε όλη την Ήπειρο είναι τα Κέντρα Υγείας που υποβαθμίζονται και υποστελεχώνονται λόγω της υποχρηματοδότησή τους, αφήνοντας χιλιάδες λαϊκές οικογένειες, σε ορεινές ειδικά περιοχές χωρίς υπηρεσίες. Δηλαδή οι υποδομές που μπορούν κατεξοχήν να παίξουν ουσιαστικό ρόλο στην ΠΦΥ διαλύονται, ενώ στηρίζονται με κάθε τρόπο οι ΤΟΜΥ και οι διάφορες άλλες υπηρεσίες υποκατάστατα στην ΠΦΥ (ΜΚΟ, δημοτικά ιατρεία κλπ).
Αυτή η απόφαση αποτελεί συνέχεια της εμπλοκής της περιφέρειας στην ανάληψη της χρηματοδότησης μονάδων υγείας όπως το ΠΓΝΙ .. Ο προνομιακός ρόλος που επιφυλάσσεται από ΕΕ και τα αστικά κόμματα στην περιφέρεια και στον τομέα της υγείας είναι να παίξει τον ρόλο του κρίκου σύνδεσης: μονάδων υγείας, πανεπιστημiακών τμημάτων και επιχειρηματιών, σε κοινά επιχειρηματικά project- π.χ. για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού- που μπορούν να φέρουν «προστιθέμενη αξία», δηλαδή κέρδη στους εμπλεκόμενους (ξενοδόχους, ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες κλπ). Με τον τρόπο αυτό οι κατεξοχήν υπηρεσίες του λεγόμενου «κοινωνικού κράτους», της υγεία και της παιδείας, μετατρέπονται σε αυτοτελής εμπορευματικές οικονομικές μονάδες, με στόχο την εξωστρεφή επιχειρηματική δραστηριότητα και την σταδιακή απαλλαγή του κράτους από την ευθύνη για την υγεία.
Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι η αύξηση της χρηματοδότησης της ΠΦΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2019 είναι μόλις 14 εκατομ. ευρώ για όλη την χώρα, τα 10 εκατομ. της περιφερειακής αρχής, μόνο για την Ήπειρο υποδηλώνουν πλήρη αντικατάσταση και όχι απλά συμπλήρωμα της υποχρέωσης του κράτους για χρηματοδότηση μονάδων υγείας.
Η εξέλιξη αυτή κάνει επιπλέον την δήλωση του Νίκου Φίλη, εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, που βρίσκονταν πριν λίγες ημέρες στα Γιάννενα, για «ύπαρξη πραγματικής διαχωριστικής γραμμής μεταξύ νεοφιλελευθερισμού της ΝΔ και του κοινωνικού κράτους», που δήθεν υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ , να ακούγεται τουλάχιστον αστεία.
Ο μόνος ευχαριστημένος λογικά πρέπει να είναι ο κ.Ριζόπουλος που βρήκε το φάρμακο για την επίλυση του προβλήματος της ανεργίας, στην επιδοτούμενη ληξιπρόθεσμη εργασία μέσω διαφόρων προγραμμάτων, όπως το παραπάνω πρόγραμμα για τις ΤΟΜΥ.
Καλούμε το λαό της Ηπείρου να μην πέσει στην παγίδα των δήθεν «σωτήρων» των υπηρεσιών υγείας στην Ήπειρο. Να στηρίξει τα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Συσπείρωσης ως μέρος του αγώνα του για την κάλυψη όλων των συνδυασμένων σύγχρονων αναγκών σε Υγεία και Πρόνοια, που μπορεί να γίνει μόνο από ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας με αποκλειστική χρηματοδότηση από το κράτος και κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στον αντίποδα δηλαδή της στρατηγικής ΕΕ-κυβέρνησης και Τοπικών Διοικήσεων που συμφωνούν με την πολιτική αυτή. Καλούμε τους εργαζόμενους στην υγεία- πρόνοια να βγάλουν συμπεράσματα για το εργασιακό μέλλον που τους επιφυλάσσεται από την τοπική διοίκηση και την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας που καλούνται να προσφέρουν στο λαό.
Γιώργος Πρέντζας
Υποψήφιος Περιφερειάρχης
H πράξη αφορά την υποστήριξη της λειτουργίας των 11 ΤΟΜΥ που προβλέπεται να λειτουργήσουν συνολικά στην Περιφέρεια Ηπείρου (μισθοδοσία του προσωπικού έως 12 άτομα σε κάθε ΤΟΜΥ και λειτουργικές δαπάνες με το ποσό που αναλογεί στο 15% επί των δαπανών του προσωπικού), με εποπτεία από την 6η ΥΠΕ και για διάρκεια λειτουργίας 36 μηνών για κάθε ΤΟΜΥ.
Δεν αποτελεί πράξη στήριξης της δημόσιας υγείας όπως την εμφανίζει η περιφερειακή αρχή αλλά πράξη υπονόμευσής της. Πρόκειται για υποκατάσταση από την τοπική διοίκηση, της υποχρέωσης του κράτους να σχεδιάζει, να συγκροτεί , να χρηματοδοτεί και να εγγυάται την παροχή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στον λαό, με μόνιμο προσωπικό. Αφορά ληξιπρόθεσμα χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το ΕΣΠΑ και τα διάφορα ταμεία της ΕΕ, με προσωπικό με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Αυτή η πολιτική οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μετακύλιση του κόστους στο λαό. Είτε με ανταποδοτικά τέλη και τοπική φορολογία, είτε με παραπάνω αφαίμαξη των ασφαλιστικών ταμείων που χρηματοδοτούν σχεδόν αποκλειστικά οι εργαζόμενοι, μετά την εκκωφαντική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης του ΕΟΠΠΥ κατά 80%, μόνο τα τελευταία 3 χρόνια (από 514 εκατομ το 2017 σε 100 εκατομ ευρώ το 2019)
Η απόφαση προώθησης και στήριξης από την περιφερειακή αρχή του θεσμού των ΤΟΜΥ, που αποτελούν δέσμευση της κυβέρνησης εκ του 3ου μνημονίου και βασική κατεύθυνση της ΕΕ, καμία σχέση δεν έχει με την ανάπτυξη ολοκληρωμένου κρατικού συστήματος ΠΦΥ με επαρκή σε αριθμό, στελέχωση κι εξοπλισμό, κρατικά Κέντρα Υγείας με στόχο την πρόληψη και τη θεραπεία, εξειδικευμένα κατά φύλο, ηλικία, πάθηση. Οι ΤΟΜΥ μέσω του οικογενειακού γιατρού θα λειτουργούν σαν «κόφτης» (gatekeeper), εργαλείο περιορισμού της πρόσβασης των ασθενών στις υπηρεσίες και τους ειδικούς γιατρούς των νοσοκομείων.
Ο στόχος είναι να διασφαλίζεται ότι ο κρατικός προϋπολογισμός δεν θα δίνει «δεκάρα τσακιστή» για την ΠΦΥ, παρότι συνεχίζεται η αιματηρή φοροαφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων. Έτσι «εξοικονομούνται» κονδύλια για να επιδοτείται το μεγάλο κεφάλαιο. Εξασφαλίζεται επιιπλέον- και μάλιστα με ποινή- ότι το ποσό που θα στοιχίζει ο ασφαλισμένος στα ασφαλιστικά ταμεία, δεν θα υπερβαίνει το όριο των πετσοκομμένων προϋπολογισμών. Οι ΤΟΜΥ αποτελούν δηλαδή «καρικατούρα» και υποκατάστατο «σύστημα» ΠΦΥ, μέτρο παραπέρα εμπορευματοποίησης της υγείας. Γι αυτό άλλωστε είναι ψευδεπίγραφη η κριτική της ΝΔ στον θεσμό των ΤΟΜΥ, «ότι εμποδίζει την ελεύθερη επιλογή ιατρού», αφού ο εκλεκτός της υποψήφιος περιφερειάρχης και συμφωνεί στην ουσία του σχεδιασμού και πρωτοστατεί στην χρηματοδότηση τους, επιδιώκοντας να εμφανίζεται ως δήθεν «σωτήρας» της υγείας στην Ήπειρο, που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υποβαθμίζει.
Στρατηγική σύμπελευση με τον ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα έχει το κόμμα του Κ. Καχριμάνη και στη στάση τους απέναντι στα Κέντρα Υγείας. Θύμα της δημοσιονομική πειθαρχίας και των μνημονίων πανελλαδικά και σε όλη την Ήπειρο είναι τα Κέντρα Υγείας που υποβαθμίζονται και υποστελεχώνονται λόγω της υποχρηματοδότησή τους, αφήνοντας χιλιάδες λαϊκές οικογένειες, σε ορεινές ειδικά περιοχές χωρίς υπηρεσίες. Δηλαδή οι υποδομές που μπορούν κατεξοχήν να παίξουν ουσιαστικό ρόλο στην ΠΦΥ διαλύονται, ενώ στηρίζονται με κάθε τρόπο οι ΤΟΜΥ και οι διάφορες άλλες υπηρεσίες υποκατάστατα στην ΠΦΥ (ΜΚΟ, δημοτικά ιατρεία κλπ).
Αυτή η απόφαση αποτελεί συνέχεια της εμπλοκής της περιφέρειας στην ανάληψη της χρηματοδότησης μονάδων υγείας όπως το ΠΓΝΙ .. Ο προνομιακός ρόλος που επιφυλάσσεται από ΕΕ και τα αστικά κόμματα στην περιφέρεια και στον τομέα της υγείας είναι να παίξει τον ρόλο του κρίκου σύνδεσης: μονάδων υγείας, πανεπιστημiακών τμημάτων και επιχειρηματιών, σε κοινά επιχειρηματικά project- π.χ. για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού- που μπορούν να φέρουν «προστιθέμενη αξία», δηλαδή κέρδη στους εμπλεκόμενους (ξενοδόχους, ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες κλπ). Με τον τρόπο αυτό οι κατεξοχήν υπηρεσίες του λεγόμενου «κοινωνικού κράτους», της υγεία και της παιδείας, μετατρέπονται σε αυτοτελής εμπορευματικές οικονομικές μονάδες, με στόχο την εξωστρεφή επιχειρηματική δραστηριότητα και την σταδιακή απαλλαγή του κράτους από την ευθύνη για την υγεία.
Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι η αύξηση της χρηματοδότησης της ΠΦΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2019 είναι μόλις 14 εκατομ. ευρώ για όλη την χώρα, τα 10 εκατομ. της περιφερειακής αρχής, μόνο για την Ήπειρο υποδηλώνουν πλήρη αντικατάσταση και όχι απλά συμπλήρωμα της υποχρέωσης του κράτους για χρηματοδότηση μονάδων υγείας.
Η εξέλιξη αυτή κάνει επιπλέον την δήλωση του Νίκου Φίλη, εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, που βρίσκονταν πριν λίγες ημέρες στα Γιάννενα, για «ύπαρξη πραγματικής διαχωριστικής γραμμής μεταξύ νεοφιλελευθερισμού της ΝΔ και του κοινωνικού κράτους», που δήθεν υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ , να ακούγεται τουλάχιστον αστεία.
Ο μόνος ευχαριστημένος λογικά πρέπει να είναι ο κ.Ριζόπουλος που βρήκε το φάρμακο για την επίλυση του προβλήματος της ανεργίας, στην επιδοτούμενη ληξιπρόθεσμη εργασία μέσω διαφόρων προγραμμάτων, όπως το παραπάνω πρόγραμμα για τις ΤΟΜΥ.
Καλούμε το λαό της Ηπείρου να μην πέσει στην παγίδα των δήθεν «σωτήρων» των υπηρεσιών υγείας στην Ήπειρο. Να στηρίξει τα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Συσπείρωσης ως μέρος του αγώνα του για την κάλυψη όλων των συνδυασμένων σύγχρονων αναγκών σε Υγεία και Πρόνοια, που μπορεί να γίνει μόνο από ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας με αποκλειστική χρηματοδότηση από το κράτος και κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στον αντίποδα δηλαδή της στρατηγικής ΕΕ-κυβέρνησης και Τοπικών Διοικήσεων που συμφωνούν με την πολιτική αυτή. Καλούμε τους εργαζόμενους στην υγεία- πρόνοια να βγάλουν συμπεράσματα για το εργασιακό μέλλον που τους επιφυλάσσεται από την τοπική διοίκηση και την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας που καλούνται να προσφέρουν στο λαό.
Γιώργος Πρέντζας
Υποψήφιος Περιφερειάρχης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου