- Το μεγαλεπήβολο αυτό σχέδιο, που θα ξεκινά από Αλεξανδρούπολη και θα καταλήγει στην Ηγουμενίτσα - εάν ποτέ πάρει σάρκα και οστά - θα καταστήσει την Ελλάδα σημαντικό διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο εμπορίου
• Η τύχη της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» έχει απασχολήσει κατά καιρούς την επικαιρότητα, με αφορμή δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων, προβάλλοντάς την ως ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο, το οποίο θα μπορούσε να καταστήσει την χώρα μας σημαντικό διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο εμπορίου και συγκοινωνιακό κόμβο, λόγω της γεωγραφικής της θέσης.
Βέβαια, το ασύλληπτο κόστος ενός τέτοιου έργου (αγγίζει τα 10 δισ. ευρώ), είναι αυτό που το οδηγεί γρήγορα στις καλένδες, κάθε φορά που επανέρχεται στην επικαιρότητα. Σε ότι αφορά την Ήπειρο, τα πράγματα φαντάζουν ακόμη πιο δύσκολα, καθώς το δυτικό τμήμα της χάραξης κρίνεται ως το πιο δαπανηρό, αφού θα πρέπει να διασχίσει την Πίνδο σε δύσκολα σημεία, ανεβάζοντας περαιτέρω το κατασκευαστικό κόστος.
Εάν όμως θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί, τα οφέλη τόσο για ολόκληρη την χώρα, όσο ειδικά και για την Ήπειρο θα ήταν τεράστια, τόσο σε επίπεδο εμπορικό, όσο και τουριστικό.
Ξανά στο προσκήνιο;
Και μπορεί η Κυβέρνηση Τσίπρα να συμπεριέλαβε την «Σιδηροδρομική Εγνατία» στα προτεινόμενα έργα για να χρηματοδοτηθούν μέσω του «πακέτου Γιούνκερ», η Ε.Ε. όμως είχε διαφορετική άποψη, αφού το απέρριψε στέλνοντάς το για ακόμη μια φορά στις καλένδες. Το τμήμα λοιπόν μέχρι την Ηγουμενίτσα μάλλον θα παραμείνει σε επίπεδο προθέσεων, εκτός και εάν η Ευρώπη αλλάξει γνώμη. Το γεγονός ότι ο σιδηροδρομικός διάδρομος θα διευκόλυνε τα μέγιστα τις χερσαίες μεταφορές προς τη Μέση Ανατολή, με δεδομένο ότι οι θαλάσσιες διαδρομές είναι πολύ πιο επικίνδυνες, ενώ η κατάσταση στην περιοχή είναι γενικότερα έκρυθμη, ίσως επισπεύσει τις όποιες διαδικασίες για να παρακαμφθούν τα οικονομικά κυρίως εμπόδια που ορθώνονται και να ξεκινήσει η υλοποίηση ενός τόσο μεγάλου έργου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως έγραψε χθες ο Ν. Καραγιάννης στο ypodomes.com, το επόμενο μεγάλο σιδηροδρομικό έργο της Ευρώπης βρίσκεται στην Ελλάδα και είναι η «Σιδηροδρομική Εγνατία», μήκους 565 χλμ, που θα ξεκινά από την Αλεξανδρούπολη και θα καταλήγει στο λιμάνι Ηγουμενίτσας. Βέβαια, οι Ηπειρώτες εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και δύσπιστοι, καθώς πολλές φορές έχουν ακούσει υποσχέσεις, οι οποίες δεν είχαν κανένα απολύτως αντίκρισμα.
Εφόσον το εγχείρημα προχωρήσει, τότε ο σχεδιασμός περιλαμβάνει εκκίνηση των έργων το 2019 με προτεραιότητα τα ανατολικά τμήματα της γραμμής που έχουν μεγαλύτερη μελετητική ωριμότητα.
Τα τμήματα
Εάν λοιπόν ευδοκιμήσει αυτό το τεράστιο από πολλές απόψεις έργο, θα περιλαμβάνει τα παρακάτω τμήματα:
α) Αλεξανδρούπολη-Θεσσαλονίκη: Ηλεκτροκινούμενη γραμμή, με εγκατάσταση προηγμένης σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και νέα χάραξη σε επιλεγμένα τμήματα με κόστος 1,8 δισ. ευρώ (Αλεξανδρούπολη-Ξάνθη 300εκ.ευρώ, Ξάνθη-Θεσσαλονίκη 1,5 δις. ευρώ).
β) Θεσσαλονίκη-Κοζάνη: Ηλεκτροκινούμενη γραμμή με σηματοδότηση με κόστος 800 εκ. ευρώ.
γ) Κοζάνη-Κρυσταλλοπηγή: Ηλεκτροκινούμενη γραμμή με σηματοδότηση, κατασκευή και του υποτμήματος Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή
δ) Κοζάνη-Ηγουμενίτσα: Κατασκευή νέας γραμμής που θα καταλήγει σε σύνδεση με το λιμάνι Ηγουμενίτσας με κόστος του γ` και του δ` τμήματος 7,4 δις. ευρώ.
Το έργο περιλαμβάνει ενώσεις με το ΤΕΝ-Τ δίκτυο υποδομών (λιμάνια-αεροδρόμια) και αναμένεται να ενδυναμώσει την πολυνδεσιμότητα (δημιουργώντας κόμβους δηλαδή) αλλά και την τοπική κίνηση.
Η λεγόμενη «Σιδηροδρομική Εγνατία» θα καλύψει όλη τη Βόρεια Ελλάδα και θα περνά από τα αστικά κέντρα και τα λιμάνια Αλεξανδρούπολη, Καβάλας, Θεσσαλονίκης και Ηγουμενίτσας, βελτιώνοντας την προσβασιμότητα προς τις γειτονικές χώρες και εντέλει την Κεντρική Ευρώπη.
Πολλά τα οφέλη
Η κατασκευή της θα είναι ευεργετική για το περιβάλλον λόγω της ηλεκτροκίνησης, της γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης και της διασυνδεσιμότητας της γραμμής. Θα επιφέρει σημαντική μείωση στο χρόνο μετακίνησης στη Βόρεια Ελλάδα, την υπόλοιπη χώρα και τις γειτονικές χώρες.
Η Σιδηροδρομική Εγνατία θα δημιουργήσει ένα συνεχόμενο δίκτυο για τις μεταφορές logistics καθώς θα περνά από 4 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και 6 logistic centers και θα εκμεταλλεύεται πλήρως το σφόδρα αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Τέλος θα βοηθήσει στην πραγματοποίηση της παράκαμψης του Βόσπορου μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης (από Βουλγαρία και Ρουμανία) με ασφάλεια και ταχύτητα.
Το μοντέλο που προωθείται είναι μέσω ΣΔΙΤ και η κατασκευή και λειτουργία θα γίνεται μέσω ειδικού εταιρικού σχήματος. Πηγές εσόδων θα περιλαμβάνουν την εκμετάλλευση της γραμμής και υπηρεσίες logistics. Στη χρηματοδότηση της γραμμής είναι πιθανό στο μέλλον να εμπλακούν η ΕΤΕπ και η Ε.Ε (μέσω του ΕΣΠΑ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου