Νίκος Ρούσσης - Στρασβούργο
Με δύο εκθέσεις της για την Ελλάδα, που πρόκειται να δοθούν σήμερα το μεσημέρι στην
δημοσιότητα, η Ομάδα Καταπολέμησης της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO), κατηγορεί, εμμέσως ..
πλην σαφώς, την κυβέρνηση ότι, με συχνές αλλαγές στην νομοθεσία έχει δημιουργήσει ένα ιδιότυπο «καθεστώς προστασίας κουκουλοφόρων χρηματοδοτών πολιτικών κομμάτων», σε βάρος της διαφάνειας και της αντιμετώπισης της διαφθοράς στην πολιτική.
Με τις εκθέσεις αυτές, επικρίνονται γενικότερα οι ελληνικές αρχές, για το ότι δεν έχουν εφαρμόσει τις δέουσες συστάσεις και δεν έχουν προχωρήσει σε ουσιαστικές προσπάθειες, για την αντιμετώπιση της διαφθοράς στις τάξεις βουλευτών, δικαστών και εισαγγελέων.
Από τις 19 συστάσεις που απευθύναμε, στα τέλη του 2016, στην Ελλάδα, για την επίτευξη διαφάνειας στο «πολιτικό χρήμα» και την πάταξη της διαφθοράς στον νομοθετικό και δικαστικό τομέα, μόνον 6 (έξη), έχουν εφαρμοσθεί με «ικανοποιητικό τρόπο», υπογραμμίζει η GRECO.
Στις εκθέσεις της η GRECO, εντοπίζει τις συχνές αλλαγές της νομοθεσίας, στις οποίες προβαίνει η κυβέρνηση προκειμένου, όπως υπογραμμίζει, να μην υπάρχει ουσιαστική διαφάνεια στην χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από ανώνυμους δωρητές και με την μέθοδο της οικονομικής ενίσχυσης τους με «κουπόνια».
Επ’ αυτού η Επιτροπή κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι:
Είναι αναγκασμένη να «επαναξιολογήσει» τη συμμόρφωση της Ελλάδας με την συγκεκριμένη σύσταση για τη διαφάνεια της χρηματοδότησης των κομμάτων, λόγω της «σαφούς αντιστροφής» της ελληνικής πολιτικής όσον αφορά τις ανώνυμες συνεισφορές στα πολιτικά κόμματα .
Αυτή η σύσταση είχε επιτρέψει δωρεές με βάση το κουπόνι μόνο εάν συστηματικά αναφέρονταν ονόματα και αριθμοί φορολογικού μητρώου ή αριθμοί ταυτότητας δωρητών ΑΛΛΑ μόλις δύο χρόνια μετά την πλήρη απαγόρευση των ανωνύμων δωρεών, η Ελλάδα επανέφερε ένα ορισμένο επίπεδο ανωνυμίας, επιτρέποντας στην ουσία ανώνυμες δωρεές.
Η προσέγγιση που ακολουθείται στην Ελλάδα με πολλαπλές, συχνά αποκλίνουσες, νομικές αλλαγές μέσα σε σύντομες χρονικές περιόδους, δημιουργεί ένα απρόβλεπτο νομικό πλαίσιο που μπορεί να οδηγήσει σε αναποτελεσματική εφαρμογή και σε μια ουσιαστική έλλειψη διαφάνειας», αναφέρει η έκθεση. "Επιπλέον, οι συγκεντρώσεις κεφαλαίων που κατευθύνονται στα κόμματα, μπορούν να δημιουργήσουν ένα άλλο επίπεδο άγνωστων δωρεών για μεγαλύτερα ποσά.
Υπάρχει θέμα με την διαφθορά στις τάξεις των βουλευτών, από τη στιγμή όπου υπάρχουν πιέσεις και ασυμβατότητες για τη μη άρση ασυλίας βουλευτών και ο αριθμός των αρνήσεων άρσης της κοινοβουλευτικής ασυλίας εξακολουθεί να υπερβαίνει κατά πολύ τον αριθμό των εγκεκριμένων αιτημάτων.
Στις εκθέσεις διαπιστώνεται ότι δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος στην καταπολέμηση της δωροδοκίας στα δικαστήρια, για την αποφυγή υπερβολικών καθυστερήσεων στις δικαστικές διαδικασίες και για τη διευκόλυνση των διαύλων καταγγελίας για τέτοιες αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.Η έκθεση επισημαίνει ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη ένα σύστημα για την υποστήριξη της ταχείας επεξεργασίας των δεδομένων των δικαστηρίων.
Μεταξύ άλλων επικρίσεων, η GRECO διαπιστώνει ότι δεν έχει εκπληρωθεί ικανοποιητικά η σύσταση για την εδραίωση των διαφόρων δικαστικών οργάνων, που είναι αρμόδια για τη σταδιοδρομία, την επαγγελματική εποπτεία και την πειθαρχία των δικαστών και των εισαγγελέων.
Στα συνημμένα όλη η έκθεση στ' αγγλικά και σύντομη περίληψη στα ελληνικά
ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ: GrecoRC3201714-Final-eng-Greece.docx
Re-Assessment_of_Greeces.doc
πλην σαφώς, την κυβέρνηση ότι, με συχνές αλλαγές στην νομοθεσία έχει δημιουργήσει ένα ιδιότυπο «καθεστώς προστασίας κουκουλοφόρων χρηματοδοτών πολιτικών κομμάτων», σε βάρος της διαφάνειας και της αντιμετώπισης της διαφθοράς στην πολιτική.
Με τις εκθέσεις αυτές, επικρίνονται γενικότερα οι ελληνικές αρχές, για το ότι δεν έχουν εφαρμόσει τις δέουσες συστάσεις και δεν έχουν προχωρήσει σε ουσιαστικές προσπάθειες, για την αντιμετώπιση της διαφθοράς στις τάξεις βουλευτών, δικαστών και εισαγγελέων.
Από τις 19 συστάσεις που απευθύναμε, στα τέλη του 2016, στην Ελλάδα, για την επίτευξη διαφάνειας στο «πολιτικό χρήμα» και την πάταξη της διαφθοράς στον νομοθετικό και δικαστικό τομέα, μόνον 6 (έξη), έχουν εφαρμοσθεί με «ικανοποιητικό τρόπο», υπογραμμίζει η GRECO.
Στις εκθέσεις της η GRECO, εντοπίζει τις συχνές αλλαγές της νομοθεσίας, στις οποίες προβαίνει η κυβέρνηση προκειμένου, όπως υπογραμμίζει, να μην υπάρχει ουσιαστική διαφάνεια στην χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από ανώνυμους δωρητές και με την μέθοδο της οικονομικής ενίσχυσης τους με «κουπόνια».
Επ’ αυτού η Επιτροπή κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι:
Είναι αναγκασμένη να «επαναξιολογήσει» τη συμμόρφωση της Ελλάδας με την συγκεκριμένη σύσταση για τη διαφάνεια της χρηματοδότησης των κομμάτων, λόγω της «σαφούς αντιστροφής» της ελληνικής πολιτικής όσον αφορά τις ανώνυμες συνεισφορές στα πολιτικά κόμματα .
Αυτή η σύσταση είχε επιτρέψει δωρεές με βάση το κουπόνι μόνο εάν συστηματικά αναφέρονταν ονόματα και αριθμοί φορολογικού μητρώου ή αριθμοί ταυτότητας δωρητών ΑΛΛΑ μόλις δύο χρόνια μετά την πλήρη απαγόρευση των ανωνύμων δωρεών, η Ελλάδα επανέφερε ένα ορισμένο επίπεδο ανωνυμίας, επιτρέποντας στην ουσία ανώνυμες δωρεές.
Η προσέγγιση που ακολουθείται στην Ελλάδα με πολλαπλές, συχνά αποκλίνουσες, νομικές αλλαγές μέσα σε σύντομες χρονικές περιόδους, δημιουργεί ένα απρόβλεπτο νομικό πλαίσιο που μπορεί να οδηγήσει σε αναποτελεσματική εφαρμογή και σε μια ουσιαστική έλλειψη διαφάνειας», αναφέρει η έκθεση. "Επιπλέον, οι συγκεντρώσεις κεφαλαίων που κατευθύνονται στα κόμματα, μπορούν να δημιουργήσουν ένα άλλο επίπεδο άγνωστων δωρεών για μεγαλύτερα ποσά.
Υπάρχει θέμα με την διαφθορά στις τάξεις των βουλευτών, από τη στιγμή όπου υπάρχουν πιέσεις και ασυμβατότητες για τη μη άρση ασυλίας βουλευτών και ο αριθμός των αρνήσεων άρσης της κοινοβουλευτικής ασυλίας εξακολουθεί να υπερβαίνει κατά πολύ τον αριθμό των εγκεκριμένων αιτημάτων.
Στις εκθέσεις διαπιστώνεται ότι δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος στην καταπολέμηση της δωροδοκίας στα δικαστήρια, για την αποφυγή υπερβολικών καθυστερήσεων στις δικαστικές διαδικασίες και για τη διευκόλυνση των διαύλων καταγγελίας για τέτοιες αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.Η έκθεση επισημαίνει ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη ένα σύστημα για την υποστήριξη της ταχείας επεξεργασίας των δεδομένων των δικαστηρίων.
Μεταξύ άλλων επικρίσεων, η GRECO διαπιστώνει ότι δεν έχει εκπληρωθεί ικανοποιητικά η σύσταση για την εδραίωση των διαφόρων δικαστικών οργάνων, που είναι αρμόδια για τη σταδιοδρομία, την επαγγελματική εποπτεία και την πειθαρχία των δικαστών και των εισαγγελέων.
Στα συνημμένα όλη η έκθεση στ' αγγλικά και σύντομη περίληψη στα ελληνικά
ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ: GrecoRC3201714-Final-eng-Greece.docx
Re-Assessment_of_Greeces.doc
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου