Γνωρίζουν τα πάντα οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες και Οργανισμοί για το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, ακόμη και στην μικρότερη λεπτομέρεια, αφού έχουν περάσει στο «μικροσκόπιο» τα «υπέρ και κατά», μετά το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από αεροπορικές εταιρείες για πτήσεις.
Τις λεπτομέρειες αυτές, έχουν στην διάθεσή τους κι όλες οι μεγάλες τουριστικές εταιρείες, μαζί με πλήθος φωτογραφιών, σχεδιαγραμμάτων κ.λ.π. Κι όλα αυτά με πρόσφατα στοιχεία, ενώ σε υποσημείωση της έκθεσης από την εταιρεία που την...ετοίμασε, αναφέρεται ότι θα ενημερώνονται για κάθε νέα εξέλιξη στα έργα του αεροδρομίου, κ.λ.π.
Το All News Epirus κατάφερε να πάρει βασικά στοιχεία της έκθεσης, αποφεύγοντας τεχνικά ή στοιχεία που αφορούν κυρίως αεροπορικές εταιρείες με τους τύπους μηχανημάτων του αεροδρομίου, στοιχεία προσέγγισης αεροσκαφών και ειδικές οδηγίες που δεν αφορούν τους αναγνώστες, και τα παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά, για τον μοναδικό λόγο της δικαίωσης όσων πιστεύουν στην ανάπτυξη του αεροδρομίου, και των δυνατοτήτων που πραγματικά έχει πλέον, μερικές από τις οποίες μπορούν εύκολα να διορθωθούν ή να ενισχυθούν.
Η έρευνα έγινε αθόρυβα και γρήγορα και όπως επισημαίνουν αυτοί που την συνέταξαν, όπου ζητήθηκαν στοιχεία στην Αθήνα, τα Γιάννινα ή την Θεσσαλονίκη, τους δόθηκαν πρόθυμα και άμεσα και στη συνέχεια οι ίδιοι τα επιβεβαίωσαν για την ακρίβειά τους.
Είναι μια ανεπίσημη αλλά ιδιαίτερα σημαντική έρευνα που ζητήθηκε από αεροπορικές εταιρείες, για να έχουν μια πλήρη εικόνα του αεροδρομίου Ιωαννίνων, που ξαφνικά βρέθηκε στην επικαιρότητα και μπορεί να καλύψει πολλά από τα συμφέροντά τους και τους μελλοντικούς σχεδιασμούς τους.
Τα ισχυρά «υπέρ» του αεροδρομίου
Ιδιαίτερα θετικές είναι οι παρατηρήσεις για την θέση του αεροδρομίου, την πίστα, τον διάδρομος προσγειώσεων/απογειώσεων, τον φωτισμό κ.λ.π. Υπάρχουν όμως και παρατηρήσεις… Αναλυτικά…
Για την θέση του αεροδρομίου επισημαίνουν:
-Το αεροδρόμιο, από τα παλιότερα στην Ελλάδα, έχει το σπάνιο πλεονέκτημα να βρίσκεται πολύ κοντά στην πόλη και σε ιδανική θέση, αφού οι δύο άκρες του διαδρόμου, έχουν ανοίγματα χιλιομέτρων, από τη μια πλευρά προς την λίμνη και η άλλη προς εκτεταμένες αγροτικές περιοχές χωρίς εμπόδια.
Επισημαίνεται ότι πολλά αεροδρόμια στην Ελλάδα και το εξωτερικό θα ήθελαν να είχαν αυτή την «άνεση χώρου» που έχει το αεροδρόμιο Ιωαννίνων.
-Γενικά στην προσέγγιση στο αεροδρόμιο υπάρχουν ορεινοί όγκοι και λόφοι, οι οποίοι δεν δημιουργούν προβλήματα σε συνθήκες πλήρους ορατότητας, αλλά δεν ισχύει το ίδιο με συνθήκες ομίχλης και χαμηλής νέφωσης, κάτι που οδηγούν μερικές φορές σε καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων. Υπάρχουν αξιόπιστα ραδιοβοηθήματα σε συνεχή λειτουργία και αναμένεται η πιστοποίηση του δορυφορικού συστήματος GΒAS .
Επίσης επαρκής είναι η νυκτερινή σήμανση του όρους Μιτσικέλι που βρίσκεται παράλληλα με το αεροδρόμιο, κεραιών στην πόλη κ.λ.π.
-Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης αεροσκαφών, είναι διεθνών προδιαγραφών με μήκος 2,4 χλμ. με αντιολισθηρό τάπητα σε πολύ καλή κατάσταση, που δεν μπορεί να κρατήσει νερά ακόμη και σε ισχυρή νεροποντή γιατί έχει πετυχημένες κλίσεις και στις δύο πλευρές του. Μπορεί να δεχθεί όλους τους τύπους αεροσκαφών με ασφάλεια.
-Η πίστα στάθμευσης αεροσκαφών επεκτάθηκε τα τελευταία χρόνια και μπορεί να φιλοξενήσει με άνεση 8-10 αεροσκάφη. Δεν έχουν ολοκληρωθεί όμως οι διαγραμμίσεις και η αρίθμηση των θέσεων αεροσκαφών κάτι που αναμένεται να γίνει όπως και «φρεσκάρισμα» των διαγραμμίσεων στην παλιά πίστα αλλά και στον διάδρομο προσγειώσεων – απογειώσεων.
-Ο νυκτερινός φωτισμός του αεροδρομίου είναι επαρκής και σε πολύ καλή κατάσταση.
-Η πυρόσβεση του αεροδρομίου αποτελείται σήμερα από ένα όχημα και αναμένεται ένα δεύτερο. Σε απόσταση περίπου 600 μέτρων από το αεροδρόμιο υπάρχει σταθμός της πυροσβεστικής με επαρκή αριθμό οχημάτων και εκπαιδευμένο προσωπικό σε πυρόσβεση αεροδρομίου, που όταν απαιτείται παραβρίσκεται στο αεροδρόμιο.
-Το αεροδρόμιο διαθέτει όχημα Follow me που κυρίως χρησιμοποιείται για οπτικό έλεγχο του διαδρόμου πριν τις απογειώσεις και προσγειώσεις αεροσκαφών ή για απομάκρυνση σμηνών πουλιών όταν υπάρχουν.
-Ο νέος πύργος ελέγχου, είναι στελεχωμένος από ελεγκτές, ηλεκτρονικούς κ.λ.π. προσωπικό της ΥΠΑ, ενώ διαθέτει γεννήτριες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε περιπτώσεις διακοπής ή βλάβης του δικτύου της ΔΕΗ.
Διαθέτει τα αναγκαία ραδιοβοηθήματα αλλά με την αύξηση της κίνησης αεροσκαφών, θα απαιτηθεί ο εφοδιασμός του με επιπλέον, όπως και επιπλέον προσωπικό. Δίπλα από τον πύργο ελέγχου σε νέο κτίριο που είναι έτοιμο, θα εγκατασταθεί η Πυρόσβεση και Υπηρεσίες του αεροδρομίου.
-Στο αεροδρόμιο λειτουργεί μικρός «Μετεωρολογικός Σταθμός», για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών, ο οποίος έχει προγραμματισθεί να ενισχυθεί περισσότερο.
Από τα ασφαλέστερα αεροδρόμια…
Aπό τα ασφαλέστερα αεροδρόμια κοντά σε πόλη αυτό των Ιωαννίνων και τα μόνα σοβαρά προβλήματά του, εστιάζονται στις περιπτώσεις της ομίχλης, που τώρα με την λειτουργία του GBAS θα αμβλυνθούν αισθητά.
Πρόβλημα παραμένουν οι μειωμένοι χώροι των κτιριακών εγκαταστάσεων, που σε αφίξεις μεγάλων αεροσκαφών δυσχεραίνουν αισθητά τους επιβάτες στην παραλαβή των αποσκευών τους.
Λειτουργεί ένας μικρός μειωμένων δυνατοτήτων ιμάντας αποσκευών , ενώ εξαιρετικά μικρός είναι ο αριθμός σε καροτσάκια αποσκευών, πολλά από τα οποία με προβλήματα και βλάβες. Ανεπαρκής ο εξαερισμός κυρίως τον χειμώνα, όταν η αίθουσα είναι γεμάτη.
-Προβληματική και επικίνδυνη η πρόσβαση επιβατών στην στάση των λεωφορείων, που θα πρέπει να διασχίσουν χωρίς διαβάσεις πεζών και ειδική σήμανση τον εθνικό δρόμο με αυξημένη κίνηση, για να πάνε στην στάση.
Αντίθετα εύκολη είναι η πρόσβαση στον σταθμό των ταξί που βρίσκεται μέσα στον χώρο του αεροδρομίου. Με τα σημερινά δεδομένα προβληματική είναι εντός του αεροδρομίου και η στάθμευση τουριστικών λεωφορείων για επιβίβαση ή αποβίβαση γκρούπ επιβατών.
-Επίσης η μοναδική πύλη εξόδου στις αναχωρήσεις, καθυστερούν τους επιβάτες στην ουρά, για έλεγχο εισιτηρίων και επιβίβαση στο αεροσκάφος.
Επίσης η μη επιβίβαση επιβατών σε λεωφορείο από την αίθουσα αναχωρήσεων μέχρι το αεροσκάφος, κυρίως υπό βροχή ή καύσωνα, αν και η απόσταση είναι σχετικά κοντινή, καταγράφεται σαν ένα από τα «μείον» του αεροδρομίου, αν και αυτό μπορεί να λυθεί εύκολα.
-Ο έλεγχος χειραποσκευών και επιβατών γίνεται ικανοποιητικά από το μοναδικό μηχάνημα ασφαλείας οι χειριστές του οποίου είναι έμπειροι και αποτελεσματικοί, με πολύ καλούς χρόνους στην γρήγορη εξυπηρέτηση των επιβατών.
Μηχάνημα ελέγχου αποσκευών λειτουργεί αποτελεσματικά και χωρίς προβλήματα στην παράδοσή τους στο «chek -in», όπου σε μεγάλα αεροσκάφη σχηματίζονται ουρές στα δύο γκισέ που υπάρχουν, ενώ συνήθως λειτουργεί μόνο το ένα.
-Βασικό αρνητικό στοιχείο του αεροδρομίου Ιωαννίνων, είναι η έλλειψη καυσίμων, στοιχείο που «μπλοκάρει» την ανάπτυξή του και την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών, που δηλώνουν ενδιαφέρον.
-Στα αρνητικά είναι και το αλαλούμ που επικρατεί στα μέχρι τώρα πάρκινγκ του αεροδρομίου, που η λύση έχει δρομολογηθεί και ήδη λειτουργεί ένα νέο, ενώ υπό κατασκευή είναι το τελικό στη νέα του θέση.
Επίσης προβληματική είναι η είσοδος και κυρίως η έξοδος αυτοκινήτων από το αεροδρόμιο στον εθνικό δρόμο , ενώ καμιά κίνηση δεν έχει γίνει ακόμη για την κατασκευή κόμβου στην περιοχή, αν και έχει εξαγγελθεί από χρόνια, υπήρχε η χρηματοδότηση και η σχετική μελέτη.
-Εντός του κτιρίου, λειτουργεί καντίνα εξυπηρέτησης επιβατών, επαρκής αριθμός τουαλετών σχετικά με την κίνηση του αεροδρομίου και σε καλή κατάσταση από πλευράς καθαριότητας.
Βελτίωση χρειάζονται οι μεγαφωνικές εγκαταστάσεις, που θα αντικατασταθούν με το νέο κτίριο που έχει σχεδιαστεί.
-Ο νέος πύργος ελέγχου είναι στην πλέον κατάλληλη θέση με πλήρη ορατότητα στο αεροδρόμιο και την γύρω από αυτό περιοχή σε μεγάλη ακτίνα.
Το πρόβλημα του κτιρίου
Για το κτίριο του αεροδρομίου, υπάρχει λεπτομερής αναφορά με το ιστορικό του, ενώ γίνεται αναφορά και για την τεράστια πινακίδα που υπάρχει εδώ και χρόνια έξω από αυτό, για το συνολικό κόστος των 52 εκατομ. ευρώ και των νέων χώρων 10.500 τ.μ.
Επισημαίνουν τις καθυστερήσεις, τις συνεχείς μειώσεις του κόστους, την σμίκρυνση των χώρων με τους νέους σχεδιασμούς, τους αργούς ρυθμούς εκτέλεσης των εργασιών στους χώρους εκτός του κτιρίου, τα συνεχή αρνητικά δημοσιεύματα για την όλη κατάσταση, τις διαμαρτυρίες των Αρχών της περιοχής κ.λ.π.
Κάνουν μια σύντομη περιγραφή των νέων σχεδιασμών (με κατεδάφιση του υπάρχοντος κεντρικού παλιού κτιρίου και του παλιού πύργου ελέγχου και τις μικρές προσθήκες στις αίθουσες αναχώρησης και άφιξης), αλλά επισημαίνουν ότι όλα βρίσκονται σε εξέλιξη με πολλά ερωτηματικά, όσο το αρμόδιο υπουργείο και η ΥΠΑ δεν εξασφαλίζουν τις πιστώσεις που απαιτούνται.
Έχοντας ενημερωθεί και για τις αρχικές μελέτες των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων, επισημαίνουν ότι, αν αυτές είχαν υλοποιηθεί, τα Γιάννινα θα είχαν ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροδρόμια τουλάχιστον στα Βαλκάνια.
-Στο σημείο αυτό κάνουν ιδιαίτερη αναφορά στην εξαιρετικής στρατηγικής σημασίας του αεροδρομίου (που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν χαρακτηρισμένο και ως ΝΑΤΟικό), που θα εξυπηρετεί τον θερινό και χειμερινό τουρισμό της Ηπείρου, μέρους της Δυτικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας κυρίως τον χειμώνα και τη Ν. Αλβανία. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στην χρησιμότητα του αεροδρομίου λόγω των εκατοντάδων καθημερινά διεθνών υπερπτήσεων στους αεροδιαδρόμους στον ουρανό των Ιωαννίνων.
-Επίσης επισημαίνεται η αναγκαιότητα ενημέρωσης του Eurocontrol και των άλλων διεθνών αεροπορικών οργανισμών με όλα τα στοιχεία του αεροδρομίου, ώστε, όπως στην περίπτωση του GBAS να υπάρξει ενδιαφέρον από την πλευρά τους για τον εξοπλισμό του και με νέα σύγχρονα ραδιοβοηθήματα στους προγραμματισμούς που κάνει και για τα Περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης.
Η έκθεση κλείνει με την επισήμανση προς τις αεροπορικές εταιρείες που σχεδιάζουν πτήσεις προς το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, ότι αυτό είναι ασφαλές, χρειάζεται ενημέρωσή τους για τις καιρικές συνθήκες όπως σε όλα τα ορεινά αεροδρόμια της Ευρώπης, αλλά προς το παρόν παραμένει το σοβαρό πρόβλημα ανεφοδιασμού των αεροσκαφών σε καύσιμα, επισημαίνοντας ότι οι ελληνικές Αρχές δεσμεύτηκαν να το επιλύσουν.
Επίσης επισημαίνουν ότι χρειάζεται πριν τον σχεδιασμό των πτήσεων, συνεννόηση με την ΥΠΑ Ιωαννίνων για τις ώρες των δρομολογίων, γιατί το αεροδρόμιο μπορεί να καλύψει ταυτόχρονα προσγειώσεις και απογειώσεις μέχρι 8-9 αεροσκαφών διαθέτοντας μεγάλη πίστα στάθμευσης, αλλά πολύ δύσκολα θα εξυπηρετήσει ταυτόχρονα ακόμη και δύο αεροσκάφη στις μικρές σημερινές αίθουσες αφίξεων και αναχωρήσεων που είναι ιδιαίτερα προβληματικές.
Τις λεπτομέρειες αυτές, έχουν στην διάθεσή τους κι όλες οι μεγάλες τουριστικές εταιρείες, μαζί με πλήθος φωτογραφιών, σχεδιαγραμμάτων κ.λ.π. Κι όλα αυτά με πρόσφατα στοιχεία, ενώ σε υποσημείωση της έκθεσης από την εταιρεία που την...ετοίμασε, αναφέρεται ότι θα ενημερώνονται για κάθε νέα εξέλιξη στα έργα του αεροδρομίου, κ.λ.π.
Το All News Epirus κατάφερε να πάρει βασικά στοιχεία της έκθεσης, αποφεύγοντας τεχνικά ή στοιχεία που αφορούν κυρίως αεροπορικές εταιρείες με τους τύπους μηχανημάτων του αεροδρομίου, στοιχεία προσέγγισης αεροσκαφών και ειδικές οδηγίες που δεν αφορούν τους αναγνώστες, και τα παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά, για τον μοναδικό λόγο της δικαίωσης όσων πιστεύουν στην ανάπτυξη του αεροδρομίου, και των δυνατοτήτων που πραγματικά έχει πλέον, μερικές από τις οποίες μπορούν εύκολα να διορθωθούν ή να ενισχυθούν.
Η έρευνα έγινε αθόρυβα και γρήγορα και όπως επισημαίνουν αυτοί που την συνέταξαν, όπου ζητήθηκαν στοιχεία στην Αθήνα, τα Γιάννινα ή την Θεσσαλονίκη, τους δόθηκαν πρόθυμα και άμεσα και στη συνέχεια οι ίδιοι τα επιβεβαίωσαν για την ακρίβειά τους.
Είναι μια ανεπίσημη αλλά ιδιαίτερα σημαντική έρευνα που ζητήθηκε από αεροπορικές εταιρείες, για να έχουν μια πλήρη εικόνα του αεροδρομίου Ιωαννίνων, που ξαφνικά βρέθηκε στην επικαιρότητα και μπορεί να καλύψει πολλά από τα συμφέροντά τους και τους μελλοντικούς σχεδιασμούς τους.
Τα ισχυρά «υπέρ» του αεροδρομίου
Ιδιαίτερα θετικές είναι οι παρατηρήσεις για την θέση του αεροδρομίου, την πίστα, τον διάδρομος προσγειώσεων/απογειώσεων, τον φωτισμό κ.λ.π. Υπάρχουν όμως και παρατηρήσεις… Αναλυτικά…
Για την θέση του αεροδρομίου επισημαίνουν:
-Το αεροδρόμιο, από τα παλιότερα στην Ελλάδα, έχει το σπάνιο πλεονέκτημα να βρίσκεται πολύ κοντά στην πόλη και σε ιδανική θέση, αφού οι δύο άκρες του διαδρόμου, έχουν ανοίγματα χιλιομέτρων, από τη μια πλευρά προς την λίμνη και η άλλη προς εκτεταμένες αγροτικές περιοχές χωρίς εμπόδια.
Επισημαίνεται ότι πολλά αεροδρόμια στην Ελλάδα και το εξωτερικό θα ήθελαν να είχαν αυτή την «άνεση χώρου» που έχει το αεροδρόμιο Ιωαννίνων.
-Γενικά στην προσέγγιση στο αεροδρόμιο υπάρχουν ορεινοί όγκοι και λόφοι, οι οποίοι δεν δημιουργούν προβλήματα σε συνθήκες πλήρους ορατότητας, αλλά δεν ισχύει το ίδιο με συνθήκες ομίχλης και χαμηλής νέφωσης, κάτι που οδηγούν μερικές φορές σε καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων. Υπάρχουν αξιόπιστα ραδιοβοηθήματα σε συνεχή λειτουργία και αναμένεται η πιστοποίηση του δορυφορικού συστήματος GΒAS .
Επίσης επαρκής είναι η νυκτερινή σήμανση του όρους Μιτσικέλι που βρίσκεται παράλληλα με το αεροδρόμιο, κεραιών στην πόλη κ.λ.π.
-Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης αεροσκαφών, είναι διεθνών προδιαγραφών με μήκος 2,4 χλμ. με αντιολισθηρό τάπητα σε πολύ καλή κατάσταση, που δεν μπορεί να κρατήσει νερά ακόμη και σε ισχυρή νεροποντή γιατί έχει πετυχημένες κλίσεις και στις δύο πλευρές του. Μπορεί να δεχθεί όλους τους τύπους αεροσκαφών με ασφάλεια.
-Η πίστα στάθμευσης αεροσκαφών επεκτάθηκε τα τελευταία χρόνια και μπορεί να φιλοξενήσει με άνεση 8-10 αεροσκάφη. Δεν έχουν ολοκληρωθεί όμως οι διαγραμμίσεις και η αρίθμηση των θέσεων αεροσκαφών κάτι που αναμένεται να γίνει όπως και «φρεσκάρισμα» των διαγραμμίσεων στην παλιά πίστα αλλά και στον διάδρομο προσγειώσεων – απογειώσεων.
-Ο νυκτερινός φωτισμός του αεροδρομίου είναι επαρκής και σε πολύ καλή κατάσταση.
-Η πυρόσβεση του αεροδρομίου αποτελείται σήμερα από ένα όχημα και αναμένεται ένα δεύτερο. Σε απόσταση περίπου 600 μέτρων από το αεροδρόμιο υπάρχει σταθμός της πυροσβεστικής με επαρκή αριθμό οχημάτων και εκπαιδευμένο προσωπικό σε πυρόσβεση αεροδρομίου, που όταν απαιτείται παραβρίσκεται στο αεροδρόμιο.
-Το αεροδρόμιο διαθέτει όχημα Follow me που κυρίως χρησιμοποιείται για οπτικό έλεγχο του διαδρόμου πριν τις απογειώσεις και προσγειώσεις αεροσκαφών ή για απομάκρυνση σμηνών πουλιών όταν υπάρχουν.
-Ο νέος πύργος ελέγχου, είναι στελεχωμένος από ελεγκτές, ηλεκτρονικούς κ.λ.π. προσωπικό της ΥΠΑ, ενώ διαθέτει γεννήτριες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε περιπτώσεις διακοπής ή βλάβης του δικτύου της ΔΕΗ.
Διαθέτει τα αναγκαία ραδιοβοηθήματα αλλά με την αύξηση της κίνησης αεροσκαφών, θα απαιτηθεί ο εφοδιασμός του με επιπλέον, όπως και επιπλέον προσωπικό. Δίπλα από τον πύργο ελέγχου σε νέο κτίριο που είναι έτοιμο, θα εγκατασταθεί η Πυρόσβεση και Υπηρεσίες του αεροδρομίου.
-Στο αεροδρόμιο λειτουργεί μικρός «Μετεωρολογικός Σταθμός», για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών, ο οποίος έχει προγραμματισθεί να ενισχυθεί περισσότερο.
Από τα ασφαλέστερα αεροδρόμια…
Aπό τα ασφαλέστερα αεροδρόμια κοντά σε πόλη αυτό των Ιωαννίνων και τα μόνα σοβαρά προβλήματά του, εστιάζονται στις περιπτώσεις της ομίχλης, που τώρα με την λειτουργία του GBAS θα αμβλυνθούν αισθητά.
Πρόβλημα παραμένουν οι μειωμένοι χώροι των κτιριακών εγκαταστάσεων, που σε αφίξεις μεγάλων αεροσκαφών δυσχεραίνουν αισθητά τους επιβάτες στην παραλαβή των αποσκευών τους.
Λειτουργεί ένας μικρός μειωμένων δυνατοτήτων ιμάντας αποσκευών , ενώ εξαιρετικά μικρός είναι ο αριθμός σε καροτσάκια αποσκευών, πολλά από τα οποία με προβλήματα και βλάβες. Ανεπαρκής ο εξαερισμός κυρίως τον χειμώνα, όταν η αίθουσα είναι γεμάτη.
-Προβληματική και επικίνδυνη η πρόσβαση επιβατών στην στάση των λεωφορείων, που θα πρέπει να διασχίσουν χωρίς διαβάσεις πεζών και ειδική σήμανση τον εθνικό δρόμο με αυξημένη κίνηση, για να πάνε στην στάση.
Αντίθετα εύκολη είναι η πρόσβαση στον σταθμό των ταξί που βρίσκεται μέσα στον χώρο του αεροδρομίου. Με τα σημερινά δεδομένα προβληματική είναι εντός του αεροδρομίου και η στάθμευση τουριστικών λεωφορείων για επιβίβαση ή αποβίβαση γκρούπ επιβατών.
-Επίσης η μοναδική πύλη εξόδου στις αναχωρήσεις, καθυστερούν τους επιβάτες στην ουρά, για έλεγχο εισιτηρίων και επιβίβαση στο αεροσκάφος.
Επίσης η μη επιβίβαση επιβατών σε λεωφορείο από την αίθουσα αναχωρήσεων μέχρι το αεροσκάφος, κυρίως υπό βροχή ή καύσωνα, αν και η απόσταση είναι σχετικά κοντινή, καταγράφεται σαν ένα από τα «μείον» του αεροδρομίου, αν και αυτό μπορεί να λυθεί εύκολα.
-Ο έλεγχος χειραποσκευών και επιβατών γίνεται ικανοποιητικά από το μοναδικό μηχάνημα ασφαλείας οι χειριστές του οποίου είναι έμπειροι και αποτελεσματικοί, με πολύ καλούς χρόνους στην γρήγορη εξυπηρέτηση των επιβατών.
Μηχάνημα ελέγχου αποσκευών λειτουργεί αποτελεσματικά και χωρίς προβλήματα στην παράδοσή τους στο «chek -in», όπου σε μεγάλα αεροσκάφη σχηματίζονται ουρές στα δύο γκισέ που υπάρχουν, ενώ συνήθως λειτουργεί μόνο το ένα.
-Βασικό αρνητικό στοιχείο του αεροδρομίου Ιωαννίνων, είναι η έλλειψη καυσίμων, στοιχείο που «μπλοκάρει» την ανάπτυξή του και την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών, που δηλώνουν ενδιαφέρον.
-Στα αρνητικά είναι και το αλαλούμ που επικρατεί στα μέχρι τώρα πάρκινγκ του αεροδρομίου, που η λύση έχει δρομολογηθεί και ήδη λειτουργεί ένα νέο, ενώ υπό κατασκευή είναι το τελικό στη νέα του θέση.
Επίσης προβληματική είναι η είσοδος και κυρίως η έξοδος αυτοκινήτων από το αεροδρόμιο στον εθνικό δρόμο , ενώ καμιά κίνηση δεν έχει γίνει ακόμη για την κατασκευή κόμβου στην περιοχή, αν και έχει εξαγγελθεί από χρόνια, υπήρχε η χρηματοδότηση και η σχετική μελέτη.
-Εντός του κτιρίου, λειτουργεί καντίνα εξυπηρέτησης επιβατών, επαρκής αριθμός τουαλετών σχετικά με την κίνηση του αεροδρομίου και σε καλή κατάσταση από πλευράς καθαριότητας.
Βελτίωση χρειάζονται οι μεγαφωνικές εγκαταστάσεις, που θα αντικατασταθούν με το νέο κτίριο που έχει σχεδιαστεί.
-Ο νέος πύργος ελέγχου είναι στην πλέον κατάλληλη θέση με πλήρη ορατότητα στο αεροδρόμιο και την γύρω από αυτό περιοχή σε μεγάλη ακτίνα.
Το πρόβλημα του κτιρίου
Για το κτίριο του αεροδρομίου, υπάρχει λεπτομερής αναφορά με το ιστορικό του, ενώ γίνεται αναφορά και για την τεράστια πινακίδα που υπάρχει εδώ και χρόνια έξω από αυτό, για το συνολικό κόστος των 52 εκατομ. ευρώ και των νέων χώρων 10.500 τ.μ.
Επισημαίνουν τις καθυστερήσεις, τις συνεχείς μειώσεις του κόστους, την σμίκρυνση των χώρων με τους νέους σχεδιασμούς, τους αργούς ρυθμούς εκτέλεσης των εργασιών στους χώρους εκτός του κτιρίου, τα συνεχή αρνητικά δημοσιεύματα για την όλη κατάσταση, τις διαμαρτυρίες των Αρχών της περιοχής κ.λ.π.
Κάνουν μια σύντομη περιγραφή των νέων σχεδιασμών (με κατεδάφιση του υπάρχοντος κεντρικού παλιού κτιρίου και του παλιού πύργου ελέγχου και τις μικρές προσθήκες στις αίθουσες αναχώρησης και άφιξης), αλλά επισημαίνουν ότι όλα βρίσκονται σε εξέλιξη με πολλά ερωτηματικά, όσο το αρμόδιο υπουργείο και η ΥΠΑ δεν εξασφαλίζουν τις πιστώσεις που απαιτούνται.
Έχοντας ενημερωθεί και για τις αρχικές μελέτες των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων, επισημαίνουν ότι, αν αυτές είχαν υλοποιηθεί, τα Γιάννινα θα είχαν ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροδρόμια τουλάχιστον στα Βαλκάνια.
-Στο σημείο αυτό κάνουν ιδιαίτερη αναφορά στην εξαιρετικής στρατηγικής σημασίας του αεροδρομίου (που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν χαρακτηρισμένο και ως ΝΑΤΟικό), που θα εξυπηρετεί τον θερινό και χειμερινό τουρισμό της Ηπείρου, μέρους της Δυτικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας κυρίως τον χειμώνα και τη Ν. Αλβανία. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στην χρησιμότητα του αεροδρομίου λόγω των εκατοντάδων καθημερινά διεθνών υπερπτήσεων στους αεροδιαδρόμους στον ουρανό των Ιωαννίνων.
-Επίσης επισημαίνεται η αναγκαιότητα ενημέρωσης του Eurocontrol και των άλλων διεθνών αεροπορικών οργανισμών με όλα τα στοιχεία του αεροδρομίου, ώστε, όπως στην περίπτωση του GBAS να υπάρξει ενδιαφέρον από την πλευρά τους για τον εξοπλισμό του και με νέα σύγχρονα ραδιοβοηθήματα στους προγραμματισμούς που κάνει και για τα Περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης.
Η έκθεση κλείνει με την επισήμανση προς τις αεροπορικές εταιρείες που σχεδιάζουν πτήσεις προς το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, ότι αυτό είναι ασφαλές, χρειάζεται ενημέρωσή τους για τις καιρικές συνθήκες όπως σε όλα τα ορεινά αεροδρόμια της Ευρώπης, αλλά προς το παρόν παραμένει το σοβαρό πρόβλημα ανεφοδιασμού των αεροσκαφών σε καύσιμα, επισημαίνοντας ότι οι ελληνικές Αρχές δεσμεύτηκαν να το επιλύσουν.
Επίσης επισημαίνουν ότι χρειάζεται πριν τον σχεδιασμό των πτήσεων, συνεννόηση με την ΥΠΑ Ιωαννίνων για τις ώρες των δρομολογίων, γιατί το αεροδρόμιο μπορεί να καλύψει ταυτόχρονα προσγειώσεις και απογειώσεις μέχρι 8-9 αεροσκαφών διαθέτοντας μεγάλη πίστα στάθμευσης, αλλά πολύ δύσκολα θα εξυπηρετήσει ταυτόχρονα ακόμη και δύο αεροσκάφη στις μικρές σημερινές αίθουσες αφίξεων και αναχωρήσεων που είναι ιδιαίτερα προβληματικές.
allnews-epirus
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου